خبرگزاری کار ایران

الهه‌های مصری از زیر لایه‌های مدفوع پرندگان نمایان شدند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۴۰۱

طی تحقیقات جدید، نقاشی‌هایی با رنگ‌های آبی، سبز، قرمز و زرد از الهه‌های مصر باستان در زیر لایه‌های مدفوع پرندگان آشکار شده است. الهه‌ها به صورت کرکس به تصویر کشیده شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، باستان‌شناسان ۴۶ تصویر خیره‌کننده از الهه‌های مصر باستان را کشف کرده‌اند که قبلا در زیر لایه‌های دوده و مدفوع پرندگان مدفون شده بودند. هنرمندان نقاشی‌های دیواری دقیق و رنگارنگ را در سقف معبدی نزدیک به ۲۲۰۰ سال پیش خلق کردند.

این معبد در اسنا، شهری در جنوب مصر واقع شده که در حدود ۶۰ کیلومتری جنوب اقصر (تبس باستان) قرار دارد. به خنوم، خدای مصر باستان که با باروری و آب مرتبط است، تقدیم شده است.

الهه‌های مصری از زیر لایه‌های مدفوع پرندگان نمایان شدند

تصویر، دیوار یک معبد مصر باستان را نشان می‌دهد. نیمی از دیوار تمیز شده است تا نشان داده شود که هیروگلیف‌های مصری در واقع کاملاً رنگارنگ هستند

هیروگلیف‌های روی معبد نشان می‌دهد که تقریباً ۴۰۰ سال از آن استفاده می‌شد - بین زمان فرعون بطلمیوس ششم (سلطنت ۱۸۰ قبل از میلاد تا ۱۴۵ پیش از میلاد) و امپراتور روم دسیوس (حکومت ۲۴۹ تا ۲۵۱ پس از میلاد)، کریستین لایتز (استاد و مدیر گروه مصرشناسی دانشگاه توبینگن آلمان) که یکی از اعضای تیم مصری-آلمانی است که در حال حفاظت و مستندسازی معبد هستن، به Live Science گفت: سقف معبد مصر باستان با نقاشی‌های دیواری رنگارنگ تزئین شده است. خود سقف به نظر می‌رسد که از موجودات کرکس مانند پوشیده شده است. دیوارها با هیروگلیف مصری پوشیده شده‌اند. رنگ‌های به کار رفته در این تصاوری خارق‌العاده هستند.

بر اساس تصاویری که دانشگاه توبینگن منتشر کرده، باستان‌شناسان نزدیک به ۵۰ کرکس رنگارنگ را در سقف معبد پیدا کردند. طی قرن‌ها پس از متروکه شدن معبد، نقاشی‌های رنگارنگ آن با دوده و خاک پوشیده شد. بر اساس گفته لایتز، تیم مصری-آلمانی نقاشی‌ها را با الکل تمیز کردند و رنگ‌های زنده آن‌ها را یک بار دیگر آشکار کردند.

الهه‌های مصری از زیر لایه‌های مدفوع پرندگان نمایان شدند

گروه دریافتند که نقاشی‌های معبد نخبت (ایزدبانوی مصر باستان (مصر علیا) ) الهه‌ای که مانند کرکس به تصویر کشیده شده و وادجت، الهه سر کبری که بال دارد را به تصویر می‌کشد. نخبت با تاج سفید مصر علیا و وادجت تاج مصر سفلی را بر سر دارد. گاهی اوقات مصریان باستان از نخبت و وادجت به عنوان «دو بانو» یاد می‌کردند.

در بیانیه‌ای درخصوص این نقوش آمده است: شکوه رنگ به کار رفته در تصاویر «دو بانو»، نخبت و وادجت که اکنون فاش شده است، پیش از این برای کارشناسان ناشناخته بود چراکه دوده و خاک روی نقاشی‌ها مانع از مطالعه صحیح آن‌ها می‌شود.

ستون‌های تمیز شده معبد نشان می‌دهد که مصریان باستان هنگام نقاشی از رنگ‌های آبی، سبز، قرمز و زرد استفاده می‌کردند. پاکسازی و حفاظت از نقاشی‌ها همچنان ادامه دارد. بیش از نیمی از سقف‌ها و هشت ستون از ۱۸ ستون در حال حاضر تمیز، حفاظت و مستندسازی شده است.

تیم مصری-آلمانی توسط هشام اللیثی از وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر رهبری می‌شود و احمد امام که او نیز در این وزارتخانه حضور دارد، بر نظافت نظارت دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز