خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک در جمع خبرنگاران:

کارت های بازرگانی یکبار مصرف هم اکنون در اتاق بازرگانی صادر می شود!

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۹۳۷

کارت های بازرگانی یک بار مصرف و آدرس های غیرواقعی از دغدغه های گمرک به شمار می رود زیرا بسیاری از کارت های یک بار مصرف هم اکنون در اتاق بازرگانی صادر می شود که این امر مشکلاتی را برای گمرک ایجاد کرده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک گفت: کارت های بازرگانی یک بار مصرف و آدرس های غیرواقعی از دغدغه های گمرک به شمار می رود زیرا بسیاری از کارت های یک بار مصرف هم اکنون در اتاق بازرگانی صادر می شود که این امر مشکلاتی را برای گمرک ایجاد کرده است.

به گزارش ایلنا، علی بعیدی مفردنیا در حاشیه بازدید خبرنگاران از سامانه جامع گمرکی در گمرک غرب تهران، گفت: مشکل کارت های بازرگانی یکبار مصرف در حالی است که گمرک در حال پیگیری پنجره واحد تجارت است و این کارت ها در امور این پنجره خلل ایجاد می کند.

وی با بیان آنکه ماموریت گمرک طی ۵۰ سال اخیر متفاوت شده و به جایی رسیده که انتظار درآمدزایی به صیانت از جامعه تبدیل شده است؛ تصریح کرد: نگاه به گمرک دیگر مالی نیست بلکه در طول زمان تجارت خارجی نیاز به امنیت و تسهیلات دارد.

به گفته وی، گمرک دارای ۴۵ قانون، ۱۵ کنوانسیون، ۲۰ سازمان همجوار، ۱۲ رویه گمرکی و ۱۵ نوع عوارض است.

این مقام مسوول در گمرک تصریح کرد: رتبه این سازمان در سال ۲۰۱۲ میلادی در فضای کسب و کار در بخش تجارت فرامرزی از بین ۱۸۳ کشور ۱۵۳ بوده اما با اقدامات انجام شده، تلاش می شود این رتبه بهبود یابد به نحوی که در سال ۲۰۱۵ میلادی در حالت خوشبینانه به رتبه ۶۳ و در حالت بدبینانه به رتبه ۷۳ دست خواهد یافت.

وی ادامه داد: افت رتبه گمرک ایران در حالی است که براساس آمار سازمان تجارت و توسعه ملل متحد(آنکتاد)، گمرک ایران در سال ۸۳ جزو ۵ کشور اول دنیا بوده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک درباره وضعیت گمرک تصریح کرد: هم اکنون امور مربوط به صادرات ۱۹۰۰ نوع کالا، ۴۰ میلیارد دلار صادرات و ۱۲ میلیون تن کالای ترانزیت در گمرک صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه میانگین زمان ترخیص کالا از گمرک در گذشته ۲۶ روز بوده است، گفت: با اقدامات انجام شده این زمان اکنون به ۳ روز کاهش یافته است.

وی اعلام کرد: ایران دارای ۱۳ فرودگاه، ۲۷ گمرک بازارچه ای، ۱۸ منطقه ویژه، ۷ گمرک منطقه آزاد و ۸۵ مورد در سایرین است.

بعیدی مفرد نیا، با بیان اینکه قرار بود در سال های گذشته طرح جامع گمرک نوین با هزینه بسیار زیاد اجرایی شود، اظهار داشت: برای کاهش زمان اجرا و هزینه قرار شد، پنجره تجارت فرامرزی با هزینه حدود ۵ درصد از طرح جامع گمرک نوین اجرا شود.

وی از ایجاد دروازه مشترک مرزی با آذربایجان در راستای پنجره واحد فرامرزی با این جمهوری خبر داد و تصریح کرد: این پنجره واحد با ترکیه نیز از مدت ها قبل آغاز به کار کرده است.

به گفته وی، با ایجاد پنجره واحد فرامرزی اطلاعات کالا چهار روز قبل از وصول آن در گمرک وجود دارد و ورود و خروج کالا به انبارها بررسی می شود.

وی از پیوستن گمرک به سامانه آی. پی. ام خبر داد و گفت: براساس این سامانه تمام تولیدکنندگان دنیا برای تمام تجهیزات شناسایی شده ضمن اینکه کالاهای تقلبی از برندهای اصلی قابل تشخیص خواهند بود.

وی با بیان اینکه در گذشته ۶۷ درصد اظهارنامه ها در مسیر قرمز، ۳۱ درصد در مسیر زرد و ۲ درصد در مسیر سبز قرار می گرفتند، ادامه داد: هم اکنون ۲۶ درصد اظهارنامه ها در مسیر قرمز، ۵۵ درصد در مسیر زرد و ۱۹ درصد در مسیر سبز قرار گرفته اند.

وی هزینه یک روز خواب کالا در گمرکات را معادل یک درصد ارزش کل کالا اعلام و اضافه کرد: بنابراین با کاهش میانگین روزانه واردات از ۲۶ به ۳ روز حدود ۲۸۰ هزار میلیارد ریال صرفه جویی انجام شده است.

به گفته بعیدی مفردنیا، درآمد گمرکی با راه اندازی این سامانه از بهمن ماه به طور متوسط حدود ۱۲۰ درصد رشد داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز