خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مراکز تفریحی و سرگرمی اولویت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است/ خراسان رضوی و تهران بیشترین سرمایه‌گذاران را جذب کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۱۳۲۷

مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری با اشاره به آنکه بالاترین میزان سرمایه‌گذاری در استان‌های خراسان رضوی و تهران انجام می‌شود، گفت: درحال حاضر صدور مجوز اصولی و ایجاد از دو ماه تا ۵ سال طول می‌کشد اما با آغاز فعالیت سامانه صدور مجوزها با کاهش زمان استعلام گیری و صدور مجوز روبه رو خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد تجری (مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری) درخصوص زمان صدور مجوزها و موافقت‌های اصولی در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری، گفت: ما نیز مانند سایر دستگاه‌ها در قالب سامانه درگاه ملی مجوزها مشارکت داریم و کاربرگ‌های بخشی که به موافقت اصولی و موافقت ایجاد مرتبط است، تهیه و اطلاعات لازم به مسئولان ذیربط ارائه شده است. بخشی از این کار به صورت غیر حضوری کارها انجام شود، تکمیل شده اما نکته‌ای در این خصوص وجود دارد. نباید فراموش کرد که در گذشته نیز وزارت میراث توقف چندانی برای صدور موافق اصولی و مجوز و… نداشت بلکه از آنجا که دستگاه استعلام گیرنده از سایر دستگاه‌ها به حساب می‌آییم از این رو در بیشتر مواقع، فرآیند استعلام‌ها در سایر دستگاه‌ها متوقف می‌شد یا به کندی پیش می‌رفت. بعضا پاسخ به این استعلام‌ها به چندین سال هم طول می‌کشید. از این رو تا زمانی که پاسخ استعلامات رادریافت نمی‌کردیم، نمی‌توانستیم اقدامات و کارگروه‌های بعدی را برگزار کنیم و همین امر سبب به تعویق افتادن صدور مجوزهای اجرایی و موافقت‌های اصولی می‌شد. 

او ادامه داد: باتوجه به آنکه در سامانه ملی صدور مجوزها اگر هر دستگاه بعد از گذشته قید زمان تعیین شده استعلام مورد نظر را پاسخ ندهد به منزله پاسخ مثبت خواهد بود از این رو امیدواریم از این پس شاهد سرعت بخشیدن به روند صدور مجوزها و موافقت‌های اصولی در حوزه گردشگری باشیم. این مهم از نیمه آذرماه سال جاری اجرایی خواهد شد و هنوز کاملا اجرایی نشده است. 

تجری در پاسخ به این سوال که با توجه به آنکه هنوز سامانه ملی صدور مجوزها وارد دور اجرایی قید زمانی تعیین شده برای دریافت استعلام‌ها و پاسخ دستگاه‌ها نشده، بنابراین صدور مجوزها در چه بازه زمانی محقق می‌شود، گفت: درحال حاضر از صدور موافقت اصولی تا مجوز ایجاد از دو ماه تا ۵ سال ممکن است به طول بیانجامد. این زمان به موقعیت مکانی پروژه و اینکه در شهر، خارج شهر یا بین شهر باشد بستگی دارد و ممکن است لازم باشد از چندین مرجع استعلام گرفته شود. تا زمانی که پاسخ استعلام‌ها نیاید ما نمی‌توانیم مجوز صادر کنیم. 

او در پاسخ به این سوال که بیشترین چالش برای دریافت استعلام از کدام دستگاه است، گفت: از آنجا که این مهم در گسترده کشوری است نمی‌توان آنرا تعمیم داد. ممکن است در یک استان با اداره آب چالش داشته باشیم و در استانی دیگر با اداره برق و… در این میان استانی که بیشترین چالش را ایجاد کند نداریم و تقریبا در همه استان‌ها یکسان است. دریافت استعلام درخصوص بیشتر پروژه‌های گردشگری که در خارج از شهر قرار دارند، به رفتار دستگاه‌های مربوطه در استان‌ها ارتباط مستقیم دارد. ممکن است در یک استان کارهای مرتبط با مسئله آب به راحتی و با سرعت حل و رفع شود اما در استانی دیگر بعد از گذشته دو سال پاسخ منفی دریافت کنیم. 

مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری تصریح کرد: بیشترین سرمایه‌گذاری در حوزه هتل‌سازی است و در استان‌های خراسان رضوی و تهران بالاترین میزان سرمایه‌گذاری را شاهد هستیم. البته طی چند سال گذشته گردشگری با مشکلات غیر قابل پیش بینی مواجه شد. از سیل سال ۱۳۹۸ گرفته تا شیوع کرونا و آسیب‌هایی که به این حوزه وارد شد. با این وجود در نوروز امسال و در دوران پساکرونا شاهد رشد چشمگیر گردشگری بودیم چنانکه فعالان این حوزه اذعان دارند که این رشد در مقایسه با آخرین سال‌ها قبل از شیوع کرونا، آمار افزایشی را نشان می‌دهد. اما وقایع اخیر که در کشور شاهد هستیم، تاثیر منفی در حوزه گردشگری داشته. هرچند طی چند سال اخیر آسیب‌هایی متوجه گردشگری بود اما در کل روند گردشگری، صعودی است و شاهد رشد در آن هستیم. معتقدیم سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری یک سرمایه‌گذاری با بازدهی مناسب است. اکنون بسیاری از هتل‌ها که فعال هستند طرح‌های توسعه هتل خود را ارائه داده‌اند. بنابراین می‌توان گفت در مجموعه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری مثبت است. 

تجری با تاکید برآنکه درحال حاضر سرمایه‌گذاری در بخش مراکز تفریحی و سرگرمی در اولویت بخش سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است، افزود: از آنجا که زیرساخت‌های این حوزه در کشور کمتر است و اساسا مردم ما به نشاط و شادابی اجتماعی نیاز دارند از این رو یکی از تمرکزهای ما بر این بخش است. اولویت تخصیص منابع مالی به سرمایه‌گذاران بخش تفریحی و سرگرمی داده می‌شود. البته بخش گردشگری دریایی نیز مد نظر است چراکه ظرفیت‌های ایران در این حوزه زیاد است و با وجود زیرساخت‌های موجود، آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته. در حوزه تسهیلات و صدور مجوز در این بخش اولویت بیشتری قائل هستیم. 

او خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری، صنعتی فرابخشی است و بسیاری از موضوعات آن نیاز است تا در سایر دستگاه‌ها مورد بررسی قرار گیرد از این رو نیاز داریم تا سایر دستگاه‌ها نیز در کنار ما برای به ثمر رسیدن پروژه‌ها قرار گیرند. در این مدت تفاهم نامه‌هایی که جنبه اجرایی داشته باشند و فرآیند اجرایی آن مشخص باشد را به امضا رساندیم. بسیاری از سرمایه‌گذاران نیازمند تامین زمین بودند از این رو تفاهم‌نامه‌ای با سازمان ملی زمین و مسکن انجام دادیم که بر اساس آن ادارات کل میراث استان در شهرهایی که نیاز به تامین زمین دارند این نیاز را به سازمان ملی زمین و مسکن اعلام می‌کنند و فرآیند واگذاری آن در قالب کارگروه بررسی می‌شود. همچنین ظرفیت‌های آبی خوبی در کشور داریم از سدها گرفته تا آب‌بندها و… از این رو در مذاکراتی که با وزارت نیرو داشتیم تفاهم‌نامه‌ای برای تعریف پروژه‌های گردشگری در قالب مراکز تفریحی، اقامتی و… در این بخش تدارک دیدیم. 

تجری ادامه داد: بسیاری از شهرداری‌ها تمایل دارند به حوزه گردشگری ورود کنند چراکه بخشی بزرگی از حوزه گردشگری ما به گردشگری شهری بازمی‌گردد. از این رو ظرفیت‌های شهری برای حوزه گردشگری شناسایی و در قالب فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز