خبرگزاری کار ایران

حسینی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

ساماندهی یارانه‌ها به بهینه‌سازی مدیریت منابع کمک می‌کند/ دولت می‌تواند بدون مجوز مجلس درباره یارانه بنزین تصمیم بگیرد

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۰۴۰

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نتایج مثبت ساماندهی یارانه‌های پنهان گفت: با اینکه دولت می‌تواند درباره یارانه بنزین تصمیم بگیرد اما دولت‌ها زیر بار اجرای آن نمی‌روند.

سیده فاطمه حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره مهمترین جنبه‌های اصلاح ساختار بودجه کشور گفت: در بحث اصلاح ساختار بودجه چندین بحث مطرح است که به نظر می‌آید مهمترین مساله لزوم کاهش وابستگی بودجه به صادرات نفت باشد، هرچند با تحریم‌های ظالمانه‌ای که اعمال شد، تغییر رویکردهایی در زمینه درآمدهای نفتی کشور به‌وجود آمد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران تاکید کرد: این تغییر رویکردها که در ادامه اعمال تحریم‌ها به‌وجود آمد در جهت تلاش برای کاهش وابستگی بودجه عمومی کشور به نفت و در راستای توجه به منابع درآمدی و جبران کسری بودجه از طرق دیگر بود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در زمینه جبران کسری بودجه دولت رویکردهایی مطرح است که در همه آن‌ها نحوه تامین مالی موضوعی بسیار مهم و حائز اهمیت است که در اقتصاد کشور نقش ویژه‌ای خواهد داشت. ضرورت کاهش هزینه‌ها به‌خصوص کاهش هزینه‌های اجتناب‌پذیر از آن‌دست مسائلی است که در این بخش باید قطعا در دستور کار باشد. بخش دیگر کسری بودجه را باید با شناسایی درآمد‌‌های جدید جبران کرد.

حسینی در پاسخ به این سوال که ساماندهی و حذف یارانه‌های پنهان چه جایگاهی در اصلاح ساختار بودجه دارد؟، اظهار داشت: یکی از مواردی که به صورت هزینه‌-فرصت در کشور وجود دارد بحث اعطای یارانه به بسیاری از خدماتی است که دولت آن را ارائه می‌کند به شکلی که طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور میزان ریالی آن معادل ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه‌های پنهان و غیرپنهان است.

این عضو فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: هدایت یارانه‌ها اعم از پنهان و غیرپنهان باید براساس اجرای قانون هدف‌مندی یارانه‌ها انجام شود. در این قانون هدف آن بود که بخشی از درآمد ناشی از یارانه‌ها که در حوزه حامل‌های انرژی وجود دارد، به بندهای مختلف که در قانون هدف‌مندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده تخصیص پیدا کند.

وی ادامه داد:‌ تاکنون در قانون هدف‌مندی یارانه‌ها تنها بند ب آن که مربوط به پرداخت نقدی یارانه‌ به خانوار بوده صورت گرفته است، در این میان حوزه‌هایی همچون تولید و سلامت حمایت نشد. بخش‌های مورد نظر قانون باید با  هدفمند‌سازی یارانه‌ها از آن‌ها حمایت می‌شد اما تاکنون از آن‌ها حمایتی صورت نگرفته است.

نماینده مردم تهران با اشاره به نتایج اخد تصمیم جدی درباره یارانه‌ها بیان کرد: تصمیمات جدی در این بخش می‌تواند فرصتی را برای کاهش شدت مصرف انرژی در کشور و همچنین درباره بهینه‌سازی مدیریت منابع دولت ایجاد کند اما در این زمینه باید اجماعی وجود داشته باشد.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم گفت:‌ تا الان در لایحه بودجه دولت هم اگر یک مورد آن که بنزین است منعکس شده باشد در مجلس نسبت به آن رویکرد مثبتی وجود نداشته است، می‌توان گفت اختیاری هم برای دولت وجود داشته و نیازی به مجوز مجلس نبوده و عملا دولت می‌تواند این کار را انجام دهد.

حسینی تصریح کرد: با اینکه دولت می‌تواند درباره یارانه بنزین تصمیم بگیرد اما دولت‌ها زیر بار اجرای آن نمی‌روند. اینکه الان باوجود اتفاق نظر در سطح قوای سه‌گانه آیا عزمی برای اجرای این مساله و برای تحقق اهداف قانون هدف‌مندی یارانه‌ها و نظایر آن وجود داشته باشد، جای بحث دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز