خبرگزاری کار ایران

محسن سوهانی در برنامه «پرانتز باز»:

سال‌هاست سینما با بحث توسعه و رشد متوازن دست به گریبان است/ باید با آغوش باز نقد و تحلیل کارشناسانه را بپذیریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۶۱۵۱

اولین شماره سری جدید برنامه «پرانتز باز» با موضوع «مدیران فرهنگی؛ خانه‌ای روی آب» و با اجرای مجید واشقانی بر روی آنتن رادیو نمایش رفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اولین شماره سری جدید برنامه «پرانتز باز» با موضوع «مدیران فرهنگی؛ خانه‌ای روی آب» و با اجرای مجید واشقانی جمعه ۴ تیرماه روی آنتن رادیو نمایش رفت.

در این برنامه محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش به‌عنوان یک مدیر فرهنگی  گفت: راه‌اندازی مجدد برنامه «پرانتز باز» بعد از شش سال را شادباش می‌گویم. وقتی دفتر رادیو نمایش را ورق زدیم، دیدیم «پرانتز باز» یکی از برنامه‌های پرمخاطب آن بوده و تصمیم گرفتیم آن را مجدد احیا کنیم؛ امیدوارم این برنامه فضای خوبی را برای نقد و بررسی سازنده در حوزه سینمای کشور ایجاد کند. 

وی در ادامه بیان کرد: از منظر مدیریت فرهنگی، ما باید با آغوش باز نقد و تحلیل کارشناسانه را بپذیریم و این موضوع را پیش‌درآمد پیشرفت و توسعه بدانیم و مغتنم بشماریم؛ چه بنده به عنوان مدیر رسانه در حوزه خودم، چه دوستان دیگر در حوزه سینما و در کل، مقوله فرهنگ. 

سوهانی با اشاره به نقش مهم توسعه و توازن ادامه داد: بحث مدیریت و بخصوص مدیریت فرهنگی، مقوله‌ای پیچیده و چندوجهی است. یک اشکال بحث‌هایی که ما در این حوزه داریم این است که هر کدام از ما از زاویه دید خودمان به ماجرا نگاه می‌کنیم، در صورتی که مدیر فرهنگی باید بتواند به مسائل به مثابه یک رهبر ارکستر، موزون و هماهنگ بین موضوعات مختلف توازن ایجاد کند. 

وی اظهار کرد: به شخصه معتقدم یکی از مسائلی که کشور ما سال‌هاست در تمام حوزه‌ها خصوصا فرهنگ و به طور مشخص سینما با آن دست به گریبان است، بحث توسعه و رشد متوازن است. وقتی از توسعه یا به تعبیر دیگر، پیشرفت حرف می‌زنیم، با چند بُعد طرفیم. از یک طرف فرایندهای تکنولوژیک و ابزار فناوری که روز به روز در حال توسعه است و اقتضا و فرهنگ خاص خود را طلب می‌کند و از طرفی دیگر، هر کشوری دارای هویت، ملیت و باورهای دینی است که شاکله فرهنگ ملی آن کشور را تشکیل می‌دهد. اینکه ما چطور می‌توانیم بین این دو توازن ایجاد کنیم، دعوایی است که سال‌هاست درگیرش هستیم. 

سوهانی ادامه داد: ما در مقوله‌هایی از تکنسین استفاده می‌کنیم که جواب نمی‌دهد. در مقوله‌هایی دیگر از ناظر یا مدیر فرهنگی برای نظارت استفاده می‌کنیم که این هم به نظرم جواب نمی‌دهد. 

مسیر آینده دنیا الزاما به سمت تعلقات خاطر ما پیش نمی‌رود

مدیر رادیو نمایش با اشاره به حرف‌های رضا کیانیان به حرف‌هایش اضافه کرد: در پاسخ به نقدی که جناب کیانیان داشتند، ما باید بتوانیم در حوزه فرهنگ، مولف‌ها، فیلم‌سازها و هنرمندانی تربیت کنیم که هم به ارزش‌های فرهنگی ما اشراف کامل داشته باشند، هم به ابزار تکنولوژی و هم آینده‌پژوهی. 

وی تاکید کرد: درست است که ما در این برنامه فضای سینما و حمایت از آن را از منظر پاندمی کرونا بررسی کردیم، اما باید حقیقت دیگری را هم در نظر بگیریم؛ بعد از ظهور و بروز اینترنت و وب، دنیا کلا به عرصه جدیدی پا گذاشته است که در رسانه و تعبیر فرهنگی اصطلاحا به آن کراس مدیا یا چهارراه رسانه‌ای گفته می‌شود. به عنوان مثال، یک زمانی رسانه‌های مکتوب و روزنامه داشتیم، رادیو که آمد آن را کمی تحت‌الشعاع قرار داد، تلویزیون نیز به همین میزان رادیو را تحت‌الشعاع قرار داد تا در نهایت به امروز رسیدیم، اما با ظهور وب همه این‌ها با هم آمیخته شده است؛ فضایی که برای آن پسوندی به نام الکترونیکی داریم. 

مدیرکل هنرهای نمایشی بیان کرد: این موضوع همه حوزه‌ها و ساختارها را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ ما امروز در رادیو حرف از رسانه صداپایه می‌زنیم و در شکل‌های خلاقانه و نوین به راه‌مان ادامه می‌دهیم و از ابزارهای نوین هم استفاده می‌کنیم. 

وی تصریح کرد: کرونا مسیری که دنیا به سمت وب‌محور شدن می‌رفت را تسریع کرد و این راهی است که ناگزیر در حال رخ دادن است. 

سوهانی در ادامه گفت: سینما هم حال و هوای خاص خود را دارد، خیلی از ما تعلق خاطر خاصی به تماشای فیلم در داخل سالن داریم و به همین شکل، به خواندن روزنامه مکتوب، اما مسیر آینده دنیا الزاما به سمت تعلقات خاطر ما پیش نمی‌رود و لازم است که ما هم بتوانیم همگام باشیم. 

وی افزود: به طور کل اگر بخواهیم مقوله فیلم و سینما را در نظر بگیریم، باید گفت این یک ابزار موثری است که هیچ وقت هم از بین نمی‌رود. دنیا در حال گذار به سمت هوشمند شدن است و در حال حاضر ما در همین رسانه، استودیوهای هوشمند داریم، مجری‌های هوشمند داریم که ربات و هوش مصنوعی هستند، اما آن چه که باقی می‌ماند هنر و خلاقیت است که هیچ ربات و فرایند تکنولوژیکی نمی‌تواند به آن برسد. در نتیجه آن چه که به عنوان هنر سینما از آن یاد می‌کنیم حتما مسیر خود را ادامه خواهد داد ولو اینکه به شکل اکران آنلاین باشد که با مقوله وی‌او‌دی و نمایش خانگی متفاوت است. 

ما صاحب فرهنگی غنی و تمدنی دیرین هستیم که ترکیه عثمانی نیز مرهون و مدیون آن است

مدیر رادیو نمایش عنوان کرد: از منظر دولت‌ها، به سینما نگاه هدفمند ابزاری هم می‌شود، مثلا یکی از ابزارهای مهم در حوزه دیپلماسی عمومی، سینما است. به عنوان مثال، دولت ترکیه به عنوان همسایه دیوار به دیوار ما از سال ۲۰۰۳ برنامه‌ای ایجاد کرد تا فضای سینمایی و فیلم و سریال خود را توسعه دهد. در ساخته‌هایی مانند «قیام عثمان» یا «قیام ارطغرل»، شخصیت‌های تاریخی، ملی و فرهنگی خودشان را در قالب سریال معرفی کردند. جالب است که در شهر لاهور پاکستان، مردم این کشور با بودجه خود مجسمه ارطغرل قاضی را که پدر معنوی حکومت ترکیه محسوب می‌شود، نصب کردند. رئیس جمهور ونزوئلا نیز با افتخار، لباس‌های سنتی این شخصیت‌ها را پوشید. این یک دیپلماسی رسانه‌ای در حوزه بالکان است که به میزان درآمد نفتی ما و حتی بیشتر از این حوزه در اقتصادش نفع برده و اهداف استراتژیک خود را نیز پیش می‌برد. 

وی در پایان گفت: ما هم در جمهوری اسلامی ایران صاحب فرهنگ غنی و تمدنی دیرین هستیم که ترکیه عثمانی نیز مرهون و مدیون آن است. ما این داشته را باید به عنوان یک توسعه متوازن و همگام با پیشرفت تکنولوژی دنیا در نظر بگیریم و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم و این کار مدیریت فرهنگی را کاری سخت، پیچیده و چند وجهی می‌کند. 

اجرای اولین قسمت از سری جدید برنامه «پرانتز باز» بر عهده مجید واشقانی بود و کارشناسانی چون نغمه دانش، علی زادمهر و علیرضا بهرامی او را در این برنامه همراهی کردند. 

این برنامه هر جمعه ساعت ۲۱ تا ۲۳ از رادیو نمایش به سردبیری و تهیه‌کنندگی مارال دوستی در گروه برنامه‌های مستند و ترکیبی_نمایشی تولید و پخش می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز