خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره هنری شهرداری اصفهان و دبیر جشنواره خندستان:

مشورت با اساتید منجر به عملکرد بهتر نهادها می‌شود/ وجود شوراهای مشورتی نگاه مدیران را با جریان‌های شهری هم‌تراز می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۲۰۴

یکی از موضوعات مهمی که همواره نسبت به آن بی‌توجهی شده تخصص مدیران در حوزه مسئولیتی آنهاست. علی عطریان یکی دیگر از ویژگی‌های مدیر خوب را تعامل او با هنرمندان و استادان می‌داند. ایجاد شوراهای مشورتی یکی دیگر از مولفه‌های مورد تاکید رییس اداره هنری شهرداری اصفهان است.

ادامه تیترها: / هنرسرای خورشید محفل بزرگان موسیقی اصفهان است/بسیاری از برنامه‌های فرهنگی پیشنهاد بزرگان موسیقی اصفهان است/ فاصله بین مسئولان و مجریان و اهل موسیقی در اصفهان بسیار کم است/ / دفتر تخصصی موسیقی سابقه‌ای سی ساله دارد/

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، آنچه هنر را زنده و پویا نگه می‌دارد صرفا به تلاش هنرمندان بخش‌های مختلف و زحمات آنها برای تولید و ارائه آثار هنری بستگی ندارد. بدون شک تلاش هنرمندان همه رشته‌های هنری، چه آنهایی که مورد توجه و احیانا پولسازند و چه آنهایی که مهم اما مهجورترند تا مقطعی جوابگو و نتیجه بخش خواهد بود و در ادامه این نهادهای دولتی هستند که باید بار سنگین مسئولیت را از شانه نحیف هنرمندان بردارند و با حمایت‌های مالی و معنوی از آنها، مسیر پر بارتری را در جهت تکامل و ارتقاء فرهنگ و هنر این مرز و بوم رقم بزنند.  بنابراین وزارت ارشاد، اداره‌های ارشاد مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها و البته انجمن‌ها هستند که باید هنرمندان را زیر چتر حمایت خود قرار دهند؛. در این میان حکایت انجمن‌های هنری در کشور حکایت دردی است که همیشه وجود داشته و بدون درمان رها شده است.

بدون شک وزارت ارشاد در راس همه نهادهای فرهنگی باید هنر و هنرمندان را مورد حمایت‌های بهتر و بیشتر قرار دهد، اما این توجه و پرداختن به این وظیفه خطیر و سنگین را باید از دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی دیگر نیز طلب کرد. در کنار وزارت ارشاد و نه در زیر مجموعه آن دستگاه‌های دیگری نیز با چهارچوب‌ها و سیاست‌هایی مشخص به هنرهای مختلف و هنرمندان رشته‌‌های متعدد می‌پردازند. حوزه هنری و شعبات آن در تمام استان‌ها، ‌همچنین سازمان فرهنگی هنری شهرداری‌ و زیر مجموعه‌های آن در استان‌ها و شهرهای مختلف، دیگر بخش‌های دولتی مهمی هستند که بنا به وظایف و بودجه دریافتی سالانه، ملزم به حمایت از هنرمندان و هنرهای مختلف هستند. اینکه این دستگاه‌ها چه خروجی داشته‌اند، سوالی است که پاسخ دادن به آن همراهی، تعامل و البته صداقت در ارائه گزارش بخش‌های مختلف را می‌طلبد.

یکی از بخش‌های مهم که وظیفه پرداختن به هنرهای مختلف و سر و سامان دادن به مبلمان شهری را به عهده دارد، سازمان فرهنگی هنری شهرداری است؛ که هم در تهران و هم در مراکز استان‌ها بخش‌های مستقل به خود را دارد.

علی عطریان (رئیس اداره هنری شهرداری اصفهان و دبیر جشنواره خندستان) در جشنواره موسیقی فجر امسال که سی و هشتمین دوره آن بود، حضور یافت و برنامه چند و «شب اصفهان» را اجرا کرد. او همزمان با فعالیت‌های هنری و حمایت‌ از گروه‌های موسیقی و تئاتر، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز،‌ هست و دبیری جشنواره  جشنواره ملی تئاتر کمدی «خندستان» را به عهده دارد. این رویداد که توسط دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان، زیر مجموعه اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اصفهان، برگزار می‌شود، چندی پیش پنجمین دوره خود را پشت سر گذاشت.

به بهانه حضور او و اعضای گروهش در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با علی عطریان گفتگویی ترتیب دادیم که به عملکرد او در کسوت یک مدیر می‌پردازد. لازم به یادآوری است این گفتگو مربوط به پیش از برگزاری پنجمین جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان است که توسط دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان، زیر مجموعه اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اصفهان، برگزار می‌شود.

راه‌حل عملکرد بهتر مدیران؛

بهره‌گیری از شوراهای مشورتی و مواجهه مستقیم با جامعه

عطریان در ابتدای صحبت‌هایش درباره داشتن تخصص و دانش مدیران و تاثیر آن بر نوع عملکردشان، با اشاره به اینکه نمی‌توان تخصص را در همه مدیران دید،‌ گفت: واقعیت این است که مسئول متخصص شاید بیش از مسئول متعهد در نوع عملکرد و پرداختن به مقولات مختلف در حیطه مسئولیتش، موفق باشد.

او در ادامه گفت: من تصورم این نیست که مدیران غیر متخصص اما متعهد، نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند به نظرم دیدگاه‌های شوراهای مشورتی می‌تواند نگاه‌ها را با جریان‌های شهری هم‌تراز کند. این هم‌تزاز و هم‌سو شدن اصطلاحا ضریب عملکرد را بالا می‌برد.

رئیس اداره هنری شهرداری اصفهان و دبیر جشنواره خندستان با تایید اینکه حضور مدیران در سطح شهر و تعامل با مردم آنها را با دغدغه‌های مردمی و مشکلات واقعی هنرمندان آشنا می‌کند، افزود: این هم‌تراز و همسو شدن با مقولات شهری اتفاقا با همین حضورها رخ می‌دهد و در ادامه است که در مواجه مستقیم با مشکلات، ضریب عملکرد آنها بالا می‌رود.

عطریان درباره فعالیت‌های اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در زمینه موسیقی گفت: دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان سابقه‌ای سی ساله دارد و سال‌هاست به طور تخصصی در عرصه تولید و اجرا فعالیت می‌کند. هنرسرای خورشید هم بخش دیگری است که تحت نظارت شهرداری در عرصه موسیقی فعالیت‌های جدی و مستمری دارد. هنرسرای خورشید محفلی است که بزرگان موسیقی در آن تردد دارند.

مشورت با اساتید؛ تعاملی برای عملکرد مسئولان

او در ادامه با تاکید بر اینکه مشورت با اساتید منجر به عملکرد بهتر نهادها می‌شود،‌ ادامه داد: به هرحال شهر اصفهان در حوزه موسیقی منطقه‌ای مهم و شاخص است و بر همین اساس با استادان برای برگزاری برنامه‌ها مشاوره می‌کنیم. خیلی از برنامه‌ها را آنها پیشنهاد می‌دهند و حتی خودشان هم اجرا کننده هستند. همه اینها برای شهری چون اصفهان باعث افتخار است. این برای ما باعث افتخار است که فاصله بین مجریان و اهالی موسیقی کم است و تعاملات خوبی برقرار است و آنها نیز بر این موضوع اذعان دارند. به هرحال طی این روند و تعامل است که اتفاقات خوب فرهنگی در یک شهر یا منطقه رخ می‌دهد. نه اینکه بخواهم تعریف کنم اما این سابقه،‌ سابقه خوبی است.

درخشش‌های فرهنگی معمولا نوری است که کم‌سو می‌شود

رئیس اداره هنری شهرداری اصفهان و دبیر جشنواره خندستان در ادامه گفت: چه بسا اینکه در کشور بخشی را می‌بینیم که خوش می‌درخشد، اما متاسفانه پس ازمدتی کم نور و کم سو می‌شود.

عطریان در ادامه توضیحاتش گفت: من با یکی از دوستان در حال صحبت بودم و در اینباره فرهنگسرای بهمن تهران را مثال زدم. اگر یادتان باشد فرهنگسرای بهمن طی سال‌های قبل در برهه‌ای بسیار درخشان بود! و حال به عنوان یک مخاطب می‌بینم مانند قبل نیست و کم‌فروغ شده است. یادم هست درسال‌های دهه هشتاد اجراهای خوبی در فرهنگسرای بهمن می‌دیدیم یا اخبار آن را می‌شنیدیم. اینکه در فرهنگسرای بهمن اتفاقات خوبی رخ می‌داد و کنسرت‌ها و اجراهای خوبی را در آن شاهد بودیم، برای هر ایرانی و هر دوست‌دار موسیقی دلچسب بود. قطعا کم‌سو شدن این چراغ اتفاق خوبی نیست و اذیت‌کننده است.

او با اشاره به اینکه همواره شاهد این اوج و تنزل بوده‌ایم، گفت: خوشبختانه جریان سی ساله هنرسرای خورشید و دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان، توانسته از تمام تنش‌های ایجاد شده خودش را به دور نگاه دارد و به فعالیت مستمر خود ادامه دهد.

بودجه‌ای که صرف تولیدات فرهنگی هنری می‌شود، هدر رفته محسوب نمی‌شود

عطریان در ادامه به نقش مهم نهادها در موقعیت‌های بحرانی اشاره کرده و سپس گفت: در دوره کرونا هم فعالیت‌های موسیقایی ما در اصفهان تعطیل نشد و کنسرت‌ها را به صورت آنلاین برگزار کردیم . به هرحال تلاش من و دیگر همکارانم بر فعالیت مستمردر هر شرایطی است و امیداورم و تلاش‌مان این است بعد هم بر همین اساس ادامه مسیر دهیم.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه گفت: در دوران کرونا با تهیه‌کنندگی شهرداری اصفهان تولیدات آلبوم هم داشتیم. حتی ضریب تولید ما به لحاظ کمی و کیفی در این مقطع پنج یا شش برابر شده بود.

وی تاکید کرد: قطعا بودجه‌هایی که صرفا امور فرهنگی و هنری و تولیداتی از این دست هزینه شود، هدر رفته محسوب نمی‌شود.

شهرداری‌ها از تولیدات آلبوم حمایت کنند

عطریان در ادامه با اشاره اینکه در حال حاضر فقط شهرداری اصفهان است که به تولید آلبوم می‌پردازد، گفت: متاسفانه تولید آثار موسیقایی در قالب آلبوم در دنیای امروز اتفاقی به صرفه نیست، اذعان داشت: متاسفانه با توجه به وضعیت اقتصادی موجود، شرکت‌ها و موسسات مربوطه تمایل زیادی به تولید و انتشار آلبوم ندارند و در چنین شرایطی ارگانی مثل شهرداری می‌تواند کنار موزیسین‌ها قرار گیرد و با حمایت‌هایی که دارد، بخشی از بحران موجود را حل نماید.

وی گفت: من و دیگر همکاران در دفتر تخصصی موسیقی بازار موسیقی و اتفاقات مربوط به آن را رصد می‌کنیم و با شرکت‌های تولید کننده و تهیه‌کنندگان نیز ارتباط داریم تا برای حمایت از موزیسین‌ها درجریان جزییات امور قرار گیریم.

«شب موسیقی اصفهان» پروژه‌ای اتمام یافته نیست

عطریان که به اتفاق اعضای گروهش در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر حضور یافته، درباره فعالیت‌های آینده خود و همکاران و اعضای گروهش گفت: ما سال 1398، پیش از همه‌گیری کرونا تجربه‌ای چون «شب موسیقی اصفهان» را در شهر تبریز داشتیم که عنوانش«شب‌های فرهنگی اصفهان در تبریز» بود. در این برنامه علاوه بر موسیقی تئاتر را هم در برنامه‌هایمان داشتیم. در آینده نیز چنین اجراهایی را تجربه خواهیم کرد.

او در ادامه بیان کرد: چندی پیش، چند روز پس از اجرایی که در جشنواره موسیقی فجر داشتیم، جشنواره ملی «خندستان» را داشتیم که در اصفهان برگزار شد. این جشنواره که پنجمین دوره آن برگزار شد رویدادی با موضوع تئاتر کمدی کشور است. طی این اتفاق هر سال تعداد زیادی از گروه‌های تئاتر صحنه‌ای و خیابانی از شهرهای مختلف کشور به اصفهان می‌آیند که خوشبختانه امسال نیز این گردهمایی رخ داد و با استقبال مواجه بود.

عطریان در پایان گفت: طی چند ماه گذشته هم هنرمندان و هم برگزارکنندگان روزهای سختی را گذرانند و امیدوارم در آینده نزدیک و سال جدید هم شرایط اجتماعی  و هم اوضاع اقتصادی هموارتری را پیش رو داشته باشیم. انشالله من و همکارانم تا آنجا که انرژی داشته باشیم و تا به جایی که شرایط فراهم باشد، فعالیت مستمر و جدی خود را ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز