خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه شیکاگو در گفت‌وگو با ایلنا:

لهستان با میزبانی نشست ورشو در مقابل اتحادیه اروپا قرار گرفت/ آمریکا نگران از دست دادن نفوذ خود در خاورمیانه است/ از روز اول نسبت به تعهد کاخ سفید در قبال برجام تردید داشتم

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۱۸۹

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه شیکاگوی آمریکا تاکید کرد: آمریکا ایران را قدرتی می‌بیند که برای تسلط در منطقه تلاش می‌کند و این موضوع برای آمریکایی که سال‌هاست در جهان هژمونی دارد، موضوع غیرقابل پذیرشی است.

پاول پاوست استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه شیکاگو در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به نشست ورشو گفت: تحلیل کلی من در مورد نشست ورشو این است که این نشست با هدف مقابله با ایران برگزار شد هر چند که در ابتدا گفته شد هدف این نشست صلح و ثبات در خاورمیانه است اما این هدف نشست ورشو نبود. ورشو تنها هدفش تهدید ایران بود که در نهایت با شکست مواجه شد.

لهستان با میزبانی نشست ورشو در مقابل سایر کشورهای اتحادیه اروپا قرار گرفت

پاوست در مورد میزبانی لهستان برای این نشست خاطرنشان کرد که لهستان در کنار ایالات‌متحده برای مقابله با ایران قرار گرفت در حالی که کشورهای آلمان و فرانسه در مقابل آمریکا ایستادند. من این نشست را به نوعی نشستی برای ایجاد دوگانگی در اروپا می‌دانم لهستان به عنوان یک کشور اروپایی میزبانی این نشست را برعهده‌ گرفت و کشورهای دیگر حاضر به حضور رسمی در این نشست نشدند.

استاد دانشگاه شیکاگو تاکید کرد: باید اکنون این نکته را در نظر بگیریم که علیرغم روابط لهستان و ایران، در نشست ورشو لهستان به عنوان متحد آمریکا عمل کرد و با میزبانی این نشست در مقابل سایر کشورهای اتحادیه اروپا قرار گرفت.

تلاش نشست ورشو حفظ سلطه آمریکا در منطقه بود

وی در مورد هدف برگزاری این نشست و میزان موفقیت این کنفرانس افزود: من این نشست را نشستی در راستای روابط آمریکا و عربستان می‌دانم چراکه آمریکا روابط گسترده‌ای با عربستان و اسراییل دارد و این دو کشور برای حفظ تسلط آمریکا در منطقه تلاش زیادی کرده‌اند.

پاوست خاطرنشان کرد: این نشست برای تشکیل اتحادی در مقابله با ایران تلاش کرد ولی در عمل شکست خورد. من معتقدم این نشست منافع عربستان و اسراییل را پوشش می‌داد و در واقع تلاشی بود تا سلطه و نفوذ آمریکا در منطقه حفظ شود.

نشست ورشو، دستاورد ملموسی برای برگزارکنندگان آن به همراه نداشت

وی یادآور شد: در دستور کار این نشست روی حل بحران فلسطین و یمن هم تاکید شده بود که در واقع دستاورد ملموسی برای برگزارکنندگان آن به همراه نداشت.

استاد علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو در ادامه در مورد روابط اعراب و اسراییل پس از این نشست گفت: این نشست فرصتی برای شکل‌گیری روابط اعراب و اسراییل فراهم کرد.

آمریکا نگران از دست دادن نفوذ خود در خاورمیانه است

پاول پاوست همچنین در ادامه اظهارات خود به سخنرانی مایک پنس معاون وزیر امور خارجه آمریکا در  نشست ورشو پرداخت و در واکنش به این اظهارات گفت: بگذارید صادق باشم، من در ابتدا خیلی نسبت به توافق برجام تردید داشتم و حس می‌کردم این توافق دیر یا زود از سوی آمریکا با مشکل رو به رو می‌شود البته برای این تردیدم دلایل قابل قبولی داشتم.

وی خاطرنشان کرد: اولین نکته این بود که روابط ایران و آمریکا در چهل سال گذشته همیشه متشنج بوده و دوستانه نبوده است. البته آمریکا همیشه ایران را به عنوان کشوری که قصد تسلط بر منطقه را دارد توصیف کرده است و با توجه به این ادعاهای آمریکا، برجام شرایط متزلزلی را از سوی ترامپ حس می‌کرد. اصلا نمی‌گویم که این تصورات در مورد ایران درست و یا غلط بود چرا که بسیاری از این تصورات درست نیست و فقط زاییده ترس آمریکا از قدرت‌گیری ایران است و از پایان دوران تسلط امریکا بر این منطقه ریشه می‌گیرد.

استاد دانشگاه شیکاگو تاکید کرد: چیزی که مشخص بود همین موضوع بود که روابط بین این دو قدرت پر از التهاب است. آمریکا ایران را قدرتی می‌بیند که برای تسلط در منطقه تلاش می‌کند و این موضوع برای آمریکایی که سال‌هاست در جهان هژمونی دارد، موضوع غیرقابل پذیرشی است.

اگر ایران برجام را ترک کند، هر لحظه امکان اتفاق جدیدی وجود دارد

وی یادآور شد: وقتی ترامپ بر سر کار آمد من شرایط را در رابطه با ایران و توافق هسته‌ای سخت‌تر دیدم. خط مشی ترامپ از روز اول مشخص بود. سیاستی که متفاوت با اوباما بود و کاملا او را رد می‌کرد.

پاوست با اشاره به اینکه ترامپ حسادت شخصی نسبت به اوباما را به تصمیم‌های خود اضافه می‌کرد، گفت: ترامپ رویکردی متفاوت در پیش گرفت و این در حالی بود که اوباما می‌خواست بازی روابط با ایران را تغییر دهد اما با روی کار آمدن ترامپ همه چیز تغییر کرد.

استاد دانشگاه شیکاگو عنوان کرد: ترامپ از برجام خارج شد و این قرارداد را بدترین توافق دانست. من نمی‌گویم برجام شکست خورد چراکه ایران و اروپایی‌ها به آن متعهد هستند. اما من تصور می‌کنم در آینده اگر ایران هم تعهدات خود را زیر پا بگذارد و با توجه به تهدیدهای آمریکا علیه ایران و برجام، احتمال شکست این توافق وجود دارد؛ چرا که اگر ایران توافق را ترک کند با توجه به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی خطاب به اروپاییان هر لحظه امکان اتفاق جدیدی وجود دارد.

گفت‌‌وگو از نیلوفر ادیب‌نیا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز