خبرگزاری کار ایران

غلامی در پاسخ به سوال زاهدی مطرح کرد؛

اصلاح اشکالات دانشگاه پیام نور در دوران مدیریت جدید/تعیین تکلیف ۳۲ نفر از اعضای هیأت علمی مشکل‌دار

asdasd
کد خبر : ۷۵۱۸۹۰

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اصلاح وضعیت و شرایط دانشگاه پیام نور در دوران مدیریت جدید گفت: تعیین تکلیف ۹۰۰ هیأت علمی جدید در دوره گذشته در دستور کار قرار گرفته و ۳۲ نفر از آنها مشکلشان کاملاً رفع شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، منصور غلامی در جلسه علنی امروز  مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر  در توضیح سوال محمدمهدی زاهدی درباره مدیریت دانشگاه پیام نور گفت:دانشگاه پیام نور طی ۳۰ سال گذشته در ساختار فعلی انجام وظیفه می‌کند و به مأموریت اول آن بعد از فعالیت‌های مجدد پس از انقلاب، آموزش‌های نیمه حضوری بود که امکان تحصیل برای شاغلین را فراهم کند. متأسفانه در طی سال‌های گذشته و به طور خاص از سال ۸۶ دچار تغییر مسیر و انحراف از مأموریت شده که مشکلات عدیده‌ای را به همراه داشته است و بعضا هم به درستی حل نشده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: آنچه در قانون برنامه ششم توسعه آمده مبتنی بر تکلیفی برای دانشگاه پیام نور است اما انجام این تکلیف سخت است. توسعه کمی و ساخت و ساز بدون مطالعه راهبردی و جذب نیروی زیاد به عنوان مدرس و هیأت رئیسه در این سال‌ها صورت گرفته و اقداماتی که تا سال ۹۱ نیز ادامه داشته است.

وی افزود: در یک سال و نیم گذشته این اقدامات اتفاق نیفتاده بلکه در این مدت پاسخگویی و شفافیت امور این دانشگاه افزایش و آرامش و نظم مورد توجه و عنایت قرار گرفته است. البته بعضی از افرادی که از شرایط کنونی نیز ناراضی هستند، گلایه‌هایی را مطرح می‌کنند اما مجموع اقدامات در راستای ساماندهی دانشگاه به عنوان یک دانشگاه بزرگ در کشور است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در شرایط فعلی که با کاهش دانشجو در دانشگاه‌ها روبه‌رو هستیم، ساماندهی ساختار فیزیکی ضروری است، لذا اقدامات در حوزه برنامه‌های راهبردی و نیروی انسانی نیازمند ساماندهی است و بدون مدیریت جدی این هزینه‌ای که به دانشگاه تحمیل شده، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

غلامی در ادامه یادآور شد: در بحث مدیریتی باید با توجه به استنادات، ضعف مدیریت را بپذیریم، در یک سال گذشته حل مشکل استخدام تعدادی قریب به ۹۰۰ نفر به عنوان هیأت علمی در یک دوره زمانی تا سال ۹۱ و قراردادهای پیمانی مشروط که برخلاف آیین‌نامه استخدامی است، مورد توجه قرار گرفته است. از میان ۹۰۰ نفر ۷۱۹ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و مابقی مدرک دکترا داشتند که ۳۲ نفر از این افراد در یک سال و نیم گذشته تعیین تکلیف نهایی شدند و ۳۰۰ نفر منتظر تصویب هیأت مرکزی اجرایی هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در نهایت اینکه تعدادی نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ نفر به دلیل عدم برخورداری از شرایط لازم از نظر سوابق پژوهشی در هیأت علمی جای نگرفتند لذا به آنها فرصت دادیم تا فعالیت پژوهشی خود را تکمیل کنند تا از امتیازات لازم برخوردار شوند.

وی افزود: این پروژه‌ گرفتاری‌هایی را برای دانشگاه ایجاد کرده که توسط مدیریت فعلی ساماندهی شده است و همچنین در ۲ سال اخیر ساماندهی مراکز و رشته‌های تحصیلی برای سر پا نگه داشتن و تقویت دانشگاه پیام نور در دستور کار مدیریت قرار گرفته است، برخی مراکز نیز بدون دانشجو است که در طرحی از آنها به صورت مراکز رشد یا سایر مراکز فناوری علمی مورد استفاده قرار گرفته است؛ همچنین در مورد مراکز مناطق محروم و مرزی نیز به صورت جدی حمایت‌هایی صورت گرفته است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: جهت قانونی‌تر شدن مأموریت‌های این دانشگاه سند راهبردی نیز تدوین شده که برای آینده‌نگری هر حوزه و دانشگاهی ضروری است، این سند پس از تأیید در هیأت امنا اجرا می‌شود. مدیریت دانشگاه پیام نور با بررسی رد کارگروه تخصصی و تأیید صلاحیت‌های لازم انتصابات جدید را تعیین کرده کما اینکه خود او نیز فردی باسابقه در حوزه مدیریتی و از افراد والای انقلابی است.

غلامی همچنین افزود: در مورد سفر خارجی رئیس دانشگاه پیام نور قطعاً دلایلی وجود داشته است، وی در سال گذشته یعنی از مهرماه ۹۷ تاکنون به ۱۶ استان کشور نیز به منظور بررسی وضعیت دانشگاه‌های پیام نور سفر کرده است البته از آقای زاهدی خواستیم تا مستندات خود را درباره سوالشان ارائه کنند که تاکنون این مستندات به دست ما نرسیده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: توجه به مسائل معیشتی کارکنان دانشگاه نیز از دیگر موارد مورد توجه مدیران بوده، هم افزایی برای انجام مأموریت‌های سنگین در کشور به خصوص در حوزه آموزش عالی ضروری است لذا اگر گلایه‌هایی وجود دارد، ما گوش شنوا داریم؛ می‌توانید مطرح کنید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز