خبرگزاری کار ایران

مستند زندگی زنده‌یاد سید محمود دعایی در رادیو فرهنگ

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۳۳۹

سرگذشتی مستند از زندگی زنده‌یاد حجت الاسلام سیدمحمود دعایی موضوع برنامه «مستند فرهنگ» شنبه ۲۱ خرداد ماه رادیوفرهنگ است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ،‌ «مستند فرهنگ» امروز ساعت ۱۵:۳۰ با موضوع گذری بر زندگی زند یاد حجت الاسلام سید محمود دعایی یار دیرین امام (ره) از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

وی در سال ۱۳۲۰ در یزد، دیده به جهان گشود. او بعد از پایان دوران دبیرستان به حوزه علمیه کرمان رفت و فراگیری علوم دینی را آغاز کرد.

دعایی سطوح اولیه حوزوی را در کرمان پشت سر گذاشت و پس از آن راهی حوزه علمیه قم شد. او توانست در سال ۱۳۴۶ سطوح عالیه را به پایان برساند و در همان سال بود که تحت تعقیب عوامل رژیم شاه قرار گرفت، و به همین خاطر مخفیانه به عراق رفت و ادامه تحصیلاتش را در عراق از سر گرفت. در آن زمان ماموران رژیم پهلوی تلاش‌های بسیاری برای بازگرداندن او به ایران انجام دادند، که به سرانجام نرسید.

سیدمحمود دعایی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و سایر کشورها فعالیت سیاسی داشته است، و در همین راستا به اروپا و کشورهای خاور میانه مانند لبنان، عربستان، سوریه، اردن، افغانستان و پاکستان سفر کرده است.

او از اعضای مجمع روحانیون مبارز بود، و از سال ۱۳۵۹ تا پیش از درگذشت به عنوان سرپرست موسسه اطلاعات مشغول فعالیت بود. دعایی در شش دوره مجلس شورای اسلامی تا سال ۱۳۸۲ به عنوان نماینده مردم حضور داشت.

او در فاصله سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ به مدت دو سال سفیر ایران در عراق بوده، و پیش از آن نیز در سال‌های اقامت حضرت امام در نجف یکی از همراهان ایشان بوده است.

سیدمحمود دعایی ۱۵ خردادماه درگذشت.

مستند فرهنگ امروز ساعت ۱۵:۳۰ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز