خبرگزاری کار ایران

معبد آیین خورشید مصریان باستان نزدیک قاهره کشف شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۸۰۱۸

باستان‌شناسان مصری بقایای معبدی ۴۵۰۰ساله را که به خدای خورشید «آمون-را» تقدیم شده در نزدیکی قاهره کشف کردند. این معبد در دوران باستان به صورت آیینی تخریب شده بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، باستان‌شناسان بقایای معبدی ۴۵۰۰ساله را که به خدای خورشید در مصر «آمون-را» تقدیم شده بود، در محل «ابوغراب» در حدود ۲۰ کیلومتری جنوب قاهره کشف کردند. 

این معبد زمانی در طول سلسله پنجم مصر باستان (حدود ۲۴۶۵ قبل از میلاد تا ۲۳۲۳ قبل از میلاد) ساخته شد - دوره‌ای که در آن آیین خورشید با ساختن نوع جدیدی از بناهای تاریخی که به طور خاص به خدای خورشید اختصاص داشت به اوج خود رسید. ماسیمیلیانو نوزولو، یکی از مدیران کاوش‌های باستان‌شناسی و محقق مؤسسه فرهنگ‌های مدیترانه و شرقی آکادمی علوم لهستان در ورشو، می‌گوید که معمولاً چنین بناهایی به عنوان «معبد خورشید» شناخته می‌شود. 

کیش خورشید یک فرقه قدرتمند در دین مصر باستان بود که در گذر زمان با آمون - خدای اصلی تبس (لوکسور) - ادغام شد و «آمون-را» را تشکیل داد که حداقل توسط برخی مصری‌ها قوی‌ترین خدایان مصری تلقی می‌شد. او تا حدود ۱۵۰۰ سال پیش پرستش می‌شد. 

معبد آیین خورشید مصریان باستان نزدیک قاهره کشف شد

معبد خورشید که به تازگی کشف شده است از آجرهای گلی ساخته شده و حداقل ۱۹۷ فوت طول و ۶۶ فوت عرض (۶۰ متر در ۲۰ متر) داشته است. نوزولو دراین باره به لایوساینس گفت: این بنا شامل یک رواق ورودی L شکل، یک حیاط، اتاق‌های انبار و اتاق‌هایی بود که احتمالاً برای مقاصد مذهبی استفاده می‌شدند. دیوارهای این ساختمان همگی سیاه و سفیداندود شده بودند و اغلب آثار نقاشی قرمز و آبی را نیز نشان می‌دهند. رواق ورودی از سنگ آهک سفید و دارای دو ستون آهکی بود. 

این معبد احتمالاً طبق آیینی خاص تخریب شده و در همان مکان معبد خورشیدی جدید برای فرعونی به نام نیوسره (حکومت در حدود ۲۴۲۰ قبل از میلاد تا ۲۳۸۹ قبل از میلاد) از سنگ ساخته شد. نیوزلو گفت: احتمالا در زمان ساخت بنای جدید، بخشی از سازه قدیمی را به عنوان یک سکو یا زیربنای معبد جدید استفاده کرده‌اند. 

در این کاوش، باستان‌شناسان دو گنجینه از آثار باستانی پیدا کردند که یکی از آن‌ها شامل ده‌ها کوزه نوشیدنی سالم و چند ظرف کوچک قرمز رنگ است، در حالی که گنجینه دیگر حاوی آثار مهر و موم از جمله مهرهای فراعنه که در طول سلسله‌های پنجم و ششم حکومت می‌کردن، است. 

معبد آیین خورشید مصریان باستان نزدیک قاهره کشف شد

نوزولو دراین باره نیز گفت: یکی از اولین مهرها متعلق به شپسسکاره، فرعون مرموزی که قبل از نیوسره بر مصر حکومت می‌کرد، است. البته باستان‌شناسان مطمئن نیستند که کدام فرعون شروع به ساخت معبد خورشید با آجر گلی کرده است، اما احتمالاً این معبد شپسسکاره یا رانفرف بوده است. 

معبد آیین خورشید مصریان باستان نزدیک قاهره کشف شد

در مورد آیین‌هایی که در معابد خورشید مصریان انجام می‌شد، اطلاعات کمی در دست است. نوزولو اظهار کرد: ما تقریباً هیچ چیز از آیین‌های مذهبی انجام شده در معابد خورشید نمی‌دانیم. همچنین اطلاعات کافی برای درک زندگی روزمره مردمی که در اطراف این معابد زندگی می‌کردند، نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز