خبرگزاری کار ایران

طباطبایی خبرداد:

شناسایی 82 نوزاد دارای کم‌کاری تیروئید در زاهدان

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۸۲۸

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از شناسایی 82 نوزاد دارای کم‌کاری تیروئید در مراکز خدمات جامع سلامت و بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خبر داد.

طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: با اجرای برنامه غربال‌گری کم‌کاری تیروئید در  سال 96 در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تعداد 48 هزار نوزاد مورد غربال‌گری قرار گرفته‌اند که 82 نوزاد دارای کم‌کاری تیروئید شناسایی و تحت درمان قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  اظهار داشت: برنامه غربال‌گری کم‌کاری مادرزادی تیروئید  نوزادان از برنامه‌های ویژه نظام  سلامت است که در  سیستم سلامت  اجرایی شده که اجرای دقیق این طرح از عوامل مهم پیشگیری از عقب‌ماندگی ذهنی در کودکان است.

طباطبایی با بیان اینکه افراد زیادی در کشور دچار کم‌کاری تیروئید هستند که از آن بی اطلاع‌اند، خاطرنشان کرد: تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل است که در گردن قرار گرفته و غده مهم در متابولیسم و سوخت‌وساز بدن محسوب می‌شود که وقتی غده تیروئیدتان خوب عمل نکند، می‌تواند بر هر جنبه از سلامتی، به ویژه وزن، افسردگی و سطح انرژی وضریب هوشی اثر بگذارد و در صورت عدم تشخیص این بیماری ودرمان نامناسب آن در زمان کودکی  موجب عقب ماندگی ذهنی وتشدید اختلال در رشد کودکان خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در  طرح غربالگری کم‌کاری تیرونید نوزادان در سال 96 تعداد 48 هزار  نوزاد مورد  غربال‌گری قرار گرفته‌اند که از این  تعداد  82  نوزاد داری کم‌کاری تیروئید تشخیص داده شدند و بلافاصله تحت‌درمان رایگان مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه  قرار گرفته‌اند و 30 درصد از این کودکان شناسایی شده(از 82 کودک)  دارای کم‌کاری تیروئید دائمی هستند .

طباطبایی افزود: برنامه‌های غربالگری کم‌کاری تیروئید با هدف شناسایی وکنترل نوزادان مبتلا به کم‌کاری تیروئید، درمان و پیش‌گیری از عوارض آن در کشور اجرایی شده و لازم است همه والدین با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت در فاصله (5-3) روز پس از تولد  از وضعیت تیروئید نوزادان خود اطلاع حاصل کنند زیرا با افزایش آگاهی و حساس‌سازی والدین محترم و مراجعه برای انجام نمونه‌گیری از بروز برخی بیماری‌ها نظیر عقب ماندگی ذهنی کودکان آنان  پیشگیری خواهد شد.

لازم به ذکر است، 10-4 خردادماه هفته اطلاع رسانی تیروئید نامگذاری شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز