خبرگزاری کار ایران

سی تی اسکن ماهیت مومیایی مرموز را فاش کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۷۷۹۳

محققان پس از انجام سی تی اسکن یک مومیایی مرموز، متوجه شدند که این مومیایی پرنده‌ای مقدس است که اغلب برای توث خدای مصر باستان قربانی می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، کارول آن بارسودی و فردریک گلیچ بعد از بررسی مومیایی یک پرنده که در گذشته محققان تصور می‌کردند یک شاهین است، متوجه شدند این پرنده مومیایی ۱۵۰۰ساله ممکن است یک Ibis باشد که اغلب توسط مصریان باستان برای خدای توث قربانی می‌شد.

توث یا تحوت از نخستین ایزدان مصر باستان است و در نگاره‌های مصری به شکل مردی با سر اکراس از جمله لک لک‌سانان به تصویر کشده شده.

کارول آن بارسودی (دانشجوی کارشناسی ارشد باستان‌شناسی در دانشگاه کرنل) که رهبری این پروژه را برعهده دارد با استفاده از تکنولوژی جدید به صورت دیجیتال بدون آنکه آسیبی به مومیایی بزند موفق شد با اسکن متوجه شود که چه پرنده‌ای مومیایی شده است.

اسکن نشان داد که یک پای این پرنده قبل از فرآیند مومیایی شکسته شده و پرها و بافت نرم هنوز حفظ شده است. آن‌ها همچنین توانستند تشخیص دهند که شکسته شدن منقار پرنده پس از مومیایی کردن اتفاق افتاده است. این اطلاعات زمانی بدست آمد که محققان پس از سی تی اسکن و کپی کردن اسکلت و یافته‌های موجود توانستند به این نتیجه برسند که سر بیبیس به اطراف پیچ خورده و به پشت روی بدنش خم شده. جناغ سینه و قفسه سینه نیز برداشته شده بود، عملی که در بین مومیایی کردن پرندگان رایج نیست.

بارسودی در این خصوص گفت: این مومیایی یک پرنده است که در مصر باستان مقدس بود.

باتوجه به آنکه ایبیس‌ها در مصر باستان به دلیل محبوبیت و تقدسی که داشتند عموما به عنوان پیشکش برای خدایان قربانی می‌شدند، از این رو در تعداد زیاد پرورش داده می‌شدند. وانیا روهور (متصدی پرندگان و پستانداران در موزه مهره‌داران کرنل) نیز بعد از بررسی بقایای بقایای این مومیایی، این پرنده را شناسایی کرده است.

دانشگاه کرنل هیچ سابقه‌ای از چگونگی ورود این مومیایی به مجموعه‌های خود در دست ندارد. بارسودی در ابتدا مشکوک بود که مومیایی مذکور، بخشی از محموله‌ای است که در سال ۱۸۸۴ وارد این مرکز شده بود. این محموله شامل مومیایی یک کاتب تبیایی (پنپی) بود. اما پس از انجام تحقیقات بیشتر، متوجه شد که هیچ اثر باستانی مصر با پنپی وارد نشده است.

بارسودی اکنون بر این باور است که این مومیایی بخشی از اشیائی است که جان راندولف (یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه کرنل) در سال ۱۹۳۰ اهدا کرده بود. اما تحقیقات دراین خصوص همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز