خبرگزاری کار ایران

مدیر پژوهشی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه ام‌آی‌تی:

ترامپ به زودی از کاخ سفید می‌رود/ رئیس‌جمهور بعدی به برجام بازمی‌گردد/ نباید از ایران بخواهیم در شرایط تحریم مذاکره کند/ کاهش تعهدات برجامی تهران نگران‌کننده نیست/ آمریکا از جنگ خسته است

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۶۳۴

مدیر اجرایی و پژوهشی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا، با تاکید بر اینکه ایران در شرایط تحریم نباید مذاکره کند، گفت: این احمقانه است که از ایران بخواهیم در شرایط تحریم مذاکره کند من به ایران و کشورهای دیگر توصیه می‌کنم که منتظر بمانند تا ترامپ از کاخ سفید خارج شود.

جان تیرمن (John tirman) مدیر اجرایی و پژوهشی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا است.  وی در حوزه روابط بین‌الملل، پناهندگان و مسائل حوزه خلیج فارس، تروریسم و حقوق بشر، جنگ و مناقشات بین‌المللی تحقیق، بررسی و تدریس کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را پیرامون تنش در منطقه بیان کرده است. 

خویشتن‌داری ترامپ برای صدور فرمان نظامی، امکانی برای دیپلماسی است

وی در ابتدا در مورد تنش‌های کنونی در منطقه گفت: به نظر می‌رسید بعد از حمله به میادین نفتی سعودی تنش‌ها کمی فروکش کرده باشد. این حمله نشان داد که ترامپ خواهان تلافی با اقدام نظامی نیست. این امر و همچنین صحبت‌های مقام‌های ایران بر باز بودن راه برای مذاکره زمینه را برای دیپلماسی در منطقه فراهم می‌آورد اما اتفاق روز گذشته (انفجار نفتکش ایران) خوشایند نبود و به این مسیر خدشه وارد می‌کند.

 ترامپ به زودی از کاخ سفید می‌رود

استیضاح ترامپ را پریشان کرده است

وی در ادامه در مورد آینده ترامپ گفت:  ترامپ ظرف ماه‌های آینده از کاخ سفید خارج می‌شود. بنابراین اکنون جنگ بعید است. از طرفی دیگر ترامپ اکنون با موضوعی جدی به اسم استیضاح مواجه است که به شدت او را پریشان کرده است.

 تحریم‌ها در رسیدن به هدف مطلوب ترامپ و پمپئو، ناموفق بوده‌ است

تیرمن هم چنین در مورد فشار بر ایران گفت: تحریم‌ها تاثیرگذار است اما نه آن تاثیری که مورد نظر آمریکا و ترامپ و یا پمپئو است.

نباید از ایران بخواهیم در شرایط تحریم مذاکره کند

این استاد دانشگاه در ادامه به تلاش‌های اروپا برای قانع کردن ترامپ اشاره کرد و گفت: اروپا به ویژه ماکرون در تلاش‌اند تا تنش‌ها را حل کنند بنابراین این تلاش‌ها قابل تحسین است هر چند که ممکن است نتیجه‌ای نداشته باشد. اما اینکه از ایران بخواهیم در شرایط تحریم در مورد مسائل مختلف مذاکره کند، توقع نادرستی است

 کاهش تعهدات برجامی ایران نگران‌کننده نیست


وی هم چنین به کاهش تعهدات ایران اشاره کرد و گفت: اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی خود ادامه دارد اما این اقدامات نگران‌کننده نیست چرا که کاهش تعهدات ایران کاملا قابل بازگشت است.

مذاکره میان ایران و آمریکا ابتدا باید توسط دیپلمات‌های نماینده هر دو طرف صورت بگیرد

این استاد دانشگاه در مورد تمایل ترامپ برای دیدار و مذاکره با روحانی و مقایسه موضوع ایران با کره شمالی گفت: ترامپ می‌خواهد یک دولتمرد موفق به نظر برسد در حالی که این گونه نیست. او در مورد کره شمالی ناموفق بود حالا می‌خواهد موفق شود. هرگونه مذاکره میان ایران و آمریکا نه میان روسای جمهور بلکه ابتدا باید توسط دیپلمات‌های نماینده هر دو طرف صورت بگیرد.

احمقانه است که از ایران بخواهیم در شرایط تحریم مذاکره کند

ایران و کره شمالی منتظر بمانند تا دوران ترامپ به پایان برسد

وی مذاکره در شرایط تحریم را رد کرد و گفت: این احمقانه است که از ایران بخواهیم در شرایط تحریم مذاکره کند من هم به ایران و کره شمالی و کشورهای دیگر توصیه می‌کنم که منتظر بمانند تا ترامپ از کاخ سفید خارج شود.

می‌توان به کنگره و استیضاح ترامپ امیدوار بود

تیرمن همچنین در ادامه صحبت‌های خود به خروج بولتون از کاخ سفید اشاره کرد و آن را تصمیم درستی دانست و گفت: این تصمیم نشان داد که ترامپ جنگ نمی‌خواهد. از طرفی پمپئو هم چنان در مورد ایران بسیار تندرو است اما می‌توان به کنگره و استیضاح ترامپ امیدوار بود تا کمی از سیاست تندروی پمپئو در مورد ایران بکاهد.

تیرمن در مورد اتهاماتی که عیله ایران در مورد حمله به آرامکو می‌شود، گفت: چنین اتهاماتی به تنش‌ها دامن می‌زند. من معتقدم احتمال اینکه انصارالله از ایران کمک دریافت کرده باشند، وجود دارد.

برجام میان مردم آمریکا بسیار محبوب است

رئیس‌جمهور بعدی به برجام بازخواهد گشت

وی در مورد برجام نیز اظهار کرد: برجام اینجا در میان مردم آمریکا بسیار محبوب است و آن را توافقی برای صلح و امنیت می‌دانند. من معتقدم رئیس‌جمهور بعدی احتمالا به برجام بازخواهد گشت.

آمریکا  از جنگ خسته است

وی هم چنین در مورد احتمال جنگ میان ایران و‌ آمریکا گفت: هیچ چیزی بعید نیست اما آمریکا از جنگ خسته است و هیچ سودی در جنگ نمی‌بیند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز