خبرگزاری کار ایران

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس:

۴۰ درصد زنان سرپرست خانوار در کشور تحت حمایت کمیته امداد هستند

کد خبر : ۱۶۹۵۵۵

این گروه از زنان که با عنوان «زنان سرپرست خانوار» یا «خودسرپرست» در جامعه نامیده می شوند، با مسائل، مشکلات و موانع زیادی در زندگی مواجه اند.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس گفت: زنان سرپرست خانوار از جمله گروه‌های آسیب پذیر جامعه هستند که‌گاه عواملی چون طلاق، فوت، اعتیاد همسر، ازکارافتادگی همسر، ‌‌ رها شدن توسط مردان مهاجر و یا بی‌مبالاتی، موجب آسیب پذیری این طیف وسیع از جامعه می‌شود.
به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی(ره) فارس کیوان نیازی افزود: این گروه از زنان که با عنوان «زنان سرپرست خانوار» یا «خودسرپرست» در جامعه نامیده می‌شوند، با مسائل، مشکلات و موانع زیادی در زندگی مواجه‌اند.
وی ادامه داد: توجه و بررسی همه جانبه و دقیق مسائل و مشکلات زنان سرپرست خانوار و ارائه راهکارهای درست و اصولی به منظور حمایت از آن‌ها، از جمله وظایف نهاد‌ها و سازمان‌های خدمات اجتماعی در هر کشور است که در کشور ماهم پس از پیروزی انقالب اسلامی و تشکیل کمیته امداد به فرمان امام خمینی(ره) هم اکنون این نهاد در حد توان خود از این زنان حمایت می‌کنند.
قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس با بیان اینکه از جمعیت ۲۱ میلیون خانوار کشور ۲ و نیم میلیون خانوارآن توسط زنان اداره می‌شود، تصریح کرد: از این تعداد بیش از یک میلیون زن سرپرست خانوار تحت حمایت این نهاد هستند که بیش از ۶۵ هزار نفر از آنان در استان فارس ساکن هستند.
نیازی با بیان این مطلب که زنانی که همسرآن‌ها فوت می‌کند، زنانی که به طور رسمی از همسرانشان جدا می‌شوند که در واقع طلاق می‌گیرند و زنانی که با همسر خود متارکه کرده‌اند، زن سرپرست خانوار محسوب می‌شوندافزود: اگز زنی با این شرایط به کمیته امداد امام خمینی(ره) مراجعه کند در مرحله اول از اوحمایت می‌شود در واقع به او پناه داده می‌شود، در مرحله دوم به وی مشاوره داده می‌شود و در مرحله آخر براساس توانمندی و استعدادهای که دارند برای آن‌ها ایجاد اشتغال می‌شود تا در کنار تربیت فرزندان خود بتوانند از لحاظ مالی و اقتصادی نیز مستقل باشند.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس با اشاره زن سرپرست خانوار باید حامی فزرندان خود باشد و بتواند مایحتاج اولیه آن‌ها را تامین کند، خاطر نشان کرد: زن سرپرست خانوار در واقع حامیان هستند که خود نیازمند حمایت هستند.
نیازی ادامه داد: امروزه زن سرپرست خانوار برای فرزندان خود هم پدر است و هم مادر، آنجا که نیاز به کار دارد تا بتواند گلیم خود و فرزندانش را ازآب بیرون بکشد همچون یک مرد با تلاش و کوشش خستگی ناپذیر خود پدر می‌شود و آنجا که فرزندانش به مهر و عاطفه مادری نیاز داشته باشد همچون دیگر مادران جامعه برای آن‌ها مادری می‌کند.

این مقام مسوول در کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس اظهار داشت: یکی از رویکرهای مهم این نهاد در دهه چهارم انقلاب توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت و آموزش جهت این توانمندسازی است که این امر در حال نهادینه شدن است ومیان خانواده‌ها این فرهنگ به وجود آمده است که آن‌ها می‌توانند به استقلال برسند.
به گفته نیازی تاکنون ۱۸ هزار زن سرپرست خانوار از تسهیلات اشتغال زایی استفاده کردند و به مرحله تولید و خودکفایی رسیده‌اند و تعدادی نیز در کارگاه و مراکز کار مشغول به فعالیت هستند.
قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس در بخش دیگری از سخنانش گفت: در امور بیمه مددجویان دو نوع بیمه وجود دارد یکی بیمه روستاییان و عشایر که تمام عشایر و روستاییان اعم از زنان سرپرست خانوار سایر مددجویان از آن بهره‌مند می‌شوند و نوع دوم بیمه زنان سرپرست خانوار زیر ۵۰ سال است که در شهر‌ها ساکن هستند.
نیازی افزود: بیش از ۱۹ هزار زن سرپرست خانوار در شهر‌ها زندگی می‌کنند که وقتی به سن بازنشستگی برسند می‌توانند از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند و به تدریج از چرخه حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) خارج می‌شوند و مستمری بگیر تامین اجتماعی می‌شوند که در حال حاضرنیز این نهادسرانه آن‌ها را به تامین اجتماعی پرداخت می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز