خبرگزاری کار ایران

کشف معبد زئوس در مصر

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۵۷۱۹

باستان‌شناسان در مصر موفق به کشف ستون‌ها و بلوک‌های گرانیتی صورتی رنگی شدند که زمانی بخشی از معبد زئوس-کاسیوس در پلوسیوم در شبه جزیره سینا بود.

به گزاش خبرنگار ایلنا به نقط از لایوساینس، وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر اعلام کرد که باستان‌شناسان بقایای یک معبد باستانی را کشف کرده‌است که برای احترام به زئوس-کاسیوس، خدایی که ویژگی‌های زئوس و خدای آب و هوا را به نمایش می‌گذارد، ساخته شده است.

این آثار در شمال غربی شبه جزیره سینا کشف شدند. در زمان یونان و روم (۳۳۲ قبل از میلاد تا ۳۹۵ پس از میلاد)، این منطقه به عنوان شهر و بندر پلوسیوم شناخته می‌شد که در دهانه شرقی رود نیل قرار داشت. به دلیل موقعیت استراتژیک آن، مردم از پلوسیم برای کارکردهای مختلف از جمله به عنوان قلعه در زمان فراعنه مصر استفاده می‌کردند.

مصطفی وزیری (دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر) اعلام کرده است: تیم باستان‌شناسی پس از کاوش در اطراف بقایای دو ستون گرانیتی صورتی رنگ که روی سطح زمین قرار داشت، معبد را کشف کردند. این ستون‌ها زمانی دروازه جلوی معبد را تشکیل می‌دادند، اما در زمان‌های قدیم بر اثر زلزله‌ای شدید شهر ویران شده است.

البته محققان از چندین دهه پیش از وجود معبد زئوس-کاسیوس در این مکان مطلع بودند. طبق مطالعات سال ۲۰۱۰، در اوایل دهه ۱۹۰۰ و بعداً در دهه ۱۹۹۰، باستان‌شناسان متوجه شدند که ستون‌های گرانیتی احتمالاً از طریق رود نیل از اسوان در جنوب مصر به پلوسیوم با لنج آورده شده است. علاوه بر این، ژان کلدات (مصرشناس فرانسوی) کتیبه‌های یونانی در این مکان یافت که نشان می‌دهد در آنجا معبدی برای زئوس-کاسیوس در زمان یونانی-رومی ساخته شده بود. با این حال، باستان‌شناسان هرگز حفاری رسمی در این مکان، که در نزدیکی یک قلعه باستانی و یک کلیسا است، انجام نداده بودند. اکنون بعد از کاوش در منطقه، باستان‌شناسان متوجه شدند که مردم دوران باستان زئوس-کاسیوس را گرامی می‌داشتند.

ایمن اشماوی (رئیس بخش آثار باستانی مصر در شورای عالی آثار باستانی) نیز اعلام کرد: باستان‌شناسان بقایایی از یک معبد را کشف کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به ستون‌های گرانیتی که احتمالاً بخشی از پلکان منتهی به ورودی معبد در ضلع شرقی ساختمان بوده است، اشاره کرد.

کشف معبد زئوس در مصر

همچنین چند ستون بزرگ گرانیت صورتی در اطراف این محوطه و محل معبد پیدا شد که نشان می‌دهد احتمالا کارگران در دوران بعد، سنگ‌های معبد را برای پروژه‌های دیگر، مانند ساخت کلیساهای مجاور، جابه جا کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز