خبرگزاری کار ایران

پنجمین جلسه نقد آثار جشنواره تئاتر فجر برگزار شد/ روایت رنج بشر، دموکراسی با طعم همبرگر و دروغ‌پردازی

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۱۶۵۲

نشست پنجم نقد و بررسی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر ۴۲ با حضور رضا آشفته، سیدعلی تدین صدوقی و مهدی حامدسقایان، دبیر این رویداد برگزار شد. نمایش‌های «دشمن خدا»، «دموکراسی با طعم همبرگر» و «ساپو» مورد نقد و تحلیل قرار گرفتند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، پنجمین جلسه نقد و بررسی آثار بخش مسابقه و مرور صحنه‌ای چهل‌ و دومین جشنواره تئاتر فجر، روز جمعه، ششم بهمن، در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر، با حضور عوامل تولید نمایش‌های روز پنجم جشنواره و همچنین منتقدان و علاقه‌مندان به تئاتر برگزار شد. 

در اولین بخش از این نشست، نمایش «دشمن خدا»، به نویسندگی عمادالدین رجب‌لو و کارگردانی مجید عراقی موردبحث و بررسی قرار گرفت.

رضا آشفته، منتقد جلسه، با اعلام این مطلب که این متن ساختاری اپیزودیک دارد، افزود: «نمایش «دشمن خدا» در دو بخش به دو گروه کودکان دبستانی و سربازان نظامی می‌پردازد که هر دو گروه، تحت آموزش قرار دارند که یکی برای درس و دانش و دیگری برای جنگیدن و دفاع از میهن، آموزش می‌بینند. موضوعی که در این داستان جالب توجه است، توجه به دروغ‌پردازی‌های مردم در اجتماع است که گویی هر یک از مردم، از ماسک‌های مختلفی برای پوشاندن چهره حقیقی خود بهره می‌برند. »

در ادامه، عراقی، کارگردان این نمایش نیز با اشاره به این نکته که لازم است انسان‌ها پیش از تولید همنوع خود، آموزش‌های لازم را دریافت کنند، افزود: «انسان‌ها ابتدا همنوع خود را تولید می‌کنند، بدون آن‌که برای آموزش انسان به وجودآمده، آموزش‌های لازم را دیده باشند.» 

دموکراسی با طعم همبرگر

در بخش دوم جلسه، نمایش «دموکراسی با طعم همبرگر»، به نویسندگی و کارگردانی حامد شفیع‌خواه، موردبررسی منتقدان قرار گرفت. «علی تدین صدوقی»، منتقد این نمایش، با نگاهی به ویژگی‌های آثار گروتسک، درباره این نمایش گفت: «این نمایش، درون‌مایه‌ای گروتسک دارد، چراکه هم تراژدی و هم کمدی، در آن نهفته است. این نمایش نیز این تفاوت‌ها را درباره آدم‌هایی که دچار روزمرگی شده‌اند در قالب کاریکاتور به مخاطب نشان می‌دهد. داستان نمایش، خانواده‌ای را روایت می‌کند که دچار مشکلاتی در تفاوت‌های فکری بین اعضای خود شده است و این تفاوت‌ها را بررسی می‌کند، درحالی‌که اعضای خانواده حتی درباره آرا و عقاید خود نیز دارای شناخت و آگاهی کافی نیستند و به‌نوعی دچار روزمرگی و عادت در رفتارهای خود در خانواده و اجتماع شده‌اند.» 

شفیع‌خواه، کارگردان نمایش نیز در پاسخ به این نکته عنوان کرد: «تفاوت‌ها در اعضای خانواده این نمایش، منجر به برگزاری انتخابات درونی در آن‌ها می‌شود و البته هر نسلی، با خود معنای جدیدتری از دموکراسی را همراه دارد. این نمایش، وابستگی به هیچ منطقه خاصی از جهان ندارد و به‌نوعی جهان‌شمول است.» 

«ساپو»؛ روایت رنج بشر

در سومین بخش جلسه، نمایش «ساپو»، به نویسندگی و کارگردانی محمدامین سعدی موردبررسی قرار گرفت. رضا آشفته، منتقد این نمایش، با اشاره به داستان این اثر گفت: «در همه آثار درام تلاش بر این بوده و هست که پرحرفی‌ها و پرگویی‌های فلسفه ساده‌سازی شود و با تبدیل به داستان و تصویر وارد نمایش شود. در نمایش «ساپو»، نوعی انباشت و اشباع دانش تئاتری وجود دارد. نمایش دارای جزئیات روانی و اجتماعی پیچیده‌ای است که در شخصیت‌های مختلف گنجانده‌شده است و البته کارگردان توانسته است ریتم و هارمونی لازم و کافی را برای سامان بخشیدن به اثر ایجاد کند. »

سعدی، کارگردان نمایش نیز بابیان پیشینه نگارش و جزئیات نمایشنامه خود گفت: «آنچه بیش از هر چیز دیگری در این نمایش موردنظر من است، به تصویر کشیدن رنج بشری است.» 

در این نشست، مهدی حامدسقایان (دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر) نیز حضور یافت و مباحث مربوط به نقد و بررسی آثار نمایشی این جلسه را پیگیری کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز