خبرگزاری کار ایران

ناگفته‌هایی از نبرد مستقیم دریایی با آمریکا در مستند فرهنگ

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۱۴۰۶

مستند فرهنگ روایتی از نبردها و رشادت‌های دلاور مردانی چون شهید نادر مهدوی در رویارویی مستقیم با نیروی دریایی ارتش آمریکا در خلیج همیشه فارس در سال‌های آخر جنگ تحمیلی را بیان می‌کند.

به گزارش ایلنا، داستان رشادت‌های شهید نادر مهدوی (فرمانده نبرد با آمریکا در خلیج فارس) وروایتی از این نبرد سوژه برنامه «مستند فرهنگ» سه شنبه ۲۱ دی ماه است که از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. 

شهید نادر مهدوی بزرگمردی از بوشهر بود که در عملیات والفجر هشت هرآنچه در توان داشت برای پایداری ایران گذاشت و خوش درخشید. رزمنده‌ای که در عملیات کربلای سه و فتح اسکله و پایانه نفتی الامیه بعثی‌ها و همچنین عملیات‌های بدر و طریق‌القدس نیز حضوری موثر داشت. 

شهید مهدوی در دورانی که کشور از کمترین امکانات دفاعی برخوردار بود با انهدام نفتکش «اس‌اس بریجتون» که پرچم آمریکا را داشت و توسط چهار ناو جنگی اسکورت و محافظت می‌شد، سکه آمریکایی‌های جنایتکار را در خلیج فارس خُرد کرد. 

گفتی است، «۱۶ مهر ماه سال ۱۳۶۶شهید نادر مهدوی همراه با سرداران شهید غلامحسین توسلی، بیژن گرد، نصرالله شفیعی، آبسالانی، محمدی‌ها و مجید مبارکی و همرزمانشان برای انجام گشت زنی، با استفاده از ۲ فروند قایق و ناوچه طارق به سمت جزیره فارسی حرکت کردند. پس از رسیدن به جزیره فارسی صدای انفجار مهیب ناشی از انهدام رادار پایگاه فرماندهی توسط بالگردهای آمریکایی را شنیدند و لحظاتی بعد، سردار شهید مهدوی و همرزمانش یک فروند بالگرد کبری MS۶ متعلق به نیروهای آمریکایی را بالای سر خود دیدند. شهید مهدوی بلافاصله نیروهای تحت امر خود را برای انجام عملیات مقابله فرا خواند، هنوز دقایقی از انهدام رادار فرماندهی نگذشته بود که قایق حامل شهید آبسالان و شهید نصرالله شفیعی نیز هدف اصابت موشک آمریکایی‌ها قرار گرفت. موشک دیگری نیز توسط دشمن به سمت اعضای ناوگروه شلیک شد که به هدف اصابت نکرد و بالگردهای آمریکایی بشدت به طرف ناوچه طارق تیراندازی می‌کردند. سردار شهید مهدوی و یارانش، تصمیم گرفتند بالگردها را بزنند و پس از ۱۵ دقیقه درگیری شدید، با استفاده از یک فروند موشک استینگر، یکی از این بالگردها را ساقط کردند. نادر مهدوی به اتفاق بیژن گُرد هم به طرف بالگردهای آمریکایی در هوا شلیک می‌کردند و هم در پی گرفتن شهدا و زخمی‌ها از آب بودند که پس از ۲۰ دقیقه رزم جانانه زنده به چنگال دشمن افتادند. نادر مهدوی بر عرشه ناو جنگی یو اس اس آماج شکنجه‌های وحشیانه دشمن قرار گرفت و سینه‌اش با میخ‌های بلند آهنین سوراخ شد و بدین ترتیب مظلومانه به شهادت رسید. پس از گذشت ۶ روز، پیکرهای مطهر شهدا و اسرا از مسقط پایتخت کشور عمان تحویل مقام‌های ایرانی و از مرز هوایی وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد» 

برنامه «مستند فرهنگ» به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان‌فر ساعت ۲۰ روی موج اف‌ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز