خبرگزاری کار ایران

دردسر جمهوریخوان در توافق ایران و آمریکا

کد خبر : ۲۲۳۹۹۳

اگر ایران بتواند افکار عمومی جهان را نسبت به تندروی‌های کنگره متقاعد کند و در مقابل نیز خود دست به اقدام غیرشفاف و جنجال‌برانگیزی نزند قطعاً می‌تواند در شرایط بهتری قرار گیرد.

اقتصاد نیوز نوشت: تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران معتقد است حتی اگر در عرض همین هفته مشکلات باقی‌مانده در مباحثی چون سطح غنی‌سازی یا پروسه رفع تحریم‌ها حل و فصل شود، رسیدگی به جزییات و موضوعات فنی قرارداد تا سوم آذرماه امکان‌پذیر نخواهد بود، بنابراین حتی در صورت دستیابی به توافق هم ما نیازمند فرصت بیشتری برای تنظیم متن نهایی آن هستیم.

علی واعظ در گفت‌وگو با هفته نامه «تجارت فردا» در رابطه با احتمال عدم موفقیت مذاکرات در سوم آذرماه اظهار داشت: ممکن است که مذاکره‌کنندگان ایرانی به این نتیجه برسند که در صورت شکست مذاکرات، شانس ایران در بردن بازی سرزنش آمریکا و مقصر دانستن آنها بیشتر شده است؛ به این معنی که حتی اگر دموکرات‌ها پیروز رقابت‌های انتخاباتی آمریکا بودند با شکست مذاکرات تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌شد.

وی افزود: به نظر می رسد با توجه به تغییرات به وقوع پیوسته در کنگره آمریکا و لحن تند نمایندگان جمهوریخواه علیه تهران قطعاً ایران راحت‌تر می‌تواند کنگره را مسوول شکست گفت‌وگوها جلوه دهد و در چشم جامعه جهانی تقصیر را به گردن موضع سرسختانه غرب و زیاده‌خواهی‌های آمریکا بیندازد.

به گفته واعظ موضع سرسختانه کنگره موضع ایران را در شرایط پس از شکست تقویت خواهد کرد. بنابراین می‌توان گفت انتخابات کنگره در عین تاثیر منفی بر مذاکرات و به چالش کشیدن توافق، در صورت شکست گفت‌وگوها به نفع ایران خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته روی کارآمدن مجدد جمهوری خواهان در کنگره مانند یک شمشیر دو‌لبه است. قطعاً حضور جمهوریخواهان در مجالس آمریکا کار را برای کاخ سفید هم سخت‌تر می‌کند. دست بالاتر جمهوریخواهان در کنگره، کاخ سفید را در جایگاه ناخوشایندی قرار داده و آنها را با چالش مواجه می‌کند.

تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران متذکر شد: متاسفانه در صورت حصول توافق اگر محتویات آن مورد پسند کنگره نباشد، نمایندگان می‌توانند از اینکه رئیس‌جمهور از دستور اجرایی برای تعلیق تحریم‌ها استفاده کند جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: البته با این اقدام، جامعه جهانی متوجه موضع تندروانه کنگره می‌شود. مثلاً زمانی که رئیس‌جمهور تحریم‌های وارد بر صادرات نفتی ایران را به مدت شش ماه به حالت تعلیق در آورد کنگره می‌تواند وارد عمل شود و از تمدید آن تعلیق برای شش ماه دیگر جلوگیری کند. در مقابل رئیس‌جمهور نیز می‌تواند قانون جدید را وتو کند.

واعظ یادآور شد: البته در صورتی که اوباما همراهی ۳۴ سناتور یعنی بیش از یک‌سوم از کنگره را به دست نیاورد، کنگره می‌تواند وتوی رئیس جمهور آمریکا را هم ملغی کند؛ این همان رودررویی است که بنده به آن اشاره کردم و قطعاً واکنش جامعه جهانی نسبت به آن مثبت نخواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر ایران بتواند افکار عمومی جهان را نسبت به تندروی‌های کنگره متقاعد کند و در مقابل نیز خود دست به اقدام غیرشفاف و جنجال‌برانگیزی نزند قطعاً می‌تواند در شرایط بهتری قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز