خبرگزاری کار ایران

گوردخمه عصر برنز با صدها استخوان از حیوانات برای هدایت به دنیای دیگر

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۹۲۱۲

باستان‌شناسان موفق به کشف گور دخمه دختر عصر برنز شدند که با بیش از ۱۵۰ استخوان مچ پای حیوان به خاک سپرده شد تا به او کمک کند تا به دنیای بعدی برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، باستان‌شناسان از سال ۲۰۱۷ کاوش‌های خود را در روستایی در شرق قزاقستان آغاز کرده‌اند و موفق به کشف بیش از ۱۰۰ گوردخمه متعلق به عصر برنز شدند. از جمله گوردخمه‌هایی که توسط باستان‌شناسان کشف شده، گور یک دختر است که هنوز هویت او مشخص نیست اما این دختر با انبوهی از هدایا و اشیاء دفن شده و نکته جالب آن است که در کنار آن بیش از ۱۵۰ استخوان حیوانات بدست آمده که احتمال داده می‌شود با هدف تشریفات آیینی باشد. 

برخی معتقد هستند که این استخوان‌ها در هنگام مراقبه استفاده می‌شود. محققان دیگر، استخوان‌ها را به عنوان «نمادهای رفاه» و «خوشبختی» می‌دانند که به عنوان "آرزوی انتقال موفقیت‌آمیز از یک جهان به جهان دیگر عمل می‌کند. 

رینات ژوماتایف (ریاست گروه باستان‌شناسی، قوم‌شناسی و موزه‌شناسی در دانشگاه ملی الفارابی قزاقستان) در این باره گفت: این دختر به سمت پهلوی چپ دفن شده و گوشواره‌های سیمی کوچکی در هر دو گوش و مهره‌هایی در اطراف گردن او وجود داشت. 

بررسی رادیوکربن اسکلت نشان داد که این دختر بین ۱۲ تا ۱۵ سال سن داشته است. باستان‌شناسان همچنین کشف کردند که او با ۱۸۰ استخوان مچ پا - احتمالاً از گوسفند یا گاو - و همچنین سه کتف گاو، چندین گلوله فلزی، یک آینه و یک کاسه برنزی دفن شده است. 

گور دیگری نیز مورد توجه باستان‌شناسان قرار گرفته چراکه یک صفحه برنزی که شکلی شبیه قورباغه در مرکز آن حک شده در آن قرار داشت. کشف چنین شیئی در قزاقستان برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد. تصویر قورباغه در میان بسیاری از مردمان از دوران باستان معانی مختلفی داشته است و آنرا با تصویر یک زن در حال زایمان و آیین آب مرتبط می‌دانند. شیء برنزی کنجکاو که قورباغه را به تصویر می‌کشد، می‌تواند نمادی از باروری یا بارداری باشد. 

گوردخمه عصر برنز با صدها استخوان از حیوانات برای هدایت به دنیای دیگر

تعداد زیادی از قطعات استخوان حیواناتی که در تپه دفن دفن شده بودند، محققان را نیز مجذوب خود کرد. در حالی که آن‌ها گورهای دیگری حاوی بقایای حیوانات را در استپ اوراسیا دیده بودند، اغلب در تدفین کودکان و نوجوانان، تعداد زیادی استخوان دفن شده با این فرد بسیار زیاد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز