خبرگزاری کار ایران

در فهرست اهداف برنامه توسعه مطرح شد؛

۶۰۰ هزار عنوان رسانه دارای مجوز و تولید ۱۰۰ فیلم سینمایی برای افق ۵ ساله

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۷۵۲

فصل فرهنگ عمومی و رسانه در برنامه هفتم توسعه برای افق پنج‌ساله کشور صدور مجوز برای ۶۰۰ عنوان رسانه بر خط دارای مجوز و تولید ۱۰۰ عنوان فیلم سینمایی را در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فصل پانزدهم برنامه توسعه هفتم به ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه اختصاص یافته. در این فصل آمده است: 
ماده ۷۴- در اجرای بندهای سیزدهم و چهاردهم سیاست‌های کلی برنامه و به منظور تحقق اهداف کمی زیر مطابق با احکام این فصل اقدام می‌شود. 

۶۰۰ هزار عنوان رسانه دارای مجوز و تولید ۱۰۰ فیلم سینمایی برای افق ۵ ساله

ماده ۷۵- در راستای اعتلاء فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی- ایرانی، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، ارتقاء هویت ملی و روحیه مقاومت، کار و تلاش در جامعه: 
الف- به منظور بازطراحی ساختار فرهنگی کشور و با هدف افزایش کارایی و اجتناب از هم پوشانی و تداخل ماموریت و وظایف و با رویکرد استقرار الگوی حکمرانی هوشمند، شبکه‌ای، تعاملی، مردم پایه و ارزشی- انقلابی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان اداری و استخدامی کشور و سایر دستگاه‌های فرهنگی ذیربط، تا پایان سال دوم برنامه نسبت به تهیه طرح اصلاح ماموریت، ساختار، وظایف و تشکیلات دستگاه‌های فرهنگی که به نحوی از انحاء از بودجه‌های عمومی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم استفاده می‌کنند، اقدام نموده و به تصویب مراجع ذی صلاح برساند. 
ب- به منظور احصاء دقیق و برخط داده‌های آماری مورد نیاز به جهت تسهیل پردازش، تحلیل دقیق و ایجاد بستر مناسب برای آینده‌پژوهی روندهای سبک زندگی جامعه ایرانی و همچنین انتشار آن‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هماهنگی مرکز آمار ایران مکلف است نسبت به راه‌اندازی سامانه رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص‌های فرهنگ عمومی و سبک زندگی مردم اقدام نماید. دستگاه‌های اجرایی و دارندگان پایگاه‌های داده موضوع این بند، مکلف‌اند نسبت به ارائه مستمر و جامع داده‌ها به این سامانه به صورت بر خط اقدام کنند. 
پ-به منظور تقویت نقش نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، اجازه داده می‌شود وزارت مذکور در چارچوب آیین نامه‌ای که ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این برنامه به تصویب هیات وزیران خواهد رسید، در صورت احراز تخلفات نسبت به محرومیت، تعلیق یا لغو مجوز متخلفین اقدام نماید. 
ت- کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند نسبت به ترویج و تببین اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، در گستره ملی و بین‌المللی اقدام نمایند. دولت مکلف است آیین‌نامه اجرایی این بند را ظرف مدت سه ماه از شروع برنامه، تدوین و پس از تایید دفتر حفظ نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامه‌ای ابلاغ نماید. 
ث- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان بسیج مستضعفین و سازمان تبلیغات اسلامی، به منظور مردمی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و استفاده از ظرفیت مساجد، طرح مسجد محوری در محلات را ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ برنامه تهیه و به تصویب هیات وزیرات برساند. 
ج- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سازمان اوقات و امور خیریه) مکلف است با همکاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سازمان تبلیغات اسلامی، طرح احیاء و فعال‌سازی موقوفات، جهت حمایت و تقویت فعالیت‌های قرآنی، هیئات، مساجد و بقاع متبرکه را با توجه به نیات واقفین تا پایان سال اول برنامه، تدوین و به تصویب هیات وزیران برساند. 
چ-بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است نسبت به ساماندهی گلزارهای شهدا سراسر کشور با رضایت والدین شهید اقدام نماید. وزارتخانه‌های نیرو، راه و شهرسازی و کشور مکلف‌اند حسب مورد نسبت به تامین زیرساخت‌های مورد نیاز شامل آب، برق، گاز و جاده دسترسی در سقف بودجه سنواتی اقدام نمایند. 
ح- مراکز فرهنگی، هنری، قرآنی، رسانه‌ای، سینمایی، مطبوعاتی و تبلیغی – دینی دارای مجوز از مراجع ذی‌صلاح مشروط به رعایت قوانین و مقررات پلیس اماکن عمومی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مادامی که فعالیت آن‌ها مورد تایید مراجع ذی‌صلاح باشد از حمایت‌های زیر برخوردار می‌شوند: 
۱- احتساب هزینه‌های انشعاب مصرف آب، برق و گاز بر اساس تعرفه فرهنگی 
۲- استفاده از کاربری فرهنگی در فضاهای مسکونی مشروط به‌عدم تضییع حقوق ساکنان. 
آیین نامه اجرایی مشتمل بر سطح و گستره اعمال حمایت‌های مذکور به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ برنامه، به تصویب هیات وزیرات می‌رسد. 
خ-سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است، هزینه کرد اشخاص حقوقی در ساخت، تکمیل، تجهیز و توسعه اماکن و فضاهای فرهنگی، هنری و ورزشی در مناطق محروم و کم برخوردار با هماهنگی و تایید وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت صد در صد به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی نماید. 
ماده ۷۶- به منظور حمایت از تولید محتوا در حوزه فضای مجازی با رویکرد گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی ایرانی و مواجهه موثر با جنگ روانی و تهاجم فرهنگی و سیاسی دشمنان: 
الف- مسئولیت تنظیم‌گری و صدور مجوز و نظارت بر خبرگزاری‌ها، رسانه‌های مکتوب، کتاب، بازی‌های رایانه‌ای، تبلیغات و نظایر آن که در چارچوب وظایف و ماموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، در بستر فضای مجازی نیز بر عهده وزارت مذکور است. در صورتی که بخشی از رسانه‌های فوق از صوت و تصویر فراگیر استفاده کنند، ملزم به رعایت دستورالعمل‌های مشترک سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشند. در هر یک از شوراهای صدور مجوز تولید، مجوز انتشار و مجوز پخش آگهی بازرگانی که در سازمان صدا و سیما تشکیل می‌شود، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عضویت خواهدداشت. 
ب- مسئولیت تنظیم گری، صدور مجوز، نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر شامل رسانه‌های «کاربردمحور» و «ناشر محور» و شبکه نمایش خانگی به ویژه تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و امثال آن و همچنین تبلیغات و آگهی در حیطه صوت و تصویر بر عهده سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران است. 
ماده ۷۷- به منظور تقویت کارآیی و اثربخشی رسانه ملی برای گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی- ایرانی و مواجهه با جنگ روانی و تهاجم فرهنگی و سیاسی دشمنان و ایجاد تحول در محتوا، رویکرد و سازو کار: 
الف- سازمان صداو سیمای ایران مکلف است نسبت به تولید و پخش محتوای هویت محور، عدالت گستر و شتاب بخش پیشرفت در قالب‌های خلاق، جذاب و امیدافزا در برنامه‌ها و اخبار رادویی و تلویزیونی در تمامی سطوح ملی، استانی وبرون مرزی اقدام نماید. 
ب- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است پهنای باند و امکانات لازم برای دسترسی عموم مردم به شبکه‌ها و برنامه‌های رسانه ملی در اقصی نقاط کشور بر بستر شبکه ملی اطلاعات و همچنین دسترسی حداکثری در سطح بین‌المللی را فراهم نماید. 
پ- سازمان صدا و سیمای ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف‌اند در راستای حمایت از فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی و توسعه حکمرانی رسانه‌ای و همچنین باتوجه به مسئولیت آن دستگاه‌های مذکور در تنظیم مقررات، صدور مجوز ونظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر شامل رسانه‌های کاربر محور و ناشر محور و نیز شبکه نمایش خانگی به ویژه سریال‌ها و برنامه‌ةای تلویزیونی و امثال آن در فضای مجازی، آیین‌نامه اجرایی نحوه حمایت و رسیدگی به تخلفات اشخاص در موارد فوق را ظرف مدتسه ماه پس از ابلاغ برنامه تدوین و به تصویب هیات وزیران برسانند. 
ماده ۷۸- به منظور توسعه ورزش‌های همگانی و قهرمانی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است با هماهنگی وزارت وزرش و جوانان، آیین نامه نحوه تعیین میزان حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی و چگونگی تامین و تسهیم آن بین ذی‌نفعان را با لحاظ کیفیت و کیمت مسابقات و تعداد مخاطبان ظرف مدت ششم ماه پس از ابلاغ برنامه تهیه و به تصویب هیات ویزران برساند.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز