خبرگزاری کار ایران

در چهارمین روز از هفته دولت؛

عملیات اجرایی طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهر صدرا آغاز شد/ ۲۵ درصد مسکن مهر استان در شهر صدرا واقع شده است

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۴۰۱

عملیات اجرایی طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در چهارمین روز از هفته دولت با حضور استاندار فارس در شهر صدرا آغاز شد.

به گزارش ایلنا، عنایت الله رحیمی استاندار فارس در این مراسم اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی بناست در قالب طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن تعداد ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را ظرف مدت ۲ سال در کشور احداث کند.

وی گفت: بر این اساس در استان فارس نیز بنا است ۲۵ هزار واحد در شهر صدرا، پنج هزار و ۵۰۰ واحد توسط بنیاد مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و یک هزار و ۱۸۵ واحد نیز در بافت‌های ناکارآمد شهری احداث شود.

عملیات اجرایی طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهر صدرا آغاز شد/ ۲۵ درصد مسکن مهر استان در شهر صدرا واقع شده است

رحیمی اضافه کرد: با توجه به تجربه‌های گذشته باید در اجرای این طرح از افراد و پیمانکاران توانمند و دارای توان فنی و مالی مناسب برای همکاری و اجرا دعوت شود.

استاندار فارس گفت: نرخ تسهیلات در نظر گرفته شده برای این وام که مبلغ آن ۸۰ میلیون تومان و قابل افزایش تا ۱۱۰ میلیون تومان است، ۱۸ درصد و مدت زمان بازپرداخت آن ۱۰ سال است.

رحیمی گفت: در بافت فرسوده هم سه هزار و ۳۸۵ مورد تسهیلات پرداخت خواهد شد که عدد آن در کلانشهر شیراز ۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹ درصد است که این نیز فرصت مناسبی برای تداوم روند بازآفرینی شهری است.

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید در استان فارس یک میلیون و ۳۳۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شود هرچند دولتهای گذشته از این طرح بهرهبرداری سیاسی بردند اما بار آن در نهایت بر دوش دولت تدبیر و امید افتاد.

رحیمی افزود: مسکن علاوه بر اینکه در تمام جوامع به عنوان سرپناه و محل سکونت و یک کالای مصرفی و بادوام شناخته می‌شود در کشور ما به آن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای و یک نوع سرمایه‌گذاری نگاه می‌شود که این خود دارای جنبه‌های مثبت و منفی است.

استاندار فارس با بیان اینکه مسکن مهر طرحی بود که بار آن بر دوش دولت تدبیر و امید گذاشته شد، گفت: این طرح به رغم اینکه یک هدف خوب را مطرح و دنبال می‌کرد اما برخی اقدامات نامناسب در زمینه مکان یابی‌ها و شفاف نبودن قراردادها زمینه ساز بروز مشکلات فراوانی در جریان اجرای این طرح شد.

مدیر عامل شرکت عمران صدرا نیز در این مراسم گفت: شهر جدید صدرا در فارس بعد از پرند تهران بیشترین ظرفیت را برای برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن فراهم کرده است.

عملیات اجرایی طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهر صدرا آغاز شد/ ۲۵ درصد مسکن مهر استان در شهر صدرا واقع شده است

خلیل حاجی پور با اشاره به اینکه مشهور است که بخش مسکن آینه تمام نمای اقتصاد کشور است، تصریح کرد: ما در بخش مسکن هیچگونه وابستگی به خارج از کشور نداریم و حداقل ارزبری را داریم بنابراین موضوعاتی مانند تحریم نمی‌تواند بهانه ای برای ناکارآمدی و عدم اقدام در بخش مسکن باشد.

وی اضافه کرد : احداث این مسکن ها در قالب برنامه اقدام ملی است و اجرای این ماموریت تنها به عهده وزارت راه و شهرسازی نیست و همزمان با شرکت عمران صدرا، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس، اداره کل راه و شهرسازی فارس و اداره کل راه و شهرسازی لارستان نیز عملیات اجرایی برنامه ملی تولید و عرضه مسکن را در حوزه ماموریت خود با همکاری دیگر بخش‌ها و دستگاه‌ها آغاز خواهند کرد.

حاجی پور گفت: شرکت عمران صدرا مکان یابی پروژه ها، انتخاب شرکاء و تنظیم تفاهم نامه را از سال گذشته آغاز کرده و دو مورد از پروژه های شرکت در مرحله قرارداد است که یکی مجتمع ۵١٢ واحدی  شرکت توسعه مسکن جنوب است که به مرحله قرار داد رسیده و دیگری مجتمع ۲۱۰ واحد مسکونی فاز ۴ پروژه آسمان صدراست که امروز شاهد شروع عملیات اجرایی آن هستیم.

مدیر عامل شرکت عمران صدرا با اشاره به کیفیت بالای ساخت و سازهای مورد انتظار در برنامه اقدام ملی، گفت: فاز چهارم پروژه آسمان صدرا تحت عنوان همین برنامه نیز با بهترین کیفیت تحت عنوان برنامه ملی تولید و عرضه مسکن اجرا و تحویل شهروندان خواهد شد.

حاجی پور تصریح کرد: ۲۵ درصد مسکن مهر استان در شهر صدرا واقع شده است و پرونده مسکن مهر تا پایان سال جاری بسته خواهد شد اما خدمات رسانی ما تا رسیدن به شرایط مناسب برای یک محیط مسکونی قابل قبول در مجتمع های مسکن مهر ادامه دارد.

وی  با اشاره به افتتاح ۲۰۰ واحد مسکن مهر در شهر صدرا طی روزهای آینده افزود: از 24 هزار واحد مسکن مهر شهر صدرا تنها ۶۰۰ واحد دیگر باقی مانده که تا پایان سال به شهروندان تحویل می گردد.

وی اظهار داشت: بیش از ده سال کل کشور درگیر مسکن مهر بود و  بخش اعظم مسکن مهر در دولت تدبیر  و امید به بهره برداری رسید، در طول مدت خدمتم در شهر صدرا به مدت  ۵ سال مدوام درگیر مسکن مهر بودیم و شاهد بودم که دولت حتی از منابع داخلی هزینه ساخت این مسکن ها را عهده دار شد.

مدیر عامل شرکت عمران صدرا اضافه کرد:به رغم همه ایرادات و اشکالاتی که به پروژه های مسکن مهر وارد است اما یکی از مزیت های مسکن مهر برقراری عدالت در دسترسی به مسکن و تامین سرپناه برای بخشی ار اقشار کم درآمد جامعه بود، این در حالی است که مسکن مهر متصل به خط اعتباری بانک مرکزی بود و بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان با کمترین بروکراسی اداری به این مسکن ها تعلق گرفت.

حاجی پور با اشاره به برخی مشکلات مسکن مهر  گفت:یکی از مشکلات این مسکن‌ها این بود که  پروژه های مسکن مهر در برخی از نقاط از اصول شهرسازی دور بود و در برخی از آنها کاربری های عمومی  و خدماتی اعم از آموزشی، فضای سبز خدماتی نادیده گرفته شد و این پروژه ها تا حد ساخت یک ساختمان تنزل یافت  و این اشکال بزرگی بود که به سیاست های کلان شهرسازی توجه نشد.

عملیات اجرایی طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهر صدرا آغاز شد/ ۲۵ درصد مسکن مهر استان در شهر صدرا واقع شده است

وی تصریح کرد: اشکال دیگر مسکن مهر عدم شناسایی دقیق گروه های هدف بود،به گونه ای که در برخی مواقع کسانی مسکن مهر را دریافت کردند که نیازی به آن نداشتند.

مدیر عامل شرکت عمران صدرا گفت: برنامه جدید دولت در پروژه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، مدلی متفاوت از مسکن مهر است،در این برنامه  توجه همزمان به مسکن و محیط مسکونی، مکان یابی اراضی با زیر ساخت های مناسب، کاربری مصوب و دارای پروانه مشخص از شهرداری با توجه به ظرفیت موجود شهر از اساسی ترین موارد مد نظر مجریان است.

حاجی پور با اشاره به اینکه هدف ما در برنامه ملی تولید و عرضه مسکن خلق محلات مسکونی پایدار است، گفت: اگر شهر صدرا بخواهد شهری پایدار باشد نیازمند این است که تنوعی از اقشار و طبقات مختلف اجتماعی در آن ساکن باشند.

مدیر عامل شرکت عمران صدرا با بیان اینکه برنامه ملی تولید و عرضه مسکن وابسته به منابع بخش خصوصی است، تصریح  کرد: این برنامه با مشارکت بخش خصوصی و تسهیلات بانکی با نرخ ۱۸ درصد خواهد بود.

حاجی پور گفت :پیش فروش واحدها بعد از ۱۵ تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی توسط دولت انجام می گردد،که با توجه به این موضوع خریداران اعتماد بیشتری به پروژه ها خواهند داشت و این پروژه ها در جذب نقدینگی و کاهش قیمت مسکن و ساماندهی و کنترل بازار مسکن نیز  تاثیر بسزایی خواهد داشت.

حاجی پور گفت: سهم ۲۵ هزار واحدی مسکن برنامه ملی معادل با بیش، از ۱۲ درصد از کل واحدهای مسکن ملی در کشور است که امیدواریم با موافقت شورای برنامه ریزی استان وهمکاری آنها در الحاق ۵٠٠هکتار اراضی جدید به شهر صدرا که در دستور کار قرار گرفته بتوانیم ١۵هزار واحد از این تعداد را در آنجا احداث کنیم. 

وی تصریح کرد :همچنین در خصوص ناحیه ۸۶ هکتاری نیز امیدواریم با تصویب طرح  تجدید نظر طرح جامع صدرا بتوانیم  ۳۵۰۰ واحد مسکونی دیگر نیز در این ناحیه احداث کنیم که البته برای اجرای این پروژه ها  نیازمند همکاری استاندار محترم و دیگر دستگاه‌های اداری هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز