خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری اختتامیه «مهرواره ملی هوای نو» مطرح شد:

هیأت‌ها باید آغوش خود را برای تمام مردم جامعه باز کنند/ پیروان ادیان و مذاهب دیگر، دل‌داده اهل‌بیت‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۹۰۲۳

نشست خبری اختتامیه «مهرواره ملی هوای نو؛ نخستین مهرواره برگزیدگان سال هیأت و تشکل‌های دینی» با حضور حجت الاسلام مجید باباخانی مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی و دبیر مهرواره هوای نو با بررسی اهداف و اهمیت هیئات های مذهبی در جامعه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این نشست که در سالن آمفی تئاتر حوزه هنری حجت الاسلام باباخانی مدیرکل هئیات و تشکل‌های مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: نکته مهمی که در سال‌های اخیر در سازمان تبلیغات اسلامی دنبال می‌شود نگاه مجدد به ظرفیت‌های فرهنگی و استفاده از آن ظرفیت‌هاست.

وی با بیان اینکه مجموعه هیأت مجموعه‌ای مبتنی بر نیروی انسانی، معنویت، تشکیلات و معرفت است، تصریح کرد: این مجموعه‌ها وقتی در کنار هم قرار می‌گیرد همانند معجونی که توانسته ظرفیت‌های بسیار بزرگی را به وجود آورد.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: اگر هیأت‌ها از همه این ظرفیت‌ها استفاده کند و به همه آن ظرفیت‌ها آگاه باشد اتفاقات مهمی در جامعه رقم می‌خورد. برای مثال یکی از آن اتفاقات که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم ورود هیأت‌ها در عرصه فعالیت‌های خدمات اجتماعی است. یا برای مثال می‌توان از این ظرفیت در حوزه تربیت نسل‌ها بهره برد.

باباخانی با بیان اینکه هیأت محفلی مبتنی بر توسل است، اظهار داشت: هیأت ریشه در معارف اهل بیت (ع) دارد که آبشخور بسیاری از حرکت‌های فرهنگی و اجتماعی خواهد بود. اگر هیأت واقعاً هیأت باشد و هیأت باقی بماند و از مسیر خود جدا نشود و به میتینگ سیاسی و اجتماعی تبدیل نشود می‌تواند انقلاب اسلامی به وجود بیاورد.

وی افزود: بی شک یکی از علل محدث و به وجود آمدن انقلاب اسلامی هیأت است، با مرور تاریخ قبل از انقلاب در دهه ۴۰ و ۵۰ نشان می‌دهد این هیأت‌های مذهبی سراسر کشور بودند که به ظرفیت بزرگ خودشان واقف شدند و از آن استفاده کردند و به سراغ حل مسائل ریشه‌ای مردم شتافتند و در واقع یک حرکت بزرگی را با پیوند به مراجع دینی رقم زدند و انقلاب اسلامی با آن شکوه و عظمت به پیروزی رسید.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه می‌توان با بهره گیری از ظرفیت هیأت بسیاری از مشکلات جامعه را رفع کرد، گفت: آن چیزی که در مهرواره دنبال می‌شود آن است که هیأت برای کل سال و زندگی افراد جامعه بتواند جهت دهی داشته و از آن بهره ببرد و در جامعه انقلاب ایجاد کند.

هیأت‌ها باید آغوش خود را برای تمام مردم جامعه باز کنند

در ادامه وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو نیز در این نشست اظهار داشت: این مهرواره دارای دو هدف اصلی و اساسی است. اول کمک به هیأت‌ها برای بلندتر کردن افق نگاه‌های خود تا بتوانند جامعه وسیع‌تری از پیرامون خود را ببینند؛ یعنی هیأت‌ها باید آغوش خود را برای تمام مردم جامعه باز کنند و برای همه برنامه داشته باشند. قطعاً در سال اول به این هدف نرسیدیم، اما هدف ما طرح این مسئله بود تا در چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به هیأت‌ها نگاه جدیدتری داشته باشیم.

وی با طرح این سؤال که هیأت‌های ما در عرصه بین‌الملل دارای چه جایگاهی هستند، گفت:‌هدف دوم برگزاری این مهرواره این است که نگاه جامعه را نسبت به هیأت‌ها تغییر دهیم. رسانه‌ها متأسفانه تصویری از هیأت‌ها ارائه کردند که صرفاً مختص دهه اول محرم است، در حالی که همه هیأت، این نیست. با هیأت می‌توان زندگی کرد و این را کسانی می‌شناسند که با هیأت‌ها مرتبط و کار می‌کنند.

خبری از رقابت منفی نیست

ملتجی با بیان اینکه هیأت یکی از عرصه‌هایی است که عموم مردم در موضوعات مختلف می‌توانند به آن تکیه کنند، تصریح کرد: تمام ۳۲ رشته مهرواره براساس این نگاه شکل گرفته است و ما در سال اول تنها بنا داشتیم که طرح موضوع کنیم. این برنامه یک مهرواره است یعنی بین ایجاد رقابت منفی بین هیأت‌ها نیستیم و هر هیأتی که در خانه با پنج نفر جمعیت و یا در یک حسینیه با یک‌هزار نفر جمعیت، مخاطب مهرواره ما و محترم است. این مهرواره دارای آئین‌نامه‌ای است که بیش از یکصد نفر در این ۳۲ رشته، براساس آن، آثار رسیده را داوری کرده‌اند.

وی گفت: عنوان هوای نو برای این مهرواره انتخاب شد، زیرا هوا استعاره‌ای از فرهنگ است و نو بودن نیز به معنای گام دوم انقلاب اسلامی است. نماد این مهرواره درخت است که به هیأت شباهت بسیاری دارد و به برگزیدگان هم درخت زرین اهدا خواهد شد.

۲۴ اردیبهشت‌ماه اختتامیه مهرواره هوای نو

وی با اشاره به اینکه امروز یکی از عرصه‌های تربیتی و مطمئن‌ترین فضا برای تربیت نوجوانان هیأت‌ها هستند، گفت: هیأت‌ها توان تصفیه هوای فرهنگی کشور را دارند. تلاش داریم هوای نو بزرگترین رویداد هیأت و تشکل‌های فرهنگی کشور باشد که اولین دوره آن سال ۱۴۰۰ برگزار شد و بناست برگزیدگان آن با تأخیر به دلیل شرایط کرونایی ۲۴ اردیبهشت ماه معرفی شوند.

وی ادامه داد: مهرواره هوای نو در سال اول در سه رشته کتاب، هیأت و ستایش‌گری برگزار شد که اعتراف داریم که این همه هیأت نیست و قطعا در سال‌های بعد این رشته‌ها گسترش خواهد یافت و عرصه‌هایی مانند شعر و محتوا، منبر هیأت و رشته‌های دیگر در آن وارد خواهد شد.

دریافت ۲۹ هزار و ۲۸۰ اثر در مهرواره هوای نو

دبیر مهرواره هوای نو گفت: در این مهرواره در مجموع ۲۹ هزار و ۲۸۰ اثر در سه بخش دریافت شد. ۲۲۸۵ ستایشگر که یا خودشان ثبت‌نام کرده‌اند و یا دیگران آن‌ها را معرفی کردند، در بخش ستایشگری حضور پیدا کردند و در عرصه کتاب نیز ۶۳۵ عنوان مورد ارزیابی قرار گرفت. در بخش هیأت نیز ۴۵۷۹ هیأت شرکت کردند که البته ممکن است یک هیأت در چندین رشته حضور پیدا کرده باشد. در مجموع، در بخش هیأت، استان خوزستان با ۳۹۳ شرکت‌کننده، در بخش ستایشگری استان اردبیل با ۲۴۸ شرکت‌کننده و در بخش کتاب استان مازندران با ۱۰۷ عنوان بیشترین شرکت‌کننده‌ها را داشته‌اند و در مجموع هر سه بخش نیز استان اردبیل با ۶۲۲ شرکت کننده عنوان اول و استان‌های اصفهان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری به ترتیب دوم تا چهارم شدند. آثار رسیده به مهرواره در دو مرحله توسط هیأت داوران مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در حاشیه مراسم اختتامیه، نشست‌هایی با موضوع گفتگو و مطالبه‌گری از مسئولین نظام با حضور ۸۰ تشکل و هیأت شاخص از ۲۲ تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه در هتل لاله و در دو نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد، تصریح کرد: مشابه این اقدام را دو سال پیش هم برگزار کردیم که امسال بناست متفاوت‌تر برگزار شود. تاکنون حضور جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما، عزت الله ضرغامی رئیس میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا زاکانی شهردار تهران، فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست‌ها قطعی شده است که بیشترین ارتباط را هم با هیأت‌ها دارند.

معرفی مجموعه‌های برگزیده در رسانه ملی

حجت‌الاسلام مجید باباخانی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای معرفی و الگوسازی برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره بعد از برگزاری اختتامیه اظهار داشت: بنای ما این است که این مهرواره استمرار داشته باشد و تصمیم داریم محور‌های اساسی برای سال بعد هم تداوم یابد، بنابراین با همکاری رسانه ملی و رسانه‌ها بناست اولاً روی ملاک‌های هیأت‌های داوری، تبلیغ و ترویج صورت گیرد و مجموعه‌های آخر و برگزیده نیز در رسانه ملی و شبکه‌های استانی معرفی شوند. همچنین بناست برنامه ثابتی نیز در یکی از شبکه‌های پرمخاطب و سراسری برای این منظور به صورت هفتگی پخش شود.

 مهرواره هوای نو بین‌المللی می‌شود

وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص توجه به رشته‌های هنری در مهرواره هوای نو و هیأت‌ها اظهار داشت: هیأت به عنوان یک کار فرهنگی دارای چهار پایه دانش، اخلاق، دین و هنر است. مسئله هنر در ذات هیأت‌ها باید وجود داشته باشد و امسال نیز یکی از رشته‌های ما با همین عنوان تعبیه شده است تا ببینیم چقدر هنر در هیأت‌ها رواج دارد. در عرصه بین‌الملل هم امسال ورودی نداشتیم، اما بنا داریم در سال‌های بعد در این عرصه وارد شویم و دو رویکرد داشته باشیم، اول بررسی بازخورد هیأت‌ها در خارج از کشور و در نهایت بررسی هیأت‌های دیگر کشور‌ها را انجام دهیم.

پیروان ادیان و مذاهب دیگر، دل‌داده اهل‌بیت هستند

حجت‌الاسلام باباخانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر برنامه هیأت‌ها برای اقلیت‌های دینی و پیروان دیگر ادیان و مذاهب تصریح کرد: بسیاری از پیروان ادیان و مذاهب دیگر دلداده اهل‌بیت هستند که در ماه محرم مشاهده کردیم که مسیحیان و یا حتی اهل‌سنت هم هیأت دارند. هیأت‌ها زمانی که در موضوعات اجتماعی خدمات ارائه می‌کنند، تمام مردم مورد هدف و خدمت آن‌ها هستند. البته باید در زمینه تربیت، هنر و... نیز هیأت‌ها وارد شوند و برای همه اقشار تولیداتی داشته باشند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر ضرورت پیوند هیأت‌ها و مساجد گفت: هیأت‌ها پیشقراولان انقلاب اسلامی بودند که تعدادی از آن‌ها در آن سال‌ها با یکدیگر تجمیع شدند و هیأت مؤتلفه را رقم زدند. اینکه مسجد سنگر است و هیأت و مسجد باید با یکدیگر ارتباط داشته باشند حرف درستی است، اما ظرفیت مساجد به طور کامل در اختیار هیأت‌ها قرار نگرفته است و خواستاریم مساجد آغوش خود را برای هیأت‌ها باز کند. هیأت‌ها محل حضور جوانان و نوجوانان هستند که می‌توانند این ظرفیت خود را در اختیار مساجد قرار دهند.

باباخانی افزود: اگر از تهران خارج شویم و در شهر‌های مختلف هیأت‌ها را مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم که با تغییر روش‌ها توانسته‌اند جوانان و نوجوانان را به جریان‌های مذهبی علاقمند کنند، البته به شرطی که به مسائل آن‌ها توجه داشته باشد. در مهرواره هوای نو در بخش نوجوانان و بانوان شاهد اتفاقات بزرگی بودیم.

هیأت‌ها باید برای همه اقشار آغوش باز کنند

ملتجی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص جذب قشر خاکستری در هیأت‌ها گفت: یکی از هدف‌های مهرواره هوای نو این است که هیأت آغوش خود را برای همه باز کند که این شامل قشر خاکستری هم می‌شود. برای این مهم هیأت‌ها در حوزه محتوا، نوع ارائه و قالب‌ها باید تغییراتی را براساس نیاز‌های روز جامعه ایجاد کنند. البته این تغییر باید با هوشمندی و هنرمندی رخ دهد. در مهرواره امسال برای اولین‌بار مثلاً در رشته هیأت و بانوان هیأتی را تقدیر خواهیم کرد که در عرصه بانوان اقدامات مؤثری برای جذب دختران و قشر خاکستری داشته است.

طراحی مهرواره با حضور نخبگان و دانشگاهیان

دبیر مهرواره هوای نو در پاسخ به سوالی در خصوص جذب جامعه نخبگانی و دانشگاهیان تصریح کرد: برای اولین بار این مهرواره برگزار شد که دارای پشتوانه علمی است. این مهرواره توسط اندیشکده سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با حضور افراد نخبه و دانشگاهی طراحی شده است. این اندیشکده دارای ۱۰۰ نفر از پیشکسوتان و دانشگاهیان است که به عنوان شورای برنامه‌ریزی و هیأت داوران مشغول به کار هستند.

باباخانی هم در این خصوص اظهارداشت: اندیشکده هیأت در سازمان هیأت‌ها با ریاست دکتر سنگری مشغول به کار است که در حال حاضر ۳۰۰ موضوع در زمینه هیأت‌ها را احصاء کرده است و با همکاری با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در تلاش است تا آن را به پایان‌نامه تبدیل کند. سه همایشه «قرن هیأت»، «به وقت هیأت» و «آرمان هیأت» بناست برگزار شود که در این خصوص اطلاع‌رسانی می‌شود. در عرصه امور پژوهشی لااقل باید ۵ سال کار شود تا نمودی داشته باشد.

از کتاب پایانی مهرواره هوای نو تا نمایشگاه در روز اختتامیه

باباخانی در پاسخ به سؤالی در خصوص شاخص‌ها و معیار‌های ارزیابی هیأت داوران هم افزود: تمام ظرفیت‌های هیأت در این مهرواره مدنظر قرار گرفته است و بنای ما معرفی این ظرفیت‌هاست که شاخص‌بندی‌هایی کردیم که در کتاب پایانی مهرواره و همچنین نمایشگاه روز اختتامیه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

وی در خصوص برگزاری نشست‌های خبری متعدد برای برگزاری این مهرواره هم گفت: برگزاری نشست خبری در گام‌های نخست برای معرفی مهرواره در میان جامعه بود که نتیجه آن هم استقبال هیأت‌ها و ارسال ۲۹ هزار اثر شد که قدردان رسانه‌ها هستیم.

ملتجی در پایان خاطرنشان کرد: اختتامیه مهرواره هوای نو ۲۴ اردیبهشت‌ماه از سال ۲۱ برگزار خواهد شد و بنا داریم سخنران محور نباشد و رویکرد جدیدی داشته باشد. یکی از سخنرانان این مراسم حجت‌الاسلام قمی است که در مدت کوتاهی سیاست‌های سال بعد را شرح خواهند داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز