خبرگزاری کار ایران

به دلیل عدم امکان ورود قطارهای ایرانی

اصلاح خط ریلی زاهدان_ میرجاوه ضرورت دارد

asdasd
کد خبر : ۵۷۱۶۱۴

مدیر کل راه آهن جنوب شرق گفت: خط ریلی زاهدان - میرجاوه به دلیل عریض بودن آن، امکان ورود قطارهای ایرانی وجود ندارد که بدین منظور این خط ریلی باید تعویض یا اصلاح شود.

مجید ارجونی در گفتگوبا خبرنگار ایلنا اظهار داشت: میزان صادرات کالا از طریق خط ریلی زاهدان - کویته در 100 روزه اخیر 10 هزار و پنج تن گزارش شده که در مقایسه با سه هزار و 606 تن مدت مشابه پارسال افزایش قابل توجهی داشته است.

وی در تشریح عملکرد 100 روزه راه آهن جنوب شرق گفت: در این مدت میزان ترانزیت کالا از زاهدان به کویته پاکستان هزار و 357 تن بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش مطلق داشته است.

وی تصریح کرد: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالاهای صادراتی این خط ریلی به پاکستان است.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: میزان تخلیه بارهای داخلی در این مدت 64 هزار و 364 تن بوده که نسبت به 17 هزار و 32 تن پارسال رشد 278 درصدی را نشان می دهد.

ارجونی ادامه داد: همچنین در این مدت 51 هزار و 230 نفر مسافر از طریق خطوط ریلی راه آهن جنوب شرق جابه جا شدند که نسبت به 41 هزار و 139 نفر مسافر پارسال رشد 25 درصدی داشته است.

وی افزود: هزار و 306 خودرو در این مدت از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی راه آهن جنوب شرق به مقصد تهران و اصفهان جابه جا شد که نسبت به هزار و 50 خودرو مدت مشابه پارسال رشد 24 درصدی را نشان می دهد.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت 54 واگن توشه مسافر در خط ریلی زاهدان - تهران اعزام شده که نسبت به 33 واگن پارسال 64 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهوری مبنی بر اتمام پروژه راه آهن زاهدان - چابهار تا پایان دولت دوازدهم تصریح کرد: زیرساخت های اداره کل راه آهن جنوب شرق به منظور تسهیل امور مسافری و حمل بار در حال تکمیل است.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: پروژه‌هایی نظیر آشیانه کایرو با اعتبار 20 میلیارد ریال، نصب خط آشیانه کایرو با پیشرفت 70 درصدی با اعتبار 10 میلیارد ریال، اجرای تقاطع هم سطح و غیر هم سطح زیباشهر و مهرشهر با اعتبار 60 میلیارد ریال با مشارکت سایر دستگاه های دست اندرکار، تثبیت ماسه های روان، طرح توسعه و محوطه سازی ایستگاه راه آهن زاهدان و اجرای طرح تفکیک ایستگاه مسافری از جمله برنامه های در حال ساخت این اداره کل است.

ارجونی با اشاره به تعویض خط ریلی زاهدان - میرجاوه اظهار داشت: تعویض این خط ریلی به علت غیراستاندارد و عریض بودن در مقایسه با دیگر خطوط ریلی داخلی نیازمند 2 هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار است.

وی افزود: برای سرعت بخشیدن حمل کالا از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی به پاکستان از طریق شهرستان میرجاوه 2 طرح مد‌نظر اداره کل راه آهن جنوب شرق کشور است.

وی تصریح کرد: طرح نخست، ساخت خط نرمال در کنار خط فعلی زاهدان – میرجاوه است که اجرای آن 2 هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و اختصاص این اعتبار در حال پیگیری است.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: 30 میلیارد ریال برای تثبیت ماسه‌های روان در محدوده ریلی شوره گز در مسیر زاهدان - کرمان اختصاص یافته است.

ارجونی اظهار داشت: باید با همکاری سازمان‌های دست اندرکار برای تثبیت شن‌های روان در این محدوده با روش‌های مطمئن اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان فاقد شرکت‌های حمل و نقل ریلی است گفت: برای بهره‌مندی از مزایای ناوگان حمل و نقل ریلی مناسب باید در این استان شرکت های حمل و نقل ریلی تاسیس شود.

وی ادامه داد: تاسیس شرکت‌های حمل و نقل ریلی در سیستان و بلوچستان توجیه اقتصادی دارد و سبب برگشت سرمایه می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل نخستین کمیته رسانه راه‌آهن جنوب شرق گفت: این کمیته در راستای همگرایی و هم افزایی سازمانی برای تبادل اطلاعات و ارتقاء سطح اطلاع رسانی میان سازمان، جامعه و گروه هدف تشکیل شده است.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق اظهار داشت:تعیین راهبرد تبلیغات، برنامه‌ریزی برای برگزاری هرگونه همایش یا جشنواره، برنامه‌ریزی برای ارتقاء جایگاه سازمان و شناساندن بیش از پیش راه آهن در میان افکار عمومی از جمله اهداف تشکیل این کمیته است.

ارجونی بیان کرد: این کمیته در راستای اهداف راه آهن جمهوری اسلامی ایران در زمینه های تشویق و ترغیب تجار و بازرگانان برای سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی، اشاعه قوانین و مقررات ناوگان حمل و نقل ریلی و فرهنگ ایمنی در راه آهن، افزایش حمل بار و جابه جایی مسافر ایفای نقش خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین این کمیته به منظور معرفی ظرفیت‌ها و خدمات راه آهن جنوب شرق در حوزه های مختلف برای استفاده عموم، برنامه ای کاربردی تدوین و اجرا خواهد کرد.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت:انعکاس دیدگاه‌های اقتصادی دولتمردان در خصوص ظرفیت‌های راه آهن به صورت تصویری و مکتوب در دستور کار این کمیته قرار گرفت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز