خبرگزاری کار ایران

محمدرضا کریمی صارمی مطرح کرد:

خانواده مهم‌ترین مضمون تولیدات سال جدید کانون پرورش فکری است/ سریال «بچه زرنگ» امسال ساخته می‌شود/ همکاری با فیلم‌اولی‌ها ادامه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۵۳۵

معاون تولید و مسئول امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه کشف استعداد در همه رشته‌ها از وظایف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، تأکید که در سال جدید نیز همکاری با فیلم‌اولی‌ها ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همواره یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های فرهنگی هنری بوده که سینماگران بسیاری کارشان را از همکاری با این کانون آغاز کرده‌اند و بعضاً به فیلمسازان معتبر و صاحب‌نامی نیز تبدیل شده‌اند. امروز مدت‌ها از دوران پر رونق کانون می‌گذرد و در سالی که گذشت پس از مدت‌ها نام کانون در محافل سینمایی بارها شنیده شد و این در حالی بود که اتفاقاً سل قبل اخباری درباره تعطیلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز شنیده شد. با این حال دو فیلم سینمایی «در آغوش درخت» و «بچه زرنگ» از تولیدات کانون در جشنواره فیلم فجر حضور موفقیتی داشتند و برخی فیلم‌های کوتاه و مستند این مجموعه نیز توانستند در جشنواره‌های مختلف به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند. این اتفاقات شاید نشان‌دهنده شکل‌گیری جریان‌ها و اتفاقاتی در کانون باشد.

محمدرضا کریمی‌صارمی (معاون تولید و مسئول امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) در گفتگو با ایلنا از فراز و فرودهای کانون گفت. در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید:

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تولید آثار خود توجه ویژه‌ای به مدیوم‌های جدید نمایشی دارد. در سالی که گذشت چه اقداماتی در حوزه تولید داشتید؟

قدمت سینمای کانون به ۶۰ سال پیش برمی‌گردد. این مرکز یکی از وظایفش این است که برای کودکان و نوجوانان آثار نمایشی تولید کند که در قالب فیلم سینمایی، فیلم کوتاه، سریال، مستند و… قرار می‌گیرد و اخیراً البته در مبحث VR و AR نیز ورود کرده است. در کنار این تولیدات فیلم کتاب و فیلم تئاتر هم داشتیم و مدیاهایی در این سال‌ها به تولیدات کانون اضافه شده است اما جریان جدیدی در سال‌های اخیر در کانون به وجود آمده و سعی بر این است که کانون به سمتی برود که پیوستی در تولیداتش ایجاد کند به این معنا که اگر فیلمی انیمیشن می‌سازد، تولید سریال، کتاب و محصولات جانبی را نیز مدنظر داشته باشد که در مورد «بچه زرنگ» که در کانون تولید شده است این اتفاق در حال رخ دادن است اما از آنجا که آقای حامد جعفری مسئولیت کل این پروژه را برعهده دارد و در تجربه قبلی که به «فیل‌شاه» مربوط می‌شود، توانست با موفقیت در این مورد عمل کند، مسئولیت این بخش را هم برعهده دارد و من به لحاظ آماری تنها به این نکته اشاره می‌کنم که این اقدامات همه در دستور کار اقدامات کانون قرار گرفته است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال قبل دو فیلم سینمایی تولید کرد. اولین فیلم که یک انیمیشن سینمایی بود، «بچه زرنگ» نام دارد که تیمی ۲۵۰ نفره هم برای ساخت این اثر زحمت کشیده‌اند و در جشنواره فیلم فجر هم حضور موفقی داشت و دیگری فیلمی اجتماعی درباره خانواده بود که «در آغوش درخت» نام داشت و اولین تجربه کارگردانش هم به حساب می‌آمد. به اعتقاد من اگر «بچه زرنگ» در شرایط خوبی اکران شود اتفاقات خوی برای گیشه ایران رخ می‌دهد.

 از نظر شما انیمیشن‌ها در گیشه سینمای ایران شانس بیشتری برای موفقیت دارند؟

فیلم‌های انیمیشنی که در سال‌های اخیر ساخته و اکران شده‌اند مثل «فیل‌شاه»، «لوپتو»، «پسر دلفینی» و… نشان می‌دهند که استقبال خوبی از آثار انیمیشن صورت می‌گیرد و اتفاقاً تولید فیلم انیمیشن هم از اولویت‌های کانون است.

دیگر سینمای کودکی که از تولید فیلم در این زمینه دوری می‌کردیم و معتقد بودیم که نمی‌تواند فروش قابل توجهی داشته باشد، شرایطش تغییر کرده و مطمئناً استقبال از آثار انیمیشن کودک در موفقیت آثار سینمایی دیگر که در حوزه کودک ساخته می‌شوند هم تأثیرگذار است. به نظرم سینمای انیمیشن صاحب جریانی در ایران خواهد شد و چون انیمیشن به صنعت نزدیک‌تر است، به جرأت می‌توان گفت که انیمیشن ما به صنعت تبدیل شده. من فکر می‌کنم دستاورد بزرگی در سینمای ایران شکل گرفته و بسیاری از کمپانی‌های تولید انیمیشن دنیا تمایل دارند با انیمیشن‌سازهای ایرانی کار کنند و تولیداتشان را به ما می‌سپارند چراکه هزینه تولید کمتر می‌شود و هم انیماتورهای ایرانی به کارشان تسلط بالایی دارند. باید بدانیم که انیمیشن‌سازهای ما تحصیل‌کرده‌های دانشگاه‌های خودمان هستند و خودمان انیمیشن کشورمان را جلو می‌بریم و با افتخار می‌توانیم از آن به عنوان یک صنعت یاد کنیم که یکی از جریان‌های فرهنگی بسیار خوب پس از انقلاب است.

کانون در حوزه سریال‌سازی چه برنامه‌ها و اقداماتی دارد؟

کانون برای سال جدید ساخت دو سریال را در دستور کار دارد. یکی از این سریال‌ها «راز جنگل» است که انیمیشن دو بعدی با کیفیت بسیار بالا است و دیگری هم «بچه زرنگ» است که قصد داریم به همین شکل در تولید این اثر پیوسته عمل کنیم و پس از فیلم سینمایی، نسخه سریال را آماده نمایش داشته باشیم.

آیا مشخص هست که کانون امسال چه فیلم‌های سینمایی تولید خواهد کرد؟

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در نظر داریم که هر سال بین دو تا سه فیلم سینمایی بسازیم. چندین فیلمنامه آماده داریم و بیشتر از هر چیز روی اقتباس کار می‌کنیم. فیلمنامه‌هایی که آماده داریم اقتباس‌هایی از رمان‌های کانون است؛ کتاب‌هایی که خوشبختانه مخاطب به خوبی با آن‌ها ارتباط برقرار کرده است و یکی از این رمان‌ها «زیبا صدایم کن» است که به زودی رسول صدرعاملی ساخت آن را آغاز خواهد کرد. یک فیلمنامه بسیار خوب به نام «هستی» داریم که یک گروه جوان روی آن کار می‌کنند و نوشته آقای فرهاد حسن‌زاده است.

در حوزه رمان‌های نوجوان نیز ورود کرده‌ایم و برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که خوشبختانه بازنویسی پایانی فیلمنامه‌ها در حال انجام است و باید بگویم در حوزه ادبیات امسال دستمان کاملاً پر است و فیلمنامه‌های با کیفیتی آماده ساخت داریم و فقط امیدواریم تأمین بودجه به خوبی صورت بگیرد و بتوانیم اعتبارات لازم برای ساخت فیلم‌ها را بدست بیاوریم و دو تا سه فیلم سینمایی داشته باشیم.

در حوزه فیلم کوتاه چه اقداماتی خواهید داشت؟

در سالی که گذشت پنج فیلم کوتاه تولید کردیم و ساخت پنج فیلم کوتاه دیگر را هم در دست داریم که البته امیدواریم این تعداد بیشتر شود و به حدود ۱۰ تا ۱۲ اثر کوتاه برسد. ما سعی داریم بهترین استعدادها را شناسایی کنیم، برگزیدگان جشنواره‌ها را به همکاری دعوت می‌کنیم و خیلی از فیلمسازانی که با ما همکاری داشتند هم برای سال آینده این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت. علاوه بر این حمایت از پایان‌نامه‌های برتر در مقطع کارشناسی ارشد جزو وظایف اصلی ما است و این پیوندی با حمایت ما از ساخت و تولید فیلم‌های کوتاه دارد که قدمت تولید آن در کشورمان به بیش از صد سال می‌رسد و ما هم این جریان ارزشمند را ادامه می‌دهیم و جریان تولید فیلم کوتاه در کانون هیچ‌گاه قطع نخواهد شد.

با دو فیلم «بچه زرنگ» و «در آغوش درخت» آیا می‌توان مبحث کانون خانواده را از اولویت‌های محتوایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دانست؟

«در آغوش درخت» فیلمی با موضوع کودک بود، کودکی که قربانی طلاق پدر و مادرش شده بود. در این فیلم ما آسیب‌های طلاق را نشان داده‌ایم، پدیده‌ای که یکی از معضلات امروز خانواده‌ها و جامعه ما به حساب می‌آید. فرزندان طلاق از این اتفاق آسیب‌هایی جدی می‌بینند و این قطعاً در آینده جامعه ما هم تأثیرگذار خواهد بود. در آن زمان ما باید هزینه‌های بسیاری در نظر بگیریم تا بتوانیم معضلات شکل‌گرفته از پدیده طلاق را کاهش دهیم. سینما می‌تواند ابزاری برای جلوگیری از شکل‌گیری معضلات بیشتر باشد. این موضوع، یک موضوع جدید در تولیدات کانون به حساب می‌آید؛ ما بر اساس نیاز مخاطبمان قدم برمی‌داریم و آثارمان را تولید می‌کنیم. وقتی آمار طلاق در کشورمان چندین برابر شده، وظیفه خودمان دانستیم که این موضوع را در اولویت تولیداتمان قرار دهیم.

آیا محتواهای دیگری هم در اولویت تولیدات کانون وجود دارد؟

کشف الزامات و محتواهایی که امروز جامعه نیازمند آن‌ها است توسط تیم کارشناسی ما در مراکز مختلف کانون صورت می‌گیرد. مراکز ما فرصت‌های خوبی برای ما هستند و طبق بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که ساخت انیمیشن‌های بلند از نیازهای امروز جامعه است و به همین دلیل به این حوزه نیز ورود کردیم.

اگر چند سال پیش از من می‌پرسیدید که تولید انیمیشن توسط کانون را چطور ارزیابی می‌کنید، من قطعاً نظرم نسبت به این کار منفی بود چراکه هم کار سختی است، هم نیروی متخصصش را نداشتیم و هم اینکه جزو اهداف کانون نیست اما امروز به این نتیجه رسیدیم که گروه تولید انیمیشن متوقف نشود و به محض پایان تولید یک اثر، تولید اثر بعدی در دستور کار قرار بگیرد.

علاوه بر تولید فیلم سینمایی انیمیشن در حوزه تولید سریال انیمیشن هم ورود کرده‌ایم، یک جاهایی هم الگوسازی را مدنظر داریم و من معتقدم که «راز جنگل» با کیفیت بالایی که دارد یک الگو در حوزه انیمیشن تلویزیونی خواهد بود. اتفاقاً به وجود آوردن سلایق جدید و الگوسازی از وظایف کانون است و سعی داریم ایده‌های نو و خلاقانه را بیشتر کنیم. این اتفاق منجر به جذب مخاطب جدید می‌شود و اتفاقاً بقای ما هم به خلاقیت و نوآوری بستگی دارد. به همین دلیل در حوزه‌های جدید مثل VR و AR نیز ورود کرده‌ایم. هر آنچه که بتواند میزان مخاطبان ما را در فعالیت‌هایمان بیشتر کند را دنبال خواهیم کرد و سینما تنها یکی از آن ۶۰ فعالیتی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دستور کار خود دارد. کتاب، گیم، سرگرمی‌سازی و… دیگر مدیاهایی هستند که کانون تولید اثر در این زمینه‌ها را مدنظر دارد.

در تولیدات امسال چه محتواهایی را می‌توان پر رنگ‌تر دید؟

یکی از فیلم‌هایمان روایتگر تلاش یک پدر برای حفظ خانواده‌اش است، درحالیکه او در شرایط روحی بسیار سختی قرار دارد. در این مورد می‌توان حفظ کانون خانواده را یکی از مضامین مدنظر ما برای سال آینده دانست. یکی دیگر از فیلم‌ها قصه شب اول شروع جنگ تحمیلی را دنبال می‌کند که روایتگر یک قصه عاشقانه است که در حوزه نوجوان قرار می‌گیرد. یک فیلمنامه پر هزینه خیلی خوب دفاع مقدسی داریم که روایتگر تلاش یک کودک برای حفظ خانواده‌اش در مقابل هجوم دشمن است. اقتباس‌هایی از رمان‌های دیگری هم در نظر داریم که محتواهایی مثل گذشت و فداکاری از مضامین این آثار هستند. به نوعی می‌توان گفت حفظ کانون خانواده از مضامین مهمی است که کانون در آثارش به آن خواهد پرداخت.

دو سریال انیمیشن «راز جنگل» و «بچه زرنگ» در چه مرحله‌ای هستند؟

تولید سریال «بچه زرنگ» از نیمه عبور کرده و بخش‌هایی از کار «راز جنگل» انجام شده و به زودی ساخت انیمه‌های این سریال به پایان می‌رسد.

نحوه شناسایی استعدادها در کانون چطور انجام می‌شود و آیا همکاری با فیلم‌اولی‌ها جزو اولویت‌های کانون به حساب می‌آید؟

حتماً همکاری با فیلم‌اولی‌ها را ادامه خواهیم داد. به طور کل کشف استعداد در همه رشته‌ها جزو وظایف کانون است و این رویه از قدیم هم وجود داشته و بسیاری از بزرگان سینمای ما کارشان را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرده‌اند و اتفاقاً به طور معمول هر کس که با کانون کار کرده دوباره برای کارهای بعدی به اینجا مراجعه می‌کند. کشف و شناسایی استعداد را هم مدنظر داریم، ما این کار را انجام می‌دهیم اما جالب است بگویم که خود فیلمسازان هم به ما مراجعه می‌کنند. همکاری فیلمسازان جوان با کانون برای آن‌ها نوعی اعتبار به حساب می‌آید و جسارتی که ما در کارهای این فیلمسازان جوان می‌بینیم نیز برای ما بسیار ارزشمند است.

درباره همین فیلم «در آغوش درخت» من می‌توانم ساعت‌ها صحبت کنم و از کارگردانی خوب آقای خواجه‌پاشا بگویم و از همه مهم‌تر بازی فوق‌العاده کودکان فیلم است که من فکر می‌کنم سال‌هاست چنین بازی فوق‌العاده‌ای از کودکان در سینمای ایران ندیده‌ایم و فیلمنامه اثر هم به نظر من فوق‌العاده بود. چنین ویژگی‌هایی از یک فیلم اولی برمی‌آید، کسی که انگیزه دارد و سینما را جدی می‌داند و سال‌هاست که دستیار کارگردان بوده است. کانون باید از این افراد حمایت کند و ما توسط گروه‌های مختلف افراد با استعداد را کشف می‌کنیم. در حوزه انیمیشن هم می‌توانم به جرأت بگویم که بیش از ۷۰ درصد فعالان این حوزه کارشان را با کانون شروع کرده‌اند.

آیا برای پخش بین‌الملل آثار کانون نیز برنامه‌ریزی دارید؟

یکی از اصلی‌ترین راه‌های درآمد تولیدات سینمای ایران پخش بین‌الملل است و کانون نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد. همین الان یکی از مجموعه فیلم‌های انیمیشن کانون در مراکش در حال اکران است. پخش بین‌الملل ما یکی از فعال‌ترین بخش‌های کانون است، ما نمایندگانی در اروپا، آسیا و… داریم و این نمایندگان همیشه هفته‌های فیلم و اکران‌های مختلف را برگزار می‌کنند و در این بین به خصوص فیلم‌های کوتاه کانون بسیار پر رنگ در کشورهای مختلف اکران می‌شود و ما سعی کردیم این بخش هیچ‌گاه متوقف نشود.

یکی از منابع درآمد بسیار خوب ما همین پخش بین‌المللی و حضور در جشنواره‌ها است. انیمیشن کوتاه «سمپاش» ساخته خانم فرنوش صمدی یکی از آثار کانون است که به تازگی صدوپانزدهمین جایزه‌اش را دریافت کرده و این واقعاً کار بزرگی است که این انیمیشن انجام داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز