خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار:

سابقه وجود جاده خرامه - نی‌ریز به بیش از هزار سال باز می‌گردد

کد خبر : ۱۸۵۸۲۲

سابقه وجود جاده خرامه - نی‌ریز به بیش از هزار سال قبل برمی‌گردد. به زمانی که کاروانسرایی در منطقه دیودون و همچنین دروازه‌ای به عنوان دروازه کرمانی در این شهرستان وجود داشته است.

نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی گفت: سابقه وجود جاده خرامه - نی‌ریز به بیش از هزار سال قبل برمی‌گردد. به زمانی که کاروانسرایی در منطقه دیودون و همچنین دروازه‌ای به عنوان دروازه کرمانی در این شهرستان وجود داشته است.
به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، داریوش اسماعیلی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر از نی ریز تا روستای خانه کت بطول ۶۰ کیلومتر آسفالت دو طرفه‌ای است که مردم از آن استفاده می‌کنند و از خانه کت تا خرامه مسیر خاکی وجود دارد که در این مسیر روستاهای مختلفی همانند جهان آباد، هلال آباد، خانه کت، قره قیه و سهل آباد وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه موضوع جاده خرامه - نی ریز یک جاده تازه تاسیس و تشکیل نیست و ازخواسته‌های دیرباز مردم نی ریز و خرامه ارتقا این جاده از حالت فرعی به اصلی بوده است، اضافه کرد: در حدود ۱۵ سال پیش؛ زمانی که دکتر امینی به عنوان نماینده مردم شریف استهبان و نی ریز بوده‌اند. این جاده عملیات ارتقا آن شروع می‌شود و با استفاده از اعتبارات شرکت نفت حدود ۲۰ کیلومتر از سمت خرامه زیرسازی آن انجام می‌شود اما به دلیل اینکه ایشان در دوره بعدی به مجلس راه نمی‌یابد عملیات ارتقا و بهسازی و این محور متوقف می‌شود.
نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: زمانی که بنده به عنوان نماینده مردم شریف خرامه انتخاب شدم یکی از خواسته‌های مردم خرامه و حتی نی ریز بهسازی و ارتقا این جاده بود.
اسماعیلی خطاب به منتقدانی که می‌گویند نی ریز چندین مسیر ارتباط دیگری به شیراز دارد، گفت: این جاده ۴۰ کیلومتر مسیر شیراز به نی ریز نسبت به جاده‌هایی که هم اکنون وجود دارد را کوتاه‌تر می‌کند و در مسیر خرامه به استهبان و سه راهی فسا جاده‌های پرپیچ و خم و گردنه‌های متعددی وجود دارد که این مسیر کاملا مستقیم و بدون گردنه است.
وی با بیان اینکه این افراد چرا فقط یک طرف مساله را نگاه می‌کنند و نمی‌گویند مسیر کوتاه و مناسبی برای ارتباط بین مردم نی ریز و خرامه وجود ندارد گفت: تنها راه ارتباطی مناسبی که بین خرامه و نی ریز وجود دارد این است که مردم خرامه باید در ابتدا به سروستان و در ادامه به استهبان و سپس به نی ریز بروند و مسافتی را بالغ بر ۲۰۰ کیلومتر که بیش از دو برابر مسیری است که می‌خواهد ایجاد شود، طی کنند.
نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون ۲۱۵ معاونت برنامه ریزی و راهبری ریاست جمهوری در تاریخ ۱۹خرداد سال گذشته بهسازی و ارتقا اینجاده را به تصویب رساند.
اسماعیلی بیان داشت: نمایندگان ویژه رئیس جمهور به همراه کار‌شناسان سازمان محیط زیست در بند ۱۱ مصوبه‌ای که در تاریخ ۱۰ مرداد سال گذشته به امضای محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور رسیده بود مصوب کرده‌اند که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در مشارکت ساخت اینجاده به همراه وزارت راه و شهرسازی کمک کنند و نمایندگان ویژه رئیس جمهور احیاء اینجاده را تایید کردند.
وی با بیان اینکه احیاء این جاده در جدول شماره ۲۰ قانون بودجه سال گذشته و سال جاری آورده شده اضافه کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان با هماهنگی سازمان محیط زیست انجام مطالعات زیست محیطی اینجاده را به یک شرکت مشاور داد و قرارداد بست تا مطالعات زیست محیطی آن به انجام برساند که این شرکت مشاور مطالعات زیست محیطی اینجاده را انجام داد.
نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس تاکید کرد: در ادامه سازمان محیط زیست استان موضوع را در کارگروهی که متشکل از ۱۴ کار‌شناس از جمله نماینده تشکل‌های زیستی محیط استان، نمایندگانی از دانشگاه، وزارت راه و شهرسازی و ریاست سازمان محیط زیست استان و غیره بود تشکیل شد و ارتقا اینجاده به تصویب رساند که البته ۱۵ پیشنهاد از جمله ایجاد گارد ریل در این مسیر لحاظ شده است.
اسماعیلی با بیان اینکه موضوع زیست محیطی ارتقاء خرامه - نی ریز در سازمان محیط زیست کشور مطرح و به تصویب رسید، خاطر نشان کرد: احیاء این جاده از نگاه قانونی و کار‌شناسی مراحل لازم را گذرانده و کارشناسی‌های لازم جهت ارتقا اینجاده کاملا انجام شده است.
وی ادامه داد: ارتقا این جاده نه تنها به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند بلکه کمک کاری برای محیط زیست در منطقه و استان است.
نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: احیاء این جاده بخشی از تصادفات جاده‌ای را که در مسیرهای موجود اتفاق می‌افتد را کم می‌کند و یا از بین می‌برد.
اسماعیلی گفت: مردم نی - ریز و خرامه بصورت خودجوش طی نامه‌ای خطاب به استاندار فارس با بیش از ۸۵ مهر و امضاء شورای شهر و روستا و ائمه جمعه دو شهرستان و شهر داریون مراحل تقدیر و تشکر خودشان را از استانداری، سازمان محیط زیست، وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت معدن تجارت اعلام کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز