خبرگزاری کار ایران

مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان:

سالانه دو میلیارد متر مکعب آب باران از مرزهای استان خارج می شود

کد خبر : ۱۴۰۶۱۰

سالانه دو میلیارد متر مکعب آب باران از مرزهای کشور خارج شده و به کشورهای همسایه و دریای عمان می ریزند.


ایلنا: مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: خسارت های وارده به بخش کشاورزی در یک سال زراعی گذشته ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش خبرنگار " ایلنا "، " رضا نجفی " اظهار کرد: از مجموع خسارت های وارده به بخش کشاورزی استان، ۴۲۰ میلیارد تومان آن مربوط به خشکسالی شمال و ۴۶۷ میلیارد تومان مربوط به سیل جنوب استان است.

دبیر ستاد توسعه اجرایی بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۱۲۰ میلیارد تومان از خسارت وارده مربوط به زیر بنا ها، چاه ها و قنوات است، ادامه داد: از مجموع خسارت وارده نیز حدود ۱۳۰ میلیارد تومان مربوط به محصولات زراعی بوده است.

وی افزود: بسیار تلاش شده تا کشاورزان محصول خود را بیمه کنند ولی از ۸۵ هزار هکتار از اراضی موجود در شمال استان که همواره در معرض خشکسالی و قطع آب می باشد، تنها حدود ۲۷ هزار هکتار بیمه شده اند به هر حال تا کنون برای جبران خسارت های این بخش به ۴۶ درصد از این ۲۷ هزار هکتار از راضی بیمه شده غرامت پرداخت شده است.

عضو شورای توسعه و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان همچنین گفت: از ۷۶ هزار هکتار باغات استان، تنها ۱۵ هزار هکتار بیمه شده که از این مقدار نه هزار هکتار آن خسارت دیده و مشمول پرداخت غرامت شده است.

" نجفی " همچنین با اعلام اینکه سالانه دو میلیارد متر مکعب آب باران از مرزهای کشور خارج شده و به کشورهای همسایه و دریا می ریزد، تاکید کرد: برای جلوگیری از هدر رفت آب، احداثسد ها و شبکه های زیر سد ها از جمله برنامه های کنترل سیلاب می تواند باشد.

مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در پاسخ به سوال خبرنگار " ایلنا " در مورد میزان معوقات بانکی بخش کشاورزی نیز گفت: بانک کشاورزی بانک تخصصی بخش کشاورزی است؛ هم به لحاظ بدنه کاری و هم به جهت عملکردی، تمامی معوقات بخش خصوصی به این بانک نزدیک به ۱۸۰ تا ۱۹۰ میلیارد تومان است که در ماه گذشته برای ۱۴۰ میلیارد تومان از این معوقات مهلت ده ساله پرداخت داده شد.

وی ادامه داد: مهلت یاد شده برای آن دسته از وام هایی است که تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی و کمتر از آن دارند.

او در مورد مجموع تسهیلات ارائه شده توسط ستاد اجرایی بخش کشاورزی نیز خبر داد: از پاییز سال گذشته تا کنون ۲۱۵ میلیارد تومان طرح با ظرفیت ایجاد اشتغال مستقیم برای چهار هزار و ۵۶۰ نفر در این ستاد مصوب و اکنون نیز در حال اجرا است. در میان همه تسهیلات دولتی، بخش خصوصی هم فعال بوده است، در مجموع علاوه بر ۲۱۵ میلیارد تومان تسهیلات دولتی، ۶۰ میلیارد تومان نیز آورده مردم بوده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی ادامه داد: از میان این طرح ها، ۱۷۳ طرح به بخش آب و خاک، ۸۲۲ طرح دامی، ۴۰۸ طرح طیور صنعتی، بومی و تخم گذار اختصاص یافته است. علاوه بر اینها، ۲۴۵ طرح زراعی و باغی، ۱۲ طرح صنایع تبدیلی، ۱۳۶ طرح شیلاتی و ۱۴۴ طرح مکانیزاسیون بخش کشاورزی نیز مصوب و در حال اجرا می باشد.

عضو شورای مبادلات مرزی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از سخنانش در مورد نیاز استان به گوشت سفید تاکید کرد: تا کنون ۱۰۴ واحد مرغداری با ظرفیت تامین ۳۵ درصد از نیاز گوشت استان فعال بوده است، ولی جدیداً ۷۶ واحد مرغ گوشتی در استان اجرا شده که بخشی در دهه فجر افتتاح می شود. علاوه بر اینها ۳۵ واحد غیر فعال نیز توسعه داده یا نوسازی شده اند. با افتتاح این طرح های جدید طیور ظرفیت تامین گوشت سفید استان به ۵۵ تا ۶۰ درصد افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه پنج واحد مرغ تخم گذار نیز در استان در حال ساخت است، افزود: در گذشته ظرفیت تامین تخم مرغ استان چهار هزار و ۵۰۰ تن بوده که با افتتاح این پنج واحد جدید به ۱۳ هزار تن خواهد رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز