خبرگزاری کار ایران

ژاپ دوم کتاب «امامت، امامیه و اهل سنت»

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۰۸۴۴

چاپ دوم کتاب «امامت، امامیه و اهل سنت (بررسی‌ای تطبیقی با تأکید بر آرای فخر رازی)» اثر عیسی عیسی زاده روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «امامت، امامیه و اهل سنت (بررسی‌ای تطبیقی با تاکید بر آرای فخر رازی)» اثر عیسی عیسی زاده است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۱۸۲ صفحه به چاپ دوم رسید.

دفاع از مکتب تشیع و پاسخگویی به شبهات و اشکالات از مهم‌ترین رسالت‌های اندیشمندان و متکلمان شیعه است. امامت که سنگ بنای شیعه است، همواره مورد هجمه شبهات و اشکالات مخالفان بوده است.

این اثر تلاش کرده اشکالات و شبهات یکی از مفسران بزرگ اهل سنت (فخر رازی) به دلایل قرآنی امامت امیر مؤمنان علی (ع) را نقل و بررسی کند.

این کتاب در سه فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان کلیات به بیان معرفی اجمالی فخر رازی (نام و نسب، عقیده، دوران تحصیل و استادان، سفرها، مخالفت با فخر رازی، معرفی اجمالی الاربعین فی اصول الدین و اعتراف فخر رازی در وصیت نامه) پرداخته و واژگان تحقیق (معناشناسی امام و امامت) را بررسی کرده است.

نویسنده در فصل دوم با عنوان «مبانی امامت» به تبیین ضرورت امامت (دلایل اثبات ضرورت امامت: قاعده لطف، نیاز شریعت به حافظ، لازمه اجرای حدود الهی، وجوب دفع ضرر از نفس و سیره مسلمانان) پرداخته و اوصاف امام شامل عصمت (دلایل لزوم عصمت: برهان امتناع تسلسل، برهان حفظ شریعت و آیه ابتلا) و افضلیت (دلایل لزوم افضلیت: دلیل عقلی و دلیل نقلی) را مورد تأکید قرار داده و راه تعیین امام (نظریه شیعه امامیه (دلایل نظریه شیعه: دلیل عصمت، امامت عهدی الهی و سیره پیامبر(ص) ) و نظریه اهل سنت (دلایل نظریه اهل سنت: نفی وجود نص و اجماع صحابه) ) به رشته تحریر درآورده است.

«دلایل قرآنی امامت حضرت علی (ع)» عنوان سومین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن آیه ولایت (تبیین دلیل: دلالت آیه بر امامت شخص معین و دلالت آیه بر امامت علی(ع) و اشکالات فخر رازی به دلالت آیه بر امامت حضرت علی (ع) در مفاتیح الغیب: سیاق آیات قبل و بعد مانع دلالت آیه بر معنای ولایت، عدم دلالت آیه برعدم عمومیت ولایت، اشکال نزول آیه در شأن حضرت علی (ع)، فعل کثیر بودن انفاق انگشتر و ناسازگاری فقر حضرت علی با داشتن انگشتر) تشریح شده، آیه اولی الامر (تبیین دلیل و اشکالات فخر رازی به نظریه شیعه در مفاتیح الغیب: عدم امکان شناخت افراد معصوم، منافات داشتن لفظ جمع «اولی الامر» با قول به امامت یک امام برای هر زمان، عدم ارجاع به امام معصوم در صورت تنازع و حجیت اجماع) مورد بررسی قرار گرفته و آیات دیگر از جمله آیه مع الصادقین، آیه ابتلا و آیه هجرت و جهاد به نگارش درآمده است.

علاقمندان برای خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز