خبرگزاری کار ایران

دفاع تمام قد استاد از شاگردش /

فرجی دانا را به خاطر پاکی و سلامتش محاکمه می کنند / رئیس جمهور برای دفاع از وزیرعلوم سنگ تمام بگذارد

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۰۷۰

امثال دکتر فرجی دانا را باید روی سر و چشم بگذارند نه این که استیضاح کنند / فرجی دانا نمونه ای از مسئولین پاک دستی است که نظام جمهوری اسلامی از ابتدای مسیر خود به مردم وعده داد / تنها چیزی که از استیضاح احتمالی وزیر علوم، برای این افراد باقی خواهد ماند، روسیاهی به ذغال است / فرجی دانا باید در مجلس با همان صداقت و شجاعت همیشگی حرف هایش را بزند و می زند / فرجی دانا نمونه یک مدیر سالم در جامعه ایران است و محاکمه ایشان، محاکمه سلامت مدیریت در کشور است / فرجی دانا آیینه ای است که برخی تخلفات را نشان داده و باید به نمایندگان افراطی مجلس این ضرب المثل را یادآور شد که می گوید «آینه ار نقش تو بنمود راست / خود شکن، آیینه شکستن خطاست.»

ایلنا: محمدرضا اسماعیلی مقدم، نماینده اسبق مردم قم در مجلس شورای اسلامی، معلم و استاد برخی از شخصیت ها و مسئولین فعلی کشور و استان قم بوده است؛ دکتر رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری از جمله شاگردان آقای اسماعیلی مقدم بوده است؛ شاگردی که رضایت معلم خود را خیلی خوب جلب کرد، به نحوی که بعد از گذشت سال های طولانی، هنوز شاهد تعریف استاد از وی هستیم؛ با اخلاق، با صداقت، مؤمن، پر از دغدغه خدمت به مردم و… ویژگی هایی است که آقای اسماعیلی مقدم برای شاگرد سابق خود به کار می برد. مطرح شدن بحثاستیضاح دکتر فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری بهانه ای شد که به سراغ نماینده اسبق مردم قم در مجلس شورای اسلامی برویم. محمدرضا اسماعیلی مقدم در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در قم، با تأکید بر این که دکتر فرجی دانا نمونه ای از مسئولین پاک دستی است که نظام جمهوری اسلامی از ابتدای مسیر خود به مردم وعده داد، گفت: نمایندگان افراطی و تندرو خواهان استیضاح فرجی دانا، می خواهند ایشان را به خاطر زیادی سلامت و به خاطر زیادی پاکی و صداقت محاکمه کنند و این خیلی بد است؛ از این رو تنها چیزی که از استیضاح احتمالی وزیر علوم، برای این افراد باقی خواهد ماند، روسیاهی به ذغال است و در این باره شک نکنید. وی در ادامه توصیه هایی به فرجی دانا و رئیس جمهور نیز داشت.

مشروح گفت وگوی ایلنا با محمدرضا اسماعیلی مقدم را در ادامه بخوانید:

*نظر شما راجع به مطرح‌شدن بحثاستیضاح دکتر فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، توسط برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چیست؟

خیلی از علایم نشان می دهد که دوره آخر نمایندگی این افراد تندرو و افراطی مجلس است، زیرا کارهایی می کنند که به نوعی خودکشی سیاسی است؛ یعنی در حقیقت خیلی از کارهای شان از روال منطقی خارج شده است. نمایندگان امضا کننده استیضاح وزیر علوم دچار چندقانونی آشکار شده اند؛ چرا؟ چون این آقایان نسبت به کارهای خلاف قانونی که توسط آقایان دولت قبل اتفاق می افتاد بی تفاوت بوده و و حالا دکتر فرجی دانا و وزارت علومی را تحت فشار می گذارند که هنوز یک سال از عمر آن نگذشته است؛ البته اقدامات وزیر علوم در طول همین مدت کوتاه ترس افراطیون را به همراه داشته است.

*به ترس افراطیون از اقدامات دکتر فرجی دانا اشاره کردید؛ آقای روحانی هم اخیرا واژه ترسوهای سیاسی را برای برخی از افرادی که در مقابل اراده ملت کارشکنی می کنند به کار برد؛ نظر شما راجع به این سخنان چیست؟

آقای روحانی، افرادی که در مقابل اقدامات دولت بر آمده از رأی مردم مانع تراشی کرده و از آینده خود نگران هستند را ترسوهای سیاسی خطاب می کند؛ بعد ببینید چه جنجالی به پا می کنند؛ سؤال این است که بزرگان این آقایان دلواپس که رئیس جمهور آن ها را ترسو خطاب کرده، و قبل از انقلاب هم بوده اند و سوابق شان هم کاملا معلوم است، این ها واقعا ترسوی سیاسی نبودند؟ آن ها یک کلمه از خودشان بیاورند که در مخالفت با محمدرضا شاه پهلوی و رژیم طاغوت صحبت کرده باشند؛ در حالی که آقای روحانی در جوانی اش، در مسجد امام حسن عسگری(ع) قم، سخنرانی واقعا محکمی در دفاع از امام و در دفاع از انقلاب داشت و با آن سخنرانی در مقابل رژیم شاه و شرایط خطر قرار گرفت، به طوری که برخی از مردم ایشان را از آن در پشت مسجد امام حسن عسگری(ع)، فراری دادند؛ خب آن موقع، بزرگان این آقایان دلواپس که ترسو خطاب قرار گرفتند، کجا بودند؟ این آقایان در کوچه آقازاده قم نشسته بودند و اگر هم به آن ها می گفتید بلند شوید و در مخالفت با اقدامات شاه کاری کنید، می گفتند حالا ما داریم کار فرهنگی می کنیم. آن آقایی هم که من نمی خواهم اسمش را ببرم و در موقعیت با ارزش امام جمعه قرار دارد و الان هم ادعای رهبری د ارد، آن زمان در مدرسه علمیه لنگرودی ها درس می داد و الان هم ادعای رهبری دارد؛ آن موقع در سال ۵۷ هم تقریبا قم دست انقلابیون بود؛ هم حجره اش به او می گوید بلند شوید با هم به تظاهرات برویم؛ باز می گویم در شرایط سال ۵۷، قم اصلا دست انقلابیون بود و ماجرای قم تمام شده بود؛ این آقا می گوید هنوز زود است. یا آن آقایی که در یک شهر بزرگی امام جمعه است گفته بود، دانشجوی دانشگاه امام صادق نباید به جبهه برود و اگر رفت، دیگر به دانشگاه امام صادق بر نگردد. این ها چطور شدند؟ چه کسی تغییر کرده؟ این مشکل اساسی ماست. این آقایان هر کاری از دست شان بر می آید برای مقابله با دولت برآمده از خواست مردم انجام می دهند؛ این جز انتحار و خودکشی سیاسی، نیست. چه خبر است مگر؟ برای چه می خواهید این کارها را کنید؟ قدرت مگر چقدر ارزش دارد؟ اگر بحث، بحثمنطق است؟ انقلاب است، سؤال این است که اصلا شرایط این حرف هاست؟

*به مسئله استیضاح وزیر علوم برگردیم؛ شما به عنوان کسی که زمانی معلم دکتر فرجی دانا بودید، شناخت خود، راجع به شخصیت دکتر فرجی دانا را بیان کنید و بگویید ایشان چگونه شخصیتی دارد؟

دکتر فرجی دانا، واقعا از کودکی و نوجوانی تا کنون، به گونه ای زندگی کرده که هیچ کس، جز اخلاق و جز سلامت، جز یک سطوح علمی بالا، جز نخبگی و جز دغدغه خدمت به مردم، چیز دیگری از ایشان ندیده است. ایشان واقعا آدمی است که اگر حتی مخالفین ایشان بروند و در زندگی ایشان بگردند، عمل خلافی در پرونده ایشان پیدا نمی کنند؛ مثلا به نکته ای بر نمی خورند که ایشان در دوران ریاست دانشکده فنی یا ریاست دانشگاه تهران، برای یکی از اقوام و دوستان خودش، کوچکترین کاری انجام داده باشد؟ ما باید چنین آدم هایی را روی سر بگذاریم، روی چشم بگذاریم؛ این آدم ها، آدم های باارزشی هستند؛ حالا من نمی خواهم در تعریف از شخصیت ممتاز دکتر فرجی دانا افراط کنم، ولی واقعا ایشان نمونه ای از مسئولین پاک دستی است که نظام جمهوری اسلامی از ابتدای مسیر خود به مردم وعده داد؛ نمونه افرادی است که انقلابیون به مردم وعده دادند که این طور مسئولین بیایند؛ از طرفی زندگی ساده ایشان دلیل دیگری بر پاکی و سلامت ایشان است. نخبگی علمی، عدالت ایشان در برخورد با فامیل و دوست ها و رفقا؛ کدام رفیقی تا کنون کوچکترین سوءاستفاده ای در دوران مدیریت ایشان داشته؟ آن سلامت مالی و اخلاقی اش. کدام نقطه غیر اخلاقی در زندگی ایشان مشاهده می شود؟

*سخنی با مطرح کنندگان استیضاح وزیر علوم دارید؟

اگر بخواهم به مطرح کنندگان استیضاح دکتر فرجی دانا، سخنی به صراحت بگویم، این است که بدترین کاری که دارند می کنند این است که یک آدم را دارند به خاطر زیادی سلامت و به خاطر زیادی پاکی و صداقت محاکمه می کنند و این خیلی بد است. و زمانی که کار به این جا می رسد، یعنی این که آقایان، آن چیزی که به آن فکر می کنند این قدر نازل است که اصلا چشم شان را باز نمی کنند ببینند منطق و عقل چه قضاوتی در مورد آن ها خواهد داشت؛ این ها که اکثرشان دارند شعار ارزشی می دهند و می گویند به خاطر تکلیف الهی داریم این کارها را می کنیم؛ واقعا تکلیف الهی که این چیزها را ندارد. این ها اشتباه می کنند. شما بدانید تنها چیزی که از استیضاح احتمالی وزیر علوم، برای این افراد باقی خواهد ماند، روسیاهی به ذغال است و در این باره شک نکنید. بدانند مردم حواس شان هست و در انتخابات آینده مجلس، همان پاسخی را که در انتخابات ریاست جمهوری به جریان افراطی و مورد نظر این ها دادند و آن ها با آرای زیر ۱۰ درصدی خودشان تنها ماندند، همان پاسخ را به آن ها خواهند داد؛ این ها از این طریق به جایی نمی رسند؛ بهتر است حوصله کنند اگر اعتقادی دارند؛ اگر واقعا معتقدند که قدرت را برای این می خواهند که به مردم خدمت کنند، کاری نکنند که هر خدمتگذاری را به خاطر رسیدن به قدرت زیر پاهای شان له کنند. این روش به نظرم روش اشتباهی است.

*آیا سخن و توصیه ای به وزیر علوم دارید؟

توصیه من به آقای فرجی دانا این است که مثل گذشته به این سخن پیامبر اکرم(ص) توجه ویژه داشته باشد که((النجاة فی الصدق)) نجات در راست گویی است. ایشان باید همان صداقتی که قبلا داشته و با آن روش کار کرده، با همان صداقت حرف هایش را بزند.

*به نظر شما عملکرد وزیر علوم در جلسه مذکور چگونه خواهد بود؟

آقای فرجی دانا اکنون مثل یک آینه ای است که برخی اشکالات و تخلفات را نشان می دهد؛ ایشان نمونه یک مدیر سالم در جامعه ایران است. به نظرم محاکمه ایشان، محاکمه سلامت مدیریت است. قدر مسلم این است که کسانی که این کار را شروع کردند، تبعات این کار بر سر خودشان خواهد آمد. همان طور که می دانم آقای دکتر فرجی دانا شجاعت دارد، همان طور که می دانم سلامت روح دارد، قطعا باید حقایق را بگوید و به هیچ وجه توصیه کسی را نپذیرد که از مواضع خودش عقب ننشیند و می دانم که نمی شیند. مطمئن هستم که این کار را نمی کند؛ و با شناختی که از ایشان دارم می دانم که مصلحت اندیشی بی مورد نخواهد داشت. دکتر فرجی دانا انسان مستقلی است؛ انسان شجاعی است؛ مؤمن است؛ ملی است؛ معتقدم که حرف خودش را می زند و چیزی که فکر کند منافع ملت در آن بوده و خدا از آن راضی است را انجام می دهد. و مطمئن هستم شما در جلسه مطرح شدن استیضاح خواهید دید که ایشان از گفتن حقایق کوتاه نمی آید. باید به نمایندگان افراطی مجلس این ضرب المثل را یادآور شد که می گوید «آینه ار نقش تو بنمود راست / خود شکن، آیینه شکستن خطاست.» آقای دکتر فرجی دانا فقط منعکس کننده بخشی از خرابی هایی است که در دولت قبل رخ داده و به خاطر حفظ موقعیت خود در وزارت علوم سکوت نکرده است؛ ایشان حفظ منفعت خودش را انتخاب نکرده، بلکه بیان حقیقت را برگزیده است.

*به نظر شما، در شرایط مشابه شرایط فعلی، چگونه می شود که فشارهای سیاسی از روی امثال آقای فرجی دانا به عنوان وزیر علوم برداشته شود؟

اگر چند نفر دیگر از مسئولین ما نیز واقعا از اول مثل آقای فرجی دانا این طور روشن و صریح، مشکلات را می گفتند، امروز شاید این حجم زیاد فشارها روی دکتر فرجی دانا نبود؛ البته هر کسی نمی تواند این کارها را بکند. به خاطر این که یک آدم باید خودش خیلی پاک باشد که بتواند راحت این حرف ها را بیان کند؛ یک آدم باید خیلی بریده از منافع شخصی باشد؛ آدم باید خیلی بی اعتنا به قدرت و دنیا باشد؛ آدم باید برای خدمت ارزش قائل باشد که راضی شود به این راحتی مطالب و حقایق را بگوید و از خدشه دار شدن جایگاهش نترسد؛ خیلی از وزارتخانه های دیگر هم هستند که این مسائل را دارند، منتها ما دچار توجیه شرعی و یا توجیه روشنفکرانه از برخی مسائل، یا توجیه معیشت مدارانه و منفعت مدارانه شدیم. ما اگر همه با هم، توجیه نکنیم و حقایق را بگوییم، اصلا سیل حقیقت به راه می افتد و در این شرایط دیگر افراطیون این طور نمی توانند سردمدار قضایایی شوند که در بعضی از شرایط رخ داده است؛ خیلی جاها این شرایط است. این همان اشکالی است که از همان اول انقلاب دیده می شد؛ از همان اول انقلاب یک اختلافی بین مسئولین بود؛ مثلا یک مسئله ای که پیش می آمد، وقتی می گفتی این ایراد در آقای فلانی وجود دارد، می گفتند آقای فلانی مثلا ملبس به لباس روحانیت است، عیب ندارد، اگر اشتباهی شده نگویید، چون ممکن است دیگران سوءاستفاده کنند. بعد دوباره آقای فلانی مسئول فلان است و تا الان یک آدم موجه بوده؛ یا آقای فلانی در فلان جا آدم تأثیرگذاری است، گوشه ای در حال خدمت است؛ اگر اشکلاتش را بگویید ضربه به نظام می خورد. کدام عقل و منطق میگوید این حرف ها درست است؟ این خلاف سنت ائمه است. مگر امام علی(ع) در مقابل تخلفات ابن عباس، طلحه و زبیر ساکت نشست؟ طلحه و زبیر هم که آدم های کوچکی نبودند. این سیره چه می گوید؟ می گوید نباید از تخلفات کوتاه بیایم؛ یعنی اتفاقا اگر شما این تخلفات را در مورد آقای فلانی و آقای فلانی ببینید و نگویید این اپیدمی می شود و ممکن است دیگران هم بگویند خیلی خب، اگر می شود تخلف کرد و عنوانی روی آن می گذارند و ما می توانیم از مجازات و آشکار شدن آن فرار کنیم، خب، چرا ما تخلف نکنیم؟ این می شود بحثی که در برخی جاها وجود دارد. به نظرم تخلف از سوی هر کسی بوده باید رسیدگی شود؛ باید هم گفته شود؛ متأسفانه شرایطی است که برخی کارهایی که در دو دولت قبلی می شد و همه عالم و آدم می گویند خلاف قانون بوده، حالا ما اصلا جرأت نکنیم و آن را مطرح کنیم و بگوییم. چرا نباید جرأت کنیم و بگوییم؟ دردهای جامعه ما این است.

*سخنی با آقای روحانی در خصوص مطرح شدن استیضاح دکتر فرجی دانا دارید؟

سخن من با جناب آقای روحانی این است که بداند این اتفاقی که هم اکنون برای آقای فرجی دانا می افتد، با تمام اتفاقاتی که در جاهای دیگر، در وزارتخانه های دیگر و یا برای وزرای دیگر افتاده فرق می کند. آقای روحانی خودش می داند که در جلسه ای که قرار است استیضاح دکتر فرجی دانا مطرح شود، از ارزش های درون دولت خودش دفاع می کند؛ ایشان باید سفت و سخت از آقای دکتر فرجی دانا دفاع کند. باید محکم پای وزیر علوم خود بایستد و مطمئنم که این کار را می کند. یعنی حتما باید برای دفاع از آقای فرجی دانا سنگ تمام بگذارد. چون در واقع با این کار فقط از آقای فرجی دانا دفاع نمی کند، بلکه از ادامه راه سلامت، شجاعت، صداقت و پاکی در دولت تدبیر و امید دفاع می کند؛ سخن من با آقای روحانی این است که بگذارید همه بدانند که آقای روحانی برای دفاع از یک وزیر پاک و سالم، و نیز دفاع از آرمان های اصیل انقلاب که وعده چنین مدیران پاکدستی را داده بود، چطور مایه می گذارد.

گفت‌وگو: صادق چهرقانی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز