خبرگزاری کار ایران

چگونه در تله‌های طراحی شده نیفتیم

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۰۵۸

بازی دیپلماسی ایران در سال‌ها اخیر بازی دقیق و کارآمدی در مقایسه با قبل بوده است. در بررسی علت تبلیغات سوء، علیه کشورمان در منطقه که به نوعی به ایران هراسی انجامیده است، باید دقت بیشتری مبذول داشت.

فریدون مجلسی-کار‌شناس روابط بین الملل- در جهان اقتصاد نوشت: برخی از وقایع اتفاق افتاده در منطقه جنبه دیپلماتیک ندارد. برای نمونه عربستان تحت عناوین مختلفی از جمله داعش به عراق و سوریه حمله کرده است و ایران به عنوان کشوری دوست حمایت‌هایی از دولت‌های رسمی و قانونی این دو کشور انجام داده است.

یکی از علت‌های ناراحتی عربستان این است که ماجراجویی‌هایش به‌رغم هزینه‌های وحشتناک شکست خورد. عربستان همانگونه که در بحرین حکومت اقلیتی را مورد تایید قرار داد، تمایل دارد حکومت تحت نفوذ خود را به عراق بازگرداند و هواداران خود را در سوریه به پیروزی برساند. درحالی که شکست‌های اخیر می‌تواند بهانه‌ای برای هجمه به تهران باشد.

از این رو از طرف ایران طراحی یک بازی جدید لازم است. بازی حساب شده‌ای از سوی ایران باید به وجود آید تا با جنبه اقتصادی دادن به تحرکات کشورمان درکشورهای منطقه نوع دیگری از نگرش به ایران در همسایگان به وجود آید تا مردم منطقه مشاهده کننده که به واسطه فعالیت‌های ایران همکاری‌های نظامی درمنطقه کاسته شده است.

با اتکا به این سیاست‌ها ایران می‌تواند دستاوردهای بیشتری را به دست آورد. اما نکته اصلی این است که دیپلماسی ایران باید تنها از سوی وزرات امور خارجه اعمال و اجرا شود نه اینکه تریبون‌های گوناگون که برای کشورمان ایجاد مسئولیت‌های بین‌المللی می‌کنند به رنگ‌ها و لباس‌های مختلف وارد امورات بین‌المللی شوند.

آنگاه حل مسائل ناشی از اقدامات و شعارهای خود را برگردن وزرات خارجه بی‌اندازند که هیچ نقشی در آن نداشته است.

از این رو باید با دقت بیشتری در جهت حل مسائل بین‌المللی حرکت کنند. گذشت زمان در شرایطی که اوضاع منطقه در حال تثبیت شدن است، بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.

از این رو دخالت دیپلماتیک ایران برای حل و فصل مسائل موجود و میانجی‌گری‌ بین گروه‌های مختلف در منطقه می‌تواند از میزان بهانه‌ها نسبت به ایران در منطقه بکاهد. اعلامیه ماه گذشته استانبول پوشش خوبی برای جمعی کردن موضع ایران در منازعات منطقه‌ای است تا کشورمان با همراه سایر قدرت‌های تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه به سمت ایجاد ثبات بیشتر در جهت ایجاد آینده‌ای پایدار‌تر در منطقه حرکت کنند.

آینده‌ای که تمامی کشورها و شهروندان مسلمان منطقه به سمت استفاده از منابع انسانی و طبیعی خود در توسعه حرکت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز