خبرگزاری کار ایران

سرآشپز معروف مالزیایی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

مردم ایران با لبخند دوست دارند به گردشگران کمک کنند/ تنوع قوم‌ها، غذاها، صنایع دستی زیبا و جاده‌ها نقطه قوت ایران برای جذب گردشگر هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۷۳۲

شف وان معتقد است: مردم ایران لبخند به لب دارند و دوست دارند به گردشگران کمک کنند. در عین حال تنوع قوم‌ها، غذاها، صنایع دستی زیبا و خاص و راه دسترسی به جاذبه‌ها نقطه قوت ایران برای جذب گردشگر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها گروه پنج نفره مستندساز مالزیایی در قالب تور آشناسازی وارد کشور شده‌اند و در حال سفر به استان‌های تهران، اصفهان و فارس هستند. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی معاونت گردشگری این گروه از ظرفیت‌های گردشگری کشورمان بازدید می‌کنند و با توجه به غنای بخش گردشگری خوراک و سوغات ایران این دو بخش بسیار مورد تاکید گروه مذکور خواهد بود.

علاوه بر این طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشورمان نیز از جمله ورک‌شاپ قالیبافی و پارچه بافی در برنامه تور آشناسازی گفته شده قرار دارد. همچنین این گروه مستندساز گفته شده با حضور در سطح شهرها با زندگی روزمره مردم کشورمان نیز نظیر بازدید از بازار سنتی تهران آشنا خواهند شد و بازدید از آثار جهانی کشور از جمله کاخ گلستان، تخت جمشید، نقش رستم، پاسارگاد و میدان نقش جهان در برنامه‌های بازید این گروه گنجانده شده است. در این راستا مستندی ساخته خواهد شد که به گفته مسوولان گردشگری، در شبکه تلویزیونی آسترو مالزی و چند شبکه دیگر تلویزیونی از جنوب شرق آسیا در ایام ماه مبارک رمضان پخش خواهد شد.

از این رو با شف وان (سرآشپز معروف مالزیایی) که علاوه بر آشپزی، کارگردانی مستندی که قرار است درخصوص شناساندن ظرفیت‌های گردشگری خوراک کشورمان از شبکه تلویزیونی آسترو مالزی پخش شود را برعهده دارد، به گفتگو نشستیم.

در ادامه گفتگوی ایلنا را با شف وان می‌خوانید:

برای آغاز سخن، از خودتان و فعالیت‌هایتان بگویید. این روزها مشغول چه کاری هستید و چه می‌کنید؟

بیش از ۳۰ سال است که برای شبکه‌های تلویزیونی برنامه آشپزی می‌سازم و ۲۰ سال است که به عنوان سفیر غذا در صنعت گردشگری فعال هستم. از آنجایی که در حوزه برنامه‌سازی تلویزیون فعال هستم به جاهای مختلف دنیا سفر کرده‌ام و در طی این سفرها درصدد ساخت برنامه‌های تلویزیونی در حوزه آشپزی برآمدم که از قضا موفق شدند مخاطبان زیادی را جذب کنند.

ایران کشوری با تنوع آب و هوایی و جاذبه‌های مختلف است که می‌تواند سلیقه‌های مختلف گردشگران را پوشش دهد. آیا قبل از آنکه به ایران سفر کنید از این تنوع جاذبه‌ها آگاهی داشتید و با شناخت از ایران به این سفر آمدید؟ از چه منابعی درخصوص ایران و جاذبه‌های آن اطلاعات کسب کردید؟

خیلی وقت است که به ایران علاقه‌مند هستم و دوست داشتم به این کشور سفر کنم. ضمن آنکه طی این مدت تعداد زیادی عکس و فیلم از دشت‌ها، کوه‌ها و زیبایی‌های ایران دیده‌ام که تمام این جذابیت‌ها من را متقاعد کرد تا به ایران سفر کنم. همچنین آشنایی با فرهنگ ایران و خاورمیانه برایم جذاب بود و به آن علاقه‌مند هستم. تمام این عوامل سبب شد تا برای سفر به ایران آماده شوم. البته در گذشته چیزها و مطالب منفی زیادی درباره ایران شنیده بودم که رسانه‌ها به ما منتقل می‌کردند اما در نهایت بر آن شدم که خودم از نزدیک با ایران آشنا شوم. از این تصمیم که به ایران سفر کنم خوشحال هستم و از مهمان‌نوازی و استقبال ایرانیان سوپرایز شدم. ما همه برادران و خواهران مسلمان هستیم و راحت‌تر می‌توانیم همدیگر را درک و با هم ارتباط برقرار کنیم. طی چند روزی که در ایران هستم و از نقاط مختلف آن دیدن می‌کنم بسیار لذت بردم و تمام این جاذبه‌ها بسیار عالی و دیدنی هستند.

کدام بخش‌های ایران می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد؟ آیا معرفی درستی از آن شده است؟ مردم مالزی تا چه اندازه ایران و ایرانی‌ها را می‌شناسند و معروفیت ایران در میان مردم مالزی به چیست؟

در مالزی از رسانه‌ها اخبار کنونی ایران زیاد منتشر نمی‌شود و در واقع بیشتر درباره انرژی هسته‌ای صحبت می‌شود و به نوعی می‌توان گفت نام ایران با انرژی هسته‌ای همراه است. اما معتقد هستم رسانه‌ها بر اساس سیاست‌هایشان اخبار را منتشر می‌کنند و‌ تمام اینها بر اساس سیاست است و من کاری به سیاست ندارم. مردم از سیاست جدا هستند و من به عنوان یکی از همان مردم آمده‌ام تا از ایران دیدن کنم. معتقد هستم فرهنگ غنی ایران نقطه مثبتی برای این کشور است که بتواند گردشگران را به سمت خود جذب کند.

در ایران به جهت جغرافیای متفاوتی که دارد شاهد حضور و زندگی اقوام مختلف از کرد و لر گرفته تا گیلک و ترک و غیره هستیم. این تنوع اقوام سبب شده تا فرهنگ‌های مختلف، زیبایی‌های متفاوت و البته غذاهای متنوع در این جغرافیا شکل گیرد. تهران نیز به عنوان پایتخت ایران دارای جذابیت‌های زیادی از بازار گرفته تا مکان‌های تاریخی و گردشگری مختلف است. قطعاً تمام این زیبایی‌ها و جاذبه‌های می‌تواند برای همه گردشگران جذاب باشد و آن‌ها را به سمت ایران بکشاند و ترغیب کند که به این کشور سفر کنند.

مردم مالزی در کل مردمی هستند که به سفر علاقمندند. در خصوص ایران نیز چند نکته وجود دارد؛ نخستین نکته مثبت درباره ایرانیان آن است که بسیار مهمان نواز هستند. هرچند زبان انگلیسی آن‌ها برای برقراری ارتباط با گردشگران خیلی خوب نیست اما همواره لبخند به لب دارند و دوست دارند که به گردشگران و سایرین کمک کنند. این برای جذب گردشگر بسیار مهم است. دومین نکته مثبت در خصوص ایران آن است که ایران تنوع غذایی بسیار زیادی دارد این امر برای همه مالزیایی‌ها بسیار جذاب است که می‌توانند انواع غذاهای عربی، هندی، ایرانی و غیره را با طعم‌ها مختلف در یک مکان در اختیار داشته باشد. سومین نکته مثبت در خصوص ایران، تنوع صنایع دستی آن است که از آن جمله می‌توان به فرش و سایر صنایع دستی بسیار زیبا و خاص اشاره کرد که می‌تواند برای هر گردشگر جذاب باشد.

در عین حال ایران دارای شبکه جاده‌ای بسیار خوبی است که می‌توان از طریق آن‌ها به مناطق مختلف ایران از کویر گرفته تا کوه و حتی روستاها دسترسی داشته باشیم این امر می‌تواند در آینده برای صنعت توریست ایران امری مثبت به حساب بیاید و دسترسی گردشگران را به بخش‌های مختلف جاذبه‌های ایران آسان می‌کند.

با توجه به آنکه قرار است از ایران فیلم مستند تهیه کنید آیا این مستندها قرار است در جشنواره‌های ایرانی شرکت داده شود یا در خارج از ایران اکران می‌شوند یا قرار است برای بخش‌های تلویزیونی و سایر شبکه‌های اجتماعی تهیه شود؟ البته عنوان شده که قرار است در ماه رمضان از شبکه تلویزیونی آسترو مالزی پخش شود. چه افرادی مخاطب این مستند خواهند بود؟

همانطور که گفتید این مستند با همکاری شبکه تلویزیونی آسترو مالزی ساخته می‌شود. ضمن آن که مخاطبان مختلفی از کشورهای همسایه همچون اندونزی و سایر کشورهای اطراف مالزی این برنامه را تماشا می‌کنند از این‌رو قطعاً این برنامه که درباره غذاهای ایرانی ساخته شده مورد توجه آن مخاطبان نیز قرار خواهد گرفت. تاکنون درباره غذاهای کشورهای مختلف در این برنامه صحبت شده و از این پس ایران نیز به فهرست کشورهایی که درباره آن‌ها و غذاهایش برنامه ساخته شده و در مالزی پخش شده است اضافه می‌شود این برنامه مخاطبان زیادی دارد بخصوص ایرانی‌هایی که در مالزی زندگی می‌کنند و در واقع بیشتر آن‌ها دانشجویانی هستند برای تحصیل و کار به مالزی آمده‌اند قطعاً برای آن‌ها جذابیت بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز