خبرگزاری کار ایران

مدیر کل محیط زیست استان فارس:

ساخت سد تنگ سرخ خلاف قانون است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۰۹

در حال حاضر ۷۵ هزار حلقه چاه در فارس وجود دارد که ۱۵ هزار حلقه آن غیر مجاز است. / ما برای گرفتن حقابه بختگان و دیگر تالاب ها باید بجنگیم در حالیکه دریاچه های دهگانه کاملا خشک شده اند. / در سال ۹۰ شاهد ۳۳ روز و در سال ۹۱ تنها شش روز در سال هوا در شیراز نامناسب بود.

شیراز - ایلنا: مدیر کل محیط زیست استان فارس با بیان این مطلب که طبق ماده ۱۹۲ ساخت سد باید مجوز ارزیابی زیست محیطی داشته باشد، افزود: به دلیل نداشتن مجوز از سازمان محیط زیست ساخت سد تنگ سرخ خلاف قانون است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، حسینعلی ابراهیمی کارنامی که ظهرامروز دوشنبه ۳۰دی ماه در نشست خبری هفته هوای پاک سخن می گفت ادامه داد: این سد مجوز محیط زیست ندارد و طبق قانون نیز ما به دستگاه های قضایی شکایت کردیم.

وی در خصوص افزایش شکار به دلیل بارش شدید برف در کوه های اطرف شیراز یادآور شد: متاسفانه علی رغم اطلاع رسانی های گسترده ای که جهت ممانعت از شکار صورت گرفت است، طی چند روز گذشته شاهد انجام این حرکت نادرست در شیراز بودیم.

وی ادامه داد: برخی از پرندگان از جمله " کبک " به دلیل بارش شدید برف و برای پیدا کردن غذا به پایین کوه های حاشیه شیراز آمدند که متاسفانه برخی از مردم به جای اینکه در غذا رسانی به این گونه ها تلاش کنند اقدام به شکار آنها کردند.

مدیر کل محیط زیست استان فارس، در خصوص از بین رفتن و فرار کردن برخی از پرندگان باغ پرندگان شیراز افزود: این سایت خصوصی است اما باید رسیدگی کنیم و نوع پرندگان حاضر در این مجموعه را بررسی خواهیم کرد.

مدیر کل محیط زیست استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در استان فارس منابع آبی به خوبی مدیریت نشده است، گفت: با توجه به خشکسالی های چند سال گذشته در انتظار تغییر در روش های کشت بودیم اما نه تنها تغییری در این خصوص ایجاد نشد بلکه به سمت کشت های آب بر رفتیم و در حال حاضر با آب های زیر زمینی شلتوک کاری را توسعه داده ایم.

ابراهیمی کارنامی ادامه داد: در حال حاضر ۷۵ هزار حلقه چاه در فارس وجود دارد که ۱۵ هزار حلقه آن غیر مجاز است.

وی با بیان اینکه امروز برای گرفتن حقابه تالاب ها با مشکلات مواجه هستیم، گفت: حقابه زیست محیطی در فارس رعایت نمی شود و جایگاهی برای این موضوع وجود ندارد.

مدیر کل محیط زیست استان فارس افزود: در استان فارس آب شرب، کشاورزی، صنعت قبل از محیط زیست قرار دارد در حالیکه پس از آب شرب حقابه محیط زیست باید مد نظر قرار گیرد.

کارنامی تصریح کرد: ما برای گرفتن حقابه بختگان و دیگر تالاب ها باید بجنگیم در حالیکه دریاچه های دهگانه کاملا خشک شده اند.

وی یادآور شد: ۲۹ کانون حساس فرسایش بادی با ۸۰۰ هزار هکتار در استان فارس وجود دارد که ۹ کانون در وضعیت بحران قرار دارد.

مدیر کل محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه در سال جاری تنها دو روز مشکل هوای آلوده در شیراز وجود داشت، گفت: در سال ۸۸ تعداد روز هایی که هوای آلوده در شیراز بود ۱۱۳ روز، در سال ۸۹ تعداد این روزها به ۶۶ رسید در سال ۹۰ شاهد ۳۳ روز و در سال ۹۱ تنها شش روز در سال هوا در شیراز نامناسب بود.

کارنامی در خصوص وضعیت سیستم فاضلاب شهر صدرا، گفت: متاسفانه سیستم تصفیه فاضلاب در استان فارس و شهر شیراز مناسب نیست زیرا تنها ۱۹ میلیون متر مکعب فاضلاب تصفیه می شود.

وی تاکید کرد: در خصوص وضعیت فاضلاب شهر صدرا نیز کارشناسان را به محل اعزام خواهیم کرد و طی چند روز آینده وضعیت را گزارش می کنیم.

مدیر کل محیط زیست استان فارس با اشاره به خسارت ناشی از برف بر محیط زیست، گفت: طی بارش برف هفته گذشته خسارت ۴۰۰ میلیون تومانی بابت وضعیت راه ها، ابنیه، تامین علوفه و… برآورد شده است.

کارنامی در خصوص وضعیت کارخانه روغن نباتی شیرازنیز، گفت: مدیران این مجموعه اراده ای برای خارج شدن این کارخانه از شیراز ندارند.

وی ادامه داد: طبق قانون تکلیف این کارخانه بر عهده شهرداری است که آنها نیز به وظیفه خود عمل کرده اند اما از طریق دادستانی پیگیری کردیم.

مدیر کل محیط زیست استان فارس افزود: طبق جلساتی که برگزار شد این کارخانه مکلف است طی دو سال از شیراز خارج شود و در این مدت نیز باید هر سه ماه گزارشی از عملکرد خود به دادستان شیراز ارایه کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز