خبرگزاری کار ایران

کشف صدها مومیایی و هرم یک ملکه ناشناس در نزدیکی مقبره پادشاه توت

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۹۸۰۶

در صدمین سالگرد کشف مقبره پادشاه توت، باستان‌شناسان صدها مقبره و مومیایی مدفون را کشف کردند. هرمی که برای ملکه نیث ساخته شد یکی از اکتشافاتی بود که باستان‌شناسان در حین حفاری انجام دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در دو سال گذشته، باستان‌شناسان در سقاره (محوطه‌ای بزرگ و باستانی برای به خاکسپاری مردگان در مصر باستان) در حدود ۲۰ مایلی (۳۲ کیلومتری) جنوب قاهره کاوش داشتند. اخیراً آن‌ها بخش‌هایی را کشف کردند که مملو از تابوت‌ها و مومیایی است که ممکن است متعلق به برخی از نزدیک‌ترین ژنرال‌ها و مشاوران شاه توت در زمان سلطنت او باشد (۱۳۳۳ قبل از میلاد تا زمان مرگ او در سال ۱۳۲۳ قبل از میلاد). 

بیشتر تدفین‌هایی که قبلاً در سقاره شناخته شده بودند، یا مربوط به پادشاهی قدیم یا دوره متأخر بودند. اکنون ۲۲ دالان به هم پیوسته پیدا شده است که از ۳۰ تا ۶۰ فوت (۹ تا ۱۸ متر عمق دارد)، که همگی دارای دفینه‌های پادشاهی جدید هستند. باستان‌شناسان همچنین یک «تابوت سنگ آهکی عظیم» به همراه «۳۰۰ تابوت زیبا از دوره پادشاهی جدید» پیدا کردند. هرچند در گذشته مشخص نبود که دفن‌های مربوط به پادشاهی جدید در این منطقه متداول باشد، بنابراین این مکان کاملاً منحصر به فرد باقی مانده بود. 

کشف صدها مومیایی و هرم یک ملکه ناشناس در نزدیکی مقبره پادشاه توت

به گفته باستان‌شناسان، تابوت‌ها چهره‌های جداگانه‌ای دارند که هر کدام منحصربه‌فرد است و بین زن و مرد متمایز است و با صحنه‌هایی از کتاب مردگان تزئین شده‌اند. هر تابوت همچنین نام متوفی را دارد و اغلب چهار نفر را نشان می‌دهد. پسران هوروس، که از اندام‌های مرده محافظت می‌کردند. وقتی محققان درب تابوت‌ها را برداشتند، از اینکه مومیایی‌ها را حتی پس از گذشت قرن‌ها در شرایط خوبی بودند، شگفت زده شدند. این نشان می‌دهد که مومیایی کردن در پادشاهی جدید به اوج خود رسیده است. برخی از تابوت‌ها دو درب دارند و شگفت‌انگیزترین تابوت، نقاب زنی را دربردارد که از طلا ساخته شده است. در این تابوت‌ها اشیاء مختلف از بازی‌های باستانی گرفته تا مجسمه خدایان بدست آمده است. 

باستان‌شناسان همچنین توجه خود را بر هرم نزدیکی متمرکز کردند که متعلق به تتی، اولین پادشاه سلسله ششم مصر بود. این مقبره در فاصله کمی از مقبره پادشاه توت قرار دارد و هرمی برای یادبود ملکه‌ای است که هویت او تاکنون ناشناخته باقی مانده. باستان‌شناسان موفق شدند نام «نیث» را بر سر این هرم بدست آورند نامی که در سوابق تاریخی ناشناخته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز