خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی:

جذب سرمایه‌گذاران از اولویت‌های کاری در سال جاری است

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۰۱۲

اهدافی که برای منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر در نظر گرفته شده است با نگاه به هدف های توسعه صنعتی کشور و به منظور ایجاد و تجهیز زیربناها و تخصیص اراضی صورت گرفته و حسب ضرورت و نیاز قابل تغییر است.

اولین نشست خبری سید موسی موسوی نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر همزمان با پایان فعالیت دوساله وی در حوزه انتخابیه با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد و مهر، نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی در اولین نشست خبری که با اصحاب رسانه و مطبوعات حوزه انتخابیه برگزار شد گفت: با توجه به عصر جهانی شدن و رواج روز افزون شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهایی همچون واتساپ، وایبر، ویچت و … خبرنگاران نیز باید به لزوم پایبندی به فقه و شرع و جایگاه آن در دنیای امروز رسانه توجهی ویژه داشته باشند.

موسوی در قسمت نخست نشست خود به شاخص‌ها و توانمندی‌های منطقه لامرد و مهر و جایگاه آن در افق پیش رو اشاره کرد و افزود: شهرستان‌های لامرد و مهر بر اساس مصوبه هیئت دولت، در “طرح آمایش نواحی تاثیرپذیر از حوزه گازی پارس جنوبی” به عنوان پشتیبان منطقه عسلویه شناخته شده و باید سرریز عسلویه در حوزه‌های مختلف خدماتی، پشتیبانی و صنایع تکمیلی در این منطقه استقرار یابد.

وی با اشاره به استقرار یگان‌های مختلف نیروی دریایی سپاه پاسداران در شهرستان لامرد، گفت: بر اساس مصوبه شورای آمایش سرزمین در جلسه سال ۹۱ با عنوان “نظریه پایه توسعه استان فارس” که به استناد ماده ۱۸۲ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه به تصویب رسید و طی نامه ای به معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ابلاغ شد و نیز طبق بند ۲۲ مصوبه‌ی این شورا، توسعه و تقویت بنیه دفاعی و امنیتی و پدافند غیرعامل استان فارس به عنوان مرکز پشتیبانی دفاعی سواحل جنوب به منظور تقویت امنیت ملی و منطقه‌ای به تصویب رسید.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به مصوبه دولت دهم در خصوص بومی شدن افراد جویای کار لامرد و مهر در عسلویه اشاره کرد و تصریح افزود: طبق مصوبه دیگری نیز این مهم در خصوص به‌کارگیری نیروهای ارکان ثالثلازم‌الاجرا بوده است. اهمیت این مصوبه از آنجایی است که اگر به نتایج آزمون سال گذشته را بررسی کنیم نیز خواهیم دید که کل نیروهای لامرد و مهر که از ابتدای انقلاب تاکنون به استخدام صنعت نفت و گاز و پتروشیمی در اقصی نقاط کشور(کلیه استان‌ها) درآمده‌اند، تاکنون قریب به ۱۲۰ نفر بوده‌اند که تعداد قابل توجهی از آنان هم از آنجا که سال‌ها پیش استخدام شده‌اند، ولی با اجرایی شدن این مصوبه تنها در یک منطقه(پارس جنوبی) و فقط در آزمون استخدامی شرکت ملی گاز و همچنین تنها در یک سال، حدود ۶۰ نفر از نیروهای لامرد و مهر در مقاطع مختلف توانستند ردیف های استخدامی وزارت نفت را به خود اختصاص دهند.

موسوی با بیان صنایع و شاخص‌های دیگر منطقه لامرد و مهر اظهار داشت: وجود منطقه گازی عملیاتی پارسیان(شاانول، هما، وراوی و تابناک) با تولید روزانه قریب به ٨٢ میلیون متر مکعب و همچنین پالایشگاه گاز پارسیان شهرستان مهر به عنوان سومین تولید کننده گاز کشور با تولید سالانه ده ها میلیارد متر مکعب گاز و نیز میلیون ها بشکه میعانات گازی از ظرفیت های بزرگ این منطقه به شمار می روند.

وی در ادامه در رابطه با دیگر شاخص‌ها و توانمندی‌ها از جمله فعالیت کارخانه سیمان لامرد، چهار شهرک و ناحیه صنعتی، مناطق تجاری دهشیخ و سیگار و شرکتهای تعاونی مرزنشینان و داشتن ظرفیت های فراوان کشاورزی و فرهنگ اصیل بومی و مذهبی منطقه نیز توضیحاتی را بیان کرد.

نماینده شهرستان های لامرد و مهر در بعد نیروی انسانی این منطقه را از نظر جمعیت بسیار کم با سایر مناطق مقایسه کرد و گفت: داشتن نیروی انسانی توانمند با توجه به دارا بودن سه کرسی وزارت در دوره اصلاحات، عدالت محور و اعتدال با در دست داشتن سه وزارتخانه کلیدی کشور، نفت و اطلاعات و هم اکنون استاندار بومی فارس و دیگر نیروهایی بومی که در منصب های استانی و کشوری هستند نیز برای این منطقه دارای اهمیت فراوانی است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در قسمت دوم سخنان خود در این نشست که به چهار ساعت به طول انجامید به تشریح مهمترین برنامه های در دست اقدام برای ارتقاء صنعتی شهرستان‌های لامرد و مهر پرداخت.

وی با تاکید بر اجرای طرح احداثمجتمع آلومینیوم جنوب لامرد گفت: این طرح با ظرفیت تولید سالانه ۹۰۰ هزارتن آلومینیوم، نقطه امید نظام به منظور نزدیک شدن به افق چشم انداز است و این طرح ملی که بزرگترین و پیشرفته ترین کارخانه تولید آلومینیوم کشور است، دستیابی به یکی از چهار شرکت بزرگ خاورمیانه را از اهداف خود قرار داده است.

موسوی با تاکید بر اینکه این طرح در سه فاز جداگانه اجرا خواهد شد، بیان داشت: هم اکنون طرح احداثفاز نخست این طرح با ظرفیت ۲۷۶ هزار تن در سال در دست اقدام است و در فاز نخست نیازمند حدود ۸۰۰ میلیون یورو اعتبار است(حدود سه هزار و ششصد میلیارد تومان) که از طریق فاینانس خارجی شرکت NFC چین به میزان ۸۵% و مشارکت ۱۵% شرکت سرمایه گذاری غدیر و ایمیدرو انجام خواهد شد.

وی اجرای این پروژه عظیم را مجموعه بزرگ اشتغال در حوزه انتخابیه نام برد و گفت: با راه اندازی این طرح در هر فاز شاهد اشتغال ۱۰۵۰نفر و ۴۰۰۰ نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم خواهیم بود و پیش بینی می شود با احداثصنایع پائین دستی آلومینیوم در منطقه ویژه اقتصادی انرژی لامرد چندین هزار فرصت شغلی دیگر ایجاد شود.

موسوی گفت: نیروگاه اختصاصی شرکت آلومینیوم جنوب نیز در مجاورت کارخانه ذوب آلومینیوم با استفاده از آخرین تکنولوژی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با ظرفیت ۹۶۸ مگاوات احداثمی گردد که هم اکنون شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر به عنوان سرمایه گذار، موافقت اصولی احداثنیروگاه را اخذ نموده و در فاز اول ۵۰۰ مگاوات آن برای تامین برق پروژه آلومینیوم احداثخواهد شد.

عضو هئیت رئیسه کمیسیون انرژِی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: سرمایه گذاری لازم برای احداثاین نیروگاه نیز در مجموع ۶۰۰ میلیون یورو(حدود دو هزار و هفتصد میلیارد تومان) و در فاز نخست بیش از هزار و پانصد میلیارد تومان است که پس از طی شدن مراحل اداری، در مدت زمان ۳۶ ماه احداثخواهد گشت.

در ادامه در معرفی طرح احداثتاسیسات اتان گیری پالایشگاه پارسیان شهرستان مهر گفت: طرح استحصال گازهای صنعتی جهت تأمین خوراک واحدهای خط اتیلن مرکز از جمله پتروشیمی فیروزآباد در کنار پالایشگاه پارسیان به منظور استفاده از این پالایشگاه برای تأمین خوراک ورودی احداثخواهد شد. احداثو راه اندازی این طرح نقش تعیین کننده ای در محرومیت زدایی، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده جهت این شهرستان و شهرستان های فیروزآباد، فسا، داراب، جهرم و استهبان به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: هم اکنون گاز حاصل از میادین گازی تابناک، شانول، هما و وراوی حدود ۸۳ میلیون متر مکعب است که به پالایشگاه پارسیان منتقل می شود و پس از آن گاز خروجی از پالایشگاه روزانه حدود ۸۲ میلیون متر مکعب است و میعانات گازی نیز بوسیله خط لوله به عسلویه منتقل می شود. با توجه به درصد قابل توجه ترکیبات ارزشمند اتان، پروپان و بوتان در گاز میادین پارسیان، احداثتاسیسات اتان گیری بسیار ضروری است.

موسوی در خصوص حجم سرمایه گذاری و اجرای این طرح گفت: هزینه اجرای این طرح قریب به یک میلیارد دلار خواهد بود که ۷۰۰ میلیون دلار به منظور احداثتاسیسات اتان گیری و ۳۰۰ میلیون دلار به منظور احداثخط لوله پیش بینی شده و همچنین درآمد سالیانه مجتمع استحصال اتان بالغ بر ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار پیش بینی شده است.

وی در خصوص در روند اجرای این طرح بزرگ در شهرستان مهر بیان داشت: تاسیسات اتان گیری در مساحتی ۵۰ هکتاری در پالایشگاه پارسیان و در مدت زمانی ۳۰ ماهه احداثخواهد شد و پس از آن اتان با استفاده از خط لوله ای به مسافت ۵۵۰ کیلومتر به پتروشیمی فیروزآباد منتقل می شود و پتروشیمی فیروزآباد پس از دریافت اتان از پالایشگاه پارسیان، اتان را به اتیلن تبدیل کرده و به پتروشیمی های مستقر در ۴ شهرستان جهرم، فسا، داراب و استهبان منتقل خواهد کرد و در مرحله بعد این پتروشیمی ها نیز خوراک اتیلن را دریافت کرده و آن را به پلی اتیلن تبدیل می کنند که خود در ادامه زنجیره ارزش افزوده به عنوان خوراک دیگر صنایع، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نماینده شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی به معرفی طرح احداثکارخانجات تولید منیزیوم از دولومیت پرداخت و گفت: دولومیت مصارف عمده ای در صنایع شیشه، کاشی، سرامیک، آجرهای نسوز، حفاری چاه های نفت، آهن، فولاد و … دارد، اما یکی از مهمترین قابلیت‌های دولومیت، امکان استحصال منیزیوم از آن است که از اهمیت ویژه‌ای در صنایع پیشرفته متالوژی برخوردار است.

وی به جایگزینی فلز سبک منیزیوم به جای آلومینیوم و استفاده این فلز سبک در صنایع عمرانی، کشاورزی و شیمیایی، ریخته گری، خودروسازی و موشک سازی اشاره کرد و گفت: معدن دولومیت شهرستان لامرد طبق اعلام سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور حداقل قریب به ۳ میلیارد تن(۲٫۷میلیارد تن) می باشد و برخی با بررسی‌های جانبی نیز ظرفیت تقریبی آن را تا ۶ میلیارد تن برآورد کرده اند که شواهد حاکی از خلوص و غنای بسیار بالای آن دارد.

وی با تاکید بر ظرفیت تولیدی قابل توجه منیزیوم از معدن دولومیت لامرد گفت: طبق برآوردهای انجام شده، از هر ۱۰ کیلو دولومیت، ۱ کیلو منیزیوم استحصال می شود و می توان گفت معادن ۲٫۷ میلیارد تنی دولومیت لامرد، حداقل ۲۷۰ میلیون تن منیزیوم میتوان تولید کرد. حال اگر اینگونه تصور کنیم که می خواهیم این معادن را ظرف مدت ۳۰سال به مصرف برسانیم، به عبارت دیگر در طول ۳۰ سال این ۲۷۰ میلیون تن منیزیوم را تولید کنیم نیز سالانه شاهد تولید ۹ میلیون تن منیزیوم خواهیم بود.

سید موسی موسوی در خصوص اشتغالزایی کارخانجات تولید منیزیوم گفت: به اِزای هر ۱۰۰۰ تن شمش منیزیوم، ۳۰ فرصت شغلی ایجاد می شود. یعنی در یک واحد استحصال شمش منیزیوم از دولومیت با ظرفیت سالانه ۶۰۰۰ هزار تن، شاهد اشتغال حدود ۱۸۰ نفر خواهیم بود.

وی حجم سرمایه گذاری و راه اندازی یک کارخانه ۶ هزار تنی را بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان تا حداکثر ۸۰ میلیارد تومان دانست و گفت:

هم اکنون تعدادی از سرمایه گذاران مجوزهای لازم به منظور احداثکارخانه تولید منیزیوم از دولومیت را اخذ کرده اند که به عنوان نمونه می توان به شرکت آرامیکو اشاره کرد. این شرکت مجوزهای لازم را جهت احداثکارخانه تولید شمش منیزیوم از دولومیت با ظرفیت سالانه ۲۴۰۰۰ تن در سال(در مرحله نخست ۱۲۰۰۰ تن) به همراه یک واحد فروسیلیس با ظرفیت تولید ۱۰۰۰۰ هزار تن از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کرده است.

نماینده مردم شهرستانهای لامرد و مهر در ادامه طرح احداثمنطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد را مادر تمام طرح های قبلی دانست و در مورد آن توضیحاتی را بیان نمود و گفت: در شهریور ماه سال ۱۳۸۶ پهنه پارسیان و لامرد به‌عنوان مکان های مناسب برای ایجاد منطقه صنایع انرژی بر انتخاب شدند.

وی از تلاشهای مرحوم حیاتی نماینده شهرستانهای لامرد و مهر در تصویب این طرح یاد نمود و با اشاره به وسعت ۹ هزار هکتاری سایت انرژی بر لامرد گفت: طرح احداثمنطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد با برخورداری از مصوبه مجلس شورای اسلامی نیز این طرح در سال ۱۳۸۹ توسط مجلس تصویب و در آبان ماه همان سال توسط ریاست محترم مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد که ریاست جمهور نیز در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ این مصوبه را جهت اجرا ابلاغ نمود.

وی با تاکید بر عوامل مهم در انتخاب نهایی سایت کوشکنار - لامرد را اینطور گفت: لامرد به دلیل نزدیکی به مخزن گازی پارس جنوبی در شعاع ۱۵۰ کیلومتر، دسترسی به خطوط حمل و نقل دریایی، وجود گاز شیرین به میزان قابل برداشت بالاتر از ۸۰ میلیون متر مکعب در روز(حوزه های تابناک، شانول، وراوی و هما)، دسترسی به امکانات زیربنایی موجود در سایت های پارس ۱و ۲، علاقمندی سرمایه گذاری اهالی بومی منطقه و استفاده از ظرفیت های استان فارس و هرمزگان مناسب ترین پهنه برای استقرار صنایع انرژی بر شناخته شده است.

نماینده شهرستانهای لامرد و مهر اظهار داشت: منطقه وپژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد با یک کریدور ارتباطی به سایت پارسیان متصل می شود. در این کریدور تسهیلات لازم برای انتقال مواد اولیه کالاهای واسطه ای، کالاهای ساخته شده و همچنین ارتباطات جاده ای و ریلی در نظر گرفته می شود.

وی در ادامه سخنان خود مهمترین هدف تخصیص اراضی به منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر را ایجادصنایعی همچون فولاد، آلومینیوم، سیمان، صنایع تبدیلات گازی دانست و بیان داشت: اهدافی که برای منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر در نظر گرفته شده است با نگاه به هدف های توسعه صنعتی کشور و به منظور ایجاد و تجهیز زیربناها و تخصیص اراضی صورت گرفته و حسب ضرورت و نیاز قابل تغییر است.

موسوی ایجاد ۶۰ هزار شغل مستقیم با احداثاین طرح و تحقق فعالیت‌های صنعتی پیش‌بینی شده را از مهمترین دستاوردها توسعه صنعتی منطقه دانست و اظهار داشت: منطقه ویژه استقرار صنایع انرژی‌بر به عنوان طرح عمرانی ملی، وظیفه آماده سازی و تامین زیر ساخت ها و زیربناهای منطقه ویژه در سایت‌های پارسیان و لامرد را بر عهده دارد و پس از آن، امکان واگذاری اراضی به سرمایه‌گذاران جهت احداثواحدهای صنعتی را خواهد داشت که این آماده‌سازی اراضی به صورت تدریجی و طبق زمانبندی، در بازه زمانی ۱۰ ساله انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که در منابع و اعتبارات طرح وجود دارد نیز آماده سازی اراضی در فازهای مختلف تعریف گردیده و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با اجرای بخشی از پروژه‌ها و تامین زیرساختها و زیربناهای اولیه، امکان حضور سرمایه‌گذاران بخش خدماتی و صنعتی در منطقه مهیا خواهد شد تا ضمن تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران به حضور در منطقه، مراحل درآمدزایی طرح آغاز شود و پس از این مقطع مرحله‌ای پیش روی طرح است که طرح توانایی انجام پروژه‌های آتی و تامین زیرساختهای فاز دوم را در صورت حضور سرمایه‌گذاران و با استفاده از درآمدهای خود خواهد داشت و بدین ترتیب طرح دارای استقلال مالی خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز