خبرگزاری کار ایران

کتاب «تشویق اذهان عمومی» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۱۷۵۲

مجموعه شعر و طنز‌های رضا رفیع در کتاب «تشویق اذهان عمومی» منتشر و روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «تشویق اذهان عمومی» مجموعه شعر و طنز و تحفه نطنز! اثر رضا رفیع این روزها توسط انتشارات مروارید با قیمت ۷۰ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است. 

رضا رفیع در آغاز کتاب «تشویق اذهان عمومی» در بخشی که نام آنرا «افاضات و اضافات» گذاشته آورده است: ابتدا به ساکن عرض شود که این مجموعه، درهم است. خوشبختانه شاعرش در هم نیست، فقط شعرهایش درهم است. اگرچه گاه شعر طنز درست زاییده همین لحظات درهم بودن و بلکه درهم برهم بودن شاعر است که از کوزه ذهنش می‌زند بیرون. از کوزه همان برون تراود که در اوست. می‌تراود مهتاب/ می‌درخشد شب تاب/ نیست یک دم شکند خواب به چشم کس و لیک/ غم این خفته چند/ خواب در چشم ترم می‌شکند… حالا خب بنده خدا «نیما» به طور تخصصی و تعمدی، طنزپرداز نبود؛ وگرنه عدل در همین لحظات غمگنانه و مایوسانه، به عوض آن که دچار نشست شود، می‌نشست و طنزی می‌گفت و خواب از چشم همه می‌پراند و می‌پراکن. رسالت یک طنزپرداز همین است. 

شاید شاعر از آن جهت عنوان کرده که اشعار این مجموعه از دو جهت قروقاطی است. یکی از جهت فرم و قالب اشعار که تلاش شده کمی از هم جا و طبقه‌بندی شوند. جهت بعدی نیز مضمون و محتواست، که به اقتفا و اقتضای سنین جوانی برای خودش شلم شوربایی است، چراکه در این مجموعه از غزل، قصیده، مثنوی گرفته تا قطعات و اخوانیات و دوبیتی‌ها و رباعیات آورده شده. 

در پشت جلد کتاب «تشویق اذهان عمومی» آمده است: 

در حاشیۀ «عبور ماشین ممنوع» / حقد و حسد و کدورت و کین ممنوع

ممنوع زیاد هست، اما ذکرش / جز یک دو سه تا به قدر گلچین ممنوع

هرجا که سیاستش نه شرقی – غربی است / نزدیک شدن به بوش و پوتین ممنوع

وقتی که مریض رفتنی شد، غیر از / آوردن مرده شو به بالین ممنوع

چون موجب مفسده است اشعار لطیف / توصیف دقیق ساق سیمین ممنوع

وقتی که محرّک است برخی حرکات / هر حرکت موزون؛ مثلاً این… ممنوع! 

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز