خبرگزاری کار ایران

«حباب سیاه» رمانی که دردهای پناهندگان را بیان و عیان می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۲۲۶

رمان «حباب سیاه» درد و رنج انسان‌هایی را به تصویر می‌کشد که از جنگ و خشونت و مرگ فرار کرده و در جستجوی مکان و پناهی امن، آواره کشورهای مختلف می‌شوند.

به گزارش ایلنا، رمان «حباب سیاه» اثر حجی جابر نویسنده اهل کشور اریتره که در قطر زندگی می‌کند، برنده جایزه ادبی در قطر یعنی «کتارا» در سال ۲۰۱۹ و نامزد جایزه ادبی بوکر عربی در همین سال شده بود.

رمان حباب سیاه درد و رنج انسان‌هایی را به تصویر می‌کشد که از جنگ و خشونت و مرگ فرار کرده و در جستجوی مکان و پناهی امن، آواره کشورهای مختلف می‌شوند. داستان انسانی است که در جهان سرگردان و آواره است. انسانی که برای فرار از جنگ، فقر وحشتناک، مرگ، سربازی اجباری فاجعه بار و شکنجه در زندگی‌ای که شبیه بردگی است، از کشورش فرار می‌کند. فرار برای او به مثابه نجات است. او همیشه در حال فرار و به دنبال نجات است.

قهرمان رمان حباب سیاه مجبور است برای نجات خود، مدام هویت‌اش به ویژه نامش و حتی دین خود را تغییر دهد تا شاید بتواند به ساحل آرامش و امن برسد.

این رمان حکایت غم‌انگیز آوارگان و پناهندگان جهان است که مجبور می‌شوند بنابر هر دلیلی از جمله جنگ، فقر و فشار کشور خود را ترک کرده و آواره‌ی کوه و بیابان شوند.

جابر در این کتاب برای ما روایت می‌کند که چگونه جوانان کشورهای فقیر برای فرار از فقر و بدبختی به امید رسیدن به زندگی بهتر، حاضر می‌شوند دست به هر کاری بزنند: دزدی می‌کنند، دست به خطر می‌زنند، دروغ می‌گویند و برای خود زندگی‌ای غیر از آن چه داشتند بسازند.

یکی از جنبه‌هایی که به زیبایی کار افزوده این است که خود نویسنده که متولد ۱۹۷۶ است پناهنده بوده و برای فرار از جنگ از اریتره به عربستان و از آن جا به قطر می‌رود و در حال حاضر در قطر زندگی و کار می‌کند. او بعد از ۳۰ سال غربت به کشورش بر می‌گردد. جابر نویسندگی را زمانی شروع کرد که بعد از ۳۰ سال زندگی در غربت به کشورش اریتره برگشت و در آن جا بود که به شدت احساس کرد باید بنویسد و نویسندگی را تنها راه بیان مشکلات، شکایت و پاسخ به پرسش‌هایی درباره هویتش دید.

رمان حباب سیاه با اجازه و موافقت حجی جابر (نویسنده کتاب) به فارسی ترجمه و منتشر شده است. این رمان با ترجمه کریم اسدی اصل در تیراژ ۵۵۰ نسخه و با قیمت ۸۰هزار تومان توسط انتشارات مروارید منتشر و روانه بازار کتاب شده است. علاقه مندان می‌توانند این کتاب را تا پایان زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با تخفیف تهیه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز