خبرگزاری کار ایران

چهره سال هنر انقلاب آنلاین معرفی می‌شود/ برگزاری اختتامیه مسابقه «فلسطین تنها نیست» در روز قدس/ هنرواره ملی روایت جهاد با یاد شهید آوینی

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۷۵۱

‌نشست خبری افتتاحیه هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال هنر انقلاب، صبح امروز دوشنبه ۱۶ فروردین ‌ماه با حضور معاون حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب، دبیر مسابقه بین‌المللی فلسطین تنها نیست و دبیر اجرایی هنرواره ملی روایت جهاد در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ نشست خبری افتتاحیه هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال هنر انقلاب، صبح امروز دوشنبه ۱۶ فروردین ‌ماه در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

محمدرضا زنگنه مجری کارشناس این برنامه بود و مجدالدین معلمی (معاون حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب), مسعود شجایی طباطبایی (دبیر مسابقه بین‌المللی فلسطین تنها نیست) و مرتضی دارابی (دبیر اجرایی هنرواره ملی روایت جهاد) در این نشست حضور یافتند.

توجه مسئولان به رسانه‌های جدید جلب شد 

مجدالدین معلمی در ابتدای نشست گفت: امسال ششمین سال معرفی چهره هنر انقلاب است که  روند ارزیابی این اتفاق از اواخر سال گذشته شروع می‌شود و طی این روند آکادمی این رویداد شامل بزرگان، پیشکسوتان و مدیران که فعالیت‌ها و آثار تولید شده در طول سال را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و پس از شور و ابراز نظرها و تعاملات نامزدهای این بخش معرفی می‌‌شوند.

معلمی افزود: امسال برای انتخاب چهره سال انتخاب، سال سختی بود و کرونا در نحوه فعالیت‌ها تغییرانی را ایجاد کرد. از طرفی این بیماری و شیوع آن فعالیت‌های هنری را در کشور دچار انسداد کرد و عرصه فرهنگ و هنر و فعالان آن از وضعیت موجود آسیب‌های بسیار دیدند که البته از سوی مسئولان دیده نشد.

او ادامه داد: دستاوردی که با وجود کرونا اتفاق افتاد این بود که توجه مسئولان به رسانه‌های جدید جلب شد و فعالان و هنرمندان عرصه‌های مختلف نیز به آن توجه نشان دادند.

امسال موضوع  شهادت سردارسلیمانی را نیز داشتیم که به نوعی باعث شد عرصه‌ از فعالیت خالی نماند. به طور کلی تجربه سال گذشته مثبت بود و دیده شدن رسانه‌های جدید توسط مسئولان و هنرمندان اتفاقات بهتری را رقم زد.

ارائه آثار از 66 کشور دنیا

در ادامه برنامه مسعود شجایی طباطبایی (دبیر مسابقه بین‌المللی فلسطین تنها نیست) درباره جزییات این رویداد توضیحاتی داد.

 او با اشاره به اینکه گفت: فراخوان بخش مسابقه کارتن، کاریکاتور و پوستر آذرماه منتشر شد،‌ ادامه داد: در میان اتفاقات روی داده در سال گذشته صحبت‌های امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه درباره همکاری برخی از کشورهای عربی با اسراییل را داشتیم و در ادامه طرحی بر ضد پیامبر اسلام(ص) در رسانه‌ها منتشر شد. البته نشریه شرلی ابدو در این زمینه سابقه توهین به پیامبران را داشته و مکرون نیز این اتفاقات را مصداق آزادی بیان دانسته است. از آنجایی که رهبر انقلاب قضیه مکرون را مهم‌تر از موضوعات دیگر دانستند ما نیز به این موضوع پرداختیم و در ادامه فراخوان با سه مبحث کاریکاتور،‌ کارتن و پوستر را مورد توجه قرار دادیم.

شجاعی ادامه داد: در ادامه پس از ارائه آثار به دبیرخانه آنها مورد داوری قرار گرفتند که این تیم متشکل از هنرمندان ایران و دیگر کشورها بودند و دلیل بهره‌گیری از داوران غیر ایرانی این بود که هنرمندان خارجی در رویداد حضور داشتند. در ادامه این روند اعضای ایرانی تیم داوری کارش را به صورت حضوری انجام دادند، اما تیم خارجی به صورت مجازی آثار را ارزیابی کردند.

شجاعی درباره زمان برگزاری مسابقه بین‌المللی فلسطین تنها نیست، نیز اینگونه گفت: قرار بود این رویداد سال پیش برگزار شود اما در نهایت تصمیم بر این شد که امسال آن را برگزار کنیم و اختتامیه آن نیز روز قدس برگزار خواهد شد.  بازخوردهای خوبی گرفتیم و اگر واژه هولوکاست را در اینترنت سرچ کنید متوجه انتقاد سایت‌‌های رژیم صهیونیستی  و ناراحتی آنها نسبت به برگزاری مسابقه خواهید شد.

وی درباره تعداد آثار ارسالی به مسابقه فلسطین تنها نیست، گفت: از 66 کشور بیش از 3000 اثر داشتیم که این اتفاق در نوع خود مورد توجه است. مراسم اختتامیه نیز به دو شکل حضوری و  مجازی برگزار می‌شود و تندیسی داریم که بیش از دو کیلو برنز در آن به کار رفته و ساخته استاد شیخ‌الحکماست که به سه نفر اول اهدا می‌شود.

زنگنه در ادامه گفت: بیش از یک سال است که نه تنها کشور ما بلکه همه دنیا درگیر بیماری کروناست و این بحران واکنش‌های متفاوت اقشار مختلف و هنرمندان را برانگیخته است. بر همین اسای تعدادی از هنرمندان در این رویداد حضور یافته‌اند در هنرواره ملی روایت جهاد تعدادی هنرمند آمده‌اند و سیدمرتضی دارابی توضیخاتش را می‌دهد.

افزوده شدن بخش دانش‌آموزی با بیش از  5000 اثر

در ادامه مرتضی دارابی (دبیر اجرایی هنرواره ملی روایت جهاد) درباره این رویداد توضیحاتی ارائه کرد.

او گفت: بنای هنرواره ملی روایت جهاد بر اساس دیدار رهبر با کادر درمان بود که گفته بودند کاش افرادی چون شهید مرتضی آوینی که در جنگ روایتگر ایثارگری های رزمندگان بود، فداکاری‌های کادر درمان را ثبت کنند. در ادامه کارگروهی تشکیل شد که روایت جهاد یکی از بخش‌های آن است. سپس قرار شد با زبان هنر فداکاری‌های کادر درمان را روایت کنیم و از اولین سالگرد شهید سلیمانی فراخوان منتشر شد و متقاضیان آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند.

او افزود: برنامه در پنج بخش هنری و زیر شاخه های آنها برگزار شد، اما در این میان رسانه بخشی بود که مغفول مانده بود و ما آثار رسانه‌ها در بخش گزارش‌ها را ارزیابی کردیم تا آثاری در مسابقه حضور یابند..۵۵۴ اثر دریافت کردیم و تا پایان بهمن فراخوان تمدید شد. بخش دانش آموزی نیز با توافق آموزش و پرورش به رویداد اضافه شد و بیش از ۵۰۰۰ اثر به دبیرخانه رسید.

دارابی توضیح داد: در نهایت بیش از 4000 اثر به ارزیابی نهایی رسیدند و داوری ها تا پایان اسفندماه انجام شد. اختتامیه هنرواره «روایت جهاد» همزمان با شهادت سید مرتضی آوینی 21 فروردین در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.

در ادامه معلمی گفت: حضور شصت و شش کشور در جشنواره‌ای سیاسی اتفاق مهمی است و اعتقاد کشورها را نسبت به پدیده فلسطین نشان می‌دهد.

او ادامه داد: هنرمند متعهد نسبت به وقایع پیرامون خود بی‌تفاوت نیست و کرونا یکی از موضوعات است که مورد توجه  هنرمندان بوده است.

5 نامزد اصلی چهره سال هنر انقلاب انتخاب شده‌اند

معاون حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب نیز در ادامه درباره نحوه انتخاب چهره هنر انقلاب توضیحاتی داد. او گفت: در سال 1398 نتوانستیم چهره هنر سال را معرفی کنیم زیرا کرونا بحرانش آغاز شده بود و تجربه‌گی در چگونگی مدیریت این بحران باعث تاخیر در برگزاری رویداد شد و درنهایت امسال چهره‌های سال 98 و 99 معرفی می‌شوند.

او ادامه داد: ۱۴نفر به عنوان نامزدهای چهره سال انقلاب معرفی شدند که اسامی آنها به قرار ذیل است: میکائیل براتی – طراح گرافیک و تصویرساز، علی حدادی- عکاس، محمدرضا حسایی و حسین صفارزادگان – کارگردان انیمیشن، محمدرضا دوست‌محمدی- طراح گرافیک و تصویرساز، خانم کلر ژوبرت – نویسنده مسلمان فرانسوی مقیم ایران، جلیل سامان- فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان، محمدرضا سرشار- نویسنده، مدرس و منتقد ادبی، سیاوش سرمدی- کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس، محمدرضا شفاه – تهیه‌کننده و مؤسس باشگاه فیلم سوره، زینب عرفانیان- نویسنده آثار ادبی دفاع مقدسی، افشین علا- شاعر و پژوهشگر ادبی، عبدالحمید قدیریان- نقاش و طراح صحنه، علی‌محمد مؤدب- شاعر و منتقد ادبی و مؤسس شهرستان ادب و وحید یامین‌پور- پژوهشگر و نویسنده است.

معلمی اضافه کرد: از میان این 14 نامزد 5 هنرمند منتخب عبارتند از محمدرضا دوست‌محمدی- طراح گرافیک و تصویرساز برای خلق کمیک استریپ «فقط برای خدا» با موضوع سبک زندگی سردار شهید قاسم سلیمانی و تصویرسازی‌های پرمخاطب برای پروژه بزرگترین دیوارنگاره ایران در میدان ولیعصر تهران انتخاب شده است. همچنین جلیل سامان- فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان برای کارگردانی مجموعه طنز «زیرخاکی» به عنوان پرمخاطب‌ترین سریال ماه مبارک رمضان در سال ۱۳۹۹ و همچنین کارگردانی سه‌گانه «ارمغان تاریکی»، «پروانه» و «نفس» با مضمون انقلاب اسلامی، افشین علا- شاعر و پژوهشگر ادبی برای واکنش بهنگام و مؤثر ادبی به وقایع روز جامعه، خلق منظومه حماسی ۲۰۰ بیتی «سربازنامه» در رثای شهید قاسم سلیمانی، علی‌محمد مؤدب- شاعر و منتقد ادبی و مؤسس شهرستان ادب برای اهتمام مؤثر به پرورش نسل تازه‌ای از شعرا و نویسندگان متعهد به انقلاب اسلامی و واکنش به‌هنگام ادبی به وقایع روز جامعه و وحید یامین‌پور- پژوهشگر و نویسنده به خاطر انتشار چاپ هفدهم کتاب رمان « ارتداد» و به چاپ هجدهم رسیدن کتاب «کاهن معبد جینجا» در سال ۹۹ نامزد چهره سال هنر انقلاب شده‌اند.

او گفت: در روز اختتامیه از خانواده برخی هنرمندان درگذشته سال99 از جمله احمدعلی راغب هنرمند و پیشکسوت موسیقی انقلابی، مهدی خانبانپور مدیر اجرایی برنامه «شب خاطره» با برپایی بیش از 360 برنامه ثابت، کریم اکبری مبارکه هنرمند پیشکسوت تئاتر حوزه هنری، پرویز اسکندرپور از هنرمندان برجسته و دغدغه‌مند هنرهای تجسمی به صورت نمادین تقدیر می‌شود.

مجدالدین معلمی در پایان از رونمایی تمبر شش اثر فاخر هنر انقلاب در موزه تمبر همزمان با برپایی هفته هنر انقلاب در روزهای آینده خبر داد و گفت: تمبر این آثار مربوط به شش استاد هنر انقلاب است که آثارشان پیشتر در موزه و گنجینه هنر انقلاب قرار گرفته است. اختتامیه هفته هنر انقلاب نیز روز دوشنبه 23 فروردین‌ماه به صورت آنلاین و با معرفی چهره سال هفته هنر انقلاب در حضور جمع محدودی از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز