خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس مطرح کرد:

مردم تا پایان اردیبهشت ماه فرصت پذیره نویسی برای صندوق‌های دولتی (ETF) دارند

asdasd
کد خبر : ۹۱۴۳۵۱

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس فرصت پذیره نویسی برای صندوق‌های دولتی (ETF) را تا پایان اردیبهشت اعلام و از عموم مردم دعوت کرد که با استفاده از فرصت باقیمانده در این پذیره نویسی شرکت کنند.

به گزارش ایلنا بابک دایی، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از ابتدای امسال با توجه به شرایط اقتصادی خاصی که بر کشور به ویژه آثار ناشی از بیماری کرونا حاکم شده، وزارت اقتصاد و دارایی سیاست‎های مهمی را در راستای رشد و توسعه اقتصادی در سال جهش در دستور کار قرار داد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس، عرضه سهام عدالت و ETF در بازار سرمایه را تاثیرگذار در بهبود معیشت مردم دانست و تاکید کرد که استفاده هوشمندانه از این فرصت، امکانی برای بهبود وضعیت اقتصاد جامعه است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس با بیان اینکه واگذاری باقی مانده ۵ صندوق دولتی شامل سه بانک ملت، تجارت و صادرات و همچنین دو بیمه البرز و اتکای امین و همچنین آزاد سازی سهام عدالت در دستور کار وزارتخانه متبوع قرار گرفت که تقریبا مردم استان فارس از اولین طرح بی خبر هستند و اطلاعی ندارند، افزود: هر دو اقدام ویژه این وزارتخانه نقش مهم و تاثیرگذاری در معیشت مردم خواهد داشت.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس گفت: براساس سیاست‌های کلی اصل ٤٤ و همچینن سیاست‌های ابلاغی رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی مبنی بر مردمی کردن اقتصاد و تکالیف تبصره ٢ بودجه امسال، این وزارتخانه به نمایندگی از دولت باقیمانده سهام ملت، تجارت و صادرات و ۲ بیمه البرز و اتکای امین را در دستور کار داد که از ۱۴ اردیبهشت آغاز شده و تا ۳۱ اردیبهشت ادامه دارد.

دایی، مشارکت آحاد جامعه در بورس را یکی از اهداف مهمی عنوان کرد که در دستور وزارتخانه اقتصاد و دارایی قرار گرفته و در این خصوص اضافه کرد: این وزارتخانه برای مشارکت بیشتر مردم در این زمینه، عرضه سهام شرکت‌های دولتی را در دستور کار قرار داده است.

وی اضافه کرد: در سطح دنیا برای اینکه ریسک‎ها را کاهش داده و زمینه مشارکت مردم را فراهم کنند، از طریق صندوق‌های ETF ورود می‌کنند. در این روش همه افرادی که دارای کد ملی هستند، امکان خرید سهم به میزان حداکثر ۲ میلیون تومان را دارند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس شفافیت قیمت را بارزترین ویژگی این طرح خواند و عنوان کرد: کل ارزش تقریبی سهام در ای تی اف در این ٥ صندوق بالغ بر ٢٣ هزار میلیارد تومان است و افراد با ٢٠درصد تخفیف می‎توانند در این پذیره نویسی شرکت کنند.

دایی ادامه داد: مردم می‎توانند بدون محدودیت سنی در این طرح به ۲ روش کد بورسی یا از طریق ١٤ بانک منتخب (ملی، سپه، صادرات، تجارت، ملت، رفاه کارگران، کشاورزی، مسکن، صندوق قرض‌الحسنه مهر ایران، پارسیان، پاسارگاد، توسعه تعاون، اقتصاد نوین و پست بانک) به صورت حضوری و غیرحضوری شرکت کنند.

او با طرح این توضیح که ETF ها، 2 ماه بعد از پذیره نویسید، قابل خرید و فروش است، گفت: برای پذیره نویسی الزامی به کد بورسی نیست و سایت‎های اداره کل و وزارت اقتصاد و سامانه شادا حزییات این طرح‎ها را به اشتراک گذاشته‌اند.

وی در رابطه با آزاد سازی سهام عدالت به عنوان یکی دیگر از اقدامات وزارت اقتصاد در راستای مردمی کردن اقتصاد اشاره و با جدی دانستن عزم دولت بر آزادسازی سهام شرکت‌های دولتی، گفت: امید است به زودی شاهد حضور ٣ میلیون و ٣٢٩ هزار و ١١ نفر از استان فارس در باشگاه بزرگ سرمایه کشور باشیم.

وی افزود: این آزاد سازی موجب تحرک بهتر سرمایه در اقتصاد خرد و کلان خواهد شد و سهامداران پس از ١٣ سال اختیار دارند که دارایی خود را به اشکال دیگر سرمایه تبدیل کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس ادامه داد: از سال ٨٥ طرح توزیع سهام عدالت آغاز شد و در مرحله اول به کمیته امداد و بهزیستی داده شد و جمعا با انجام ۱۸ مرحله پذیره نویسی، ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشور ثبت نام کردند.

دایی با بیان اینکه پس از ١٠ سال قرار شد قیمت این سهام از محل سود سالانه شرکت‎ها تامین شود، گفت: سال ٩٥ وقتی ارزیابی انجام شد کل ارزش سهام، یک میلیون تومان را پوشش نداد و ارزش تقریبی برخی سهام به ٥٢٣ و ٤٣٢ هزار تومان رسید.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس ادامه داد: برآوردهای ما نشان می‌دهد که سهام عدالت با توجه به ارزش بازار سرمایه تقریبا ١٤ برابر شده و اکثر مردم رقمی حدود ٧ میلیون و ٥٠٠ تومان در بورس سرمایه دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز