خبرگزاری کار ایران

روحانی در جمع مدیران وزارت ارتباطات:

نمی‌توانیم با خواست مردم مبارزه کنیم/ فیلترینگ راه‌حل نیست/ دولت برای استفاده مردم از فضای مجازی از آبرویش مایه گذاشته است

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۰۴۱

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نمی‌توان با خواست مردم مبارزه کنیم زیرا این مشروع و قانونی نیست، تاکید کرد: فکر می‌کنیم اختیاراتی از آسمان داریم که می‌توان بر مردم و زمینیان حکم کنیم. این گونه نیست. خداوند به پیامبرش می‌گوید تو وکیل مردم نیستی و تو فقط باید پیام را به مردم برسانی. مردم باید انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز در جمع مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام فاطمیه (س) گفت: پیشاپیش چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. این وزارتخانه از تغییر نام پیدا است که راهی طولانی را به خاطر تغییر در تکنولوژی طی کرده است. ابتدا وزارت پست بوده است. این کار در آن زمان به وسیله پیک و نامه‌رسان، نامه‌ها و بسته‌های کوچک را جابجا می‌کرد. بعدا تلگراف اضافه شد. این وسیله با سیم و از طریق موس بود و با موس‌های مختلف، افراد کلمات مختلف را می‌گرفت و تبدیل به متن تلگراف می‌شد.

اولین فیلترینگ از زمان پهلوی اول شروع شد

وی ادامه داد: بعدا تلفن آمد و تحول بزرگی ایجاد کرد تا افراد با صوت و تقریبا بدون تغییر پیام خود را مستقیم منتقل کند. این مسئله در راستای ارتباطات مردم با مردم بود. وسیله ارتباط حکومت‌ها به مردم رادیو بود. شاید در زمان پست، تلگراف و تلفن‌، حکومت‌ها شاید احساس دردسر نکردند ولی وقتی رادیو به میدان آمد، احساس دردسر شروع شد چراکه مردم می‌توانستند پیام‌های مختلف از کشورهای مختلف بگیرند.

رئیس شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه اولین کسی که محدودیت را درباره رادیو ایجاد کرد، پهلوی اول بود و اولین فیلترینگ از اینجا شروع شد و به افراد خاصی برای داشتن رادیو مجوز می‌داد، اظهار داشت: بعدا به تلویزیون و وسایل ضبط و صوت رسید که در انقلاب اسلامی نیز از این ابزار دریافت کردیم. آنی که صدای امام را از نجف و پاریس به تهران می‌رساند، نوار کاست بود و این نوار پشت تلفن گذاشته شده و از آن طرف، دریافت، ضبط و تکثیر می‌شد. امام صبح صحبت می‌کرد و تا شب، پیام ایشان به ایران منتقل شده بود. 

عادت افراد گاهی تبدیل به حق می‌شود

روحانی با اشاره به حضور امام در پاریس تصریح کرد: وقتی امام به پاریس آمد، رسانه‌های دیگر آنجا بودند و با امام مصاحبه کرده یا بخشی از سخنرانی‌هایشان را منتشر می‌کردند و پیام ایشان به دنیا مخابره می‌شد. بنابراین این فن‌آوری ارتباطاتی بود که پیام انقلاب را سریعتر به مردم برساند. اوایل نهضت اسلامی، تنها وسیله اعلامیه بود.

وی با بیان اینکه عادتی که انسان به یک فضا دارد، گاهی تبدیل به حق می‌شود، خاطرنشان کرد: یعنی برخی فکر می‌کند این عادت حق می‌شود و اگر خلاف عادت وی پیدا شود، تبدیل به ناحق و نادرست می‌شود. وقتی می‌خواستند خزینه‌ها را بسته و دوش را درست کنند، نهضتی درست کردند و گفتند می‌خواهند اسلام را از بین ببرند. یک فردی می‌گفتند مبارزه علیه اسلام از اینجا شروع شد. می‌گفتند این یک توطئه است. وقتی تلفن آمد، برخی از فلاسفه می‌گفتند که این مسئله از طریق فلسفی امکانپذیر نیست و می‌گفتند ممکن نیست که کلام داخل سیم برود و می‌گفتند شیطان این کار را می‌کند.

با هر چیز نویی مقابله می‌کنند

رئیس‌ دولت تدبیر و امید با بیان اینکه با هر چیز نویی مقابله می‌کنند، ابراز داشت: در زمینه وسایل ارتباطی نیز این مسئله وجود دارد. خیلی از عمر اینترنت و فن‌آوری ارتباطی وجود نداشت. موبایل و اینترنتی وجود نداشت؛ نه تنها در ایران بلکه در همه جهان نیز همینطور بود. این تحولات هم منافع زیادی دارد و هم می‌تواند مضراتی نیز داشته باشد.

روحانی افزود: وقتی ماشین تازه آمده بود، برای ما روستایی‌ها مهم بود که ماشینی عبور می‌کند، آن را ببینیم. یکی از سفارش‌های والدین این بود که به خیابان‌ها نزدیک شوید. می‌گفتند ماشین سرش نمی‌شود به شما می‌زند. از طرفی فکر می‌کردند رانندگی یک تخصص بزرگی است و هرکسی نمی‌تواند راننده شود. می‌گفتند این شوفر است و رانندگی را فراگرفته است. این تفکر در جامعه وجود داشت. 

آیا همه بشریت منتظر فرمان ما هستند؟

وی با تاکید بر اینکه باید به مردم فرهنگش را یاد بدهیم که وقتی ماشین عبور می‌کند، چه زمانی ایستاده و چه زمانی حرکت کنیم، بیان کرد: نمی‌شود گفت چون تصادف می‌شود هیچ ماشینی وجود نداشته باشد تا کسی تصادف نکند. ولی اگر اتومبیل نبود مردم چگونه رفت و آمد کنند؟ طرف مقابل ما به این فکر نمی‌کند که مردم از چه استفاده می‌کنند؟ آیا همه بشریت منتظر فرمان ما هستند؟ این مسئله در اختیار ما نیست.

وی اضافه کرد: مردم ابزار را انتخاب می‌کنند. در زمان قدیم یخچال نبود، گوشت خود را به چاه خنکی می‌برد. ولی وقتی یخچال آمد، دیگر نمی‌توان جلوی استفاده از یخچال را گرفت. باید این فرهنگ را داد که چگونه از یخچال استفاده کرد. 

نمی‌توانیم با خواست مردم مبارزه کنیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و شناخت پدیده اصل است، یادآور شد: خوب یا بد مردم به موبایل عادت کردند. شما صبح موبایل را از طرف بگیر، فرد نمی‌داند چه بکند. تاکسی می‌خواهد بگیرد، از این موبایل می‌گیرد. اخباری را می‌خواهد گوش کند، از این موبایل دریافت می‌کند. می‌خواهد به دوستش پیام بدهد، از این موبایل استفاده می‌کند. می‌خواهد فیلم یا نواری را گوش کند، از این موبایل دریافت می‌کند و... امکانپذیر نیست حاکمیت به مردم بگوید چون من تشخیص دهم، موبایل را کنار بگذار. فوقش موبایل را در جیب می‌گذارد و در گوشه‌ای موبایلش را چک می‌کند. 

روحانی با بیان اینکه نمی‌توانیم با خواست مردم مبارزه کنیم زیرا این مشروع و قانونی نیست، عنوان کرد: فکر می‌کنیم اختیاراتی از آسمان داریم که می‌توان بر مردم و زمینیان حکم کنیم. این گونه نیست. خداوند به پیامبرش می‌گوید تو وکیل مردم نیستی و تو فقط باید پیام را به مردم برسانی. مردم باید انتخاب کنند.

دین با تحمیل ممکن نیست

وی با بیان اینکه دین بدون انتخاب ممکن نیست، گفت: دین با تحمیل ممکن نیست. اساس دین با درک، فهم و پذیرش است. خود مردم انتخاب می‌کنند. نیاز نیست به مردم فشار بیاوریم. وقتی مردم ببینند ماشین خطراتی دارد به فرزندان خود سفارش می‌کنند و فرهنگ را یاد می‌دهند. در همه فن‌آوری‌های روز نیز همینطور است.

رئیس شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه در جهان شبکه‌ای، ارتباط مردم با نرم‌افزارهای مختلف ممکن است، اظهار داشت: در این فضا، هم می‌تواند حرف مفید باشد و هم حرف مضر. ممکن است راست باشد و ممکن است دروغ هم باشد. در این فضا هم افراطی استفاده می‌شود و هم تفریطی. برخی فکر می‌کنند هر دروغ شایعه و افترا و... برای منافع خود و منافع حزبی و جناحی‌شان استفاده می‌کند.

در برخی از اقدامات خود ناموفق بودیم

روحانی با یادآوری اینکه باید از این ابزار درست استفاده کنیم، تصریح کرد: برای کسی که تازه به این ابزار می‌رسد، خطرش بیشتر است. وقتی به تلویزیون تازه می‌رسی حاضری از نهار بگذری تا برنامه‌هایش را ببینی. ولی روز بعد سر نهار، تماشا را تمام می‌کنی و به نهار می‌رسی و چند ماه بعد فقط برخی از برنامه‌هایش را نگاه می‌کنی. شما روز اول موبایلی را به فرد می‌دهی و از روز اول درخت ممنوعه برایش درست می‌کنیو به او می‌گویی به این پیام‌رسان وارد نشو و به این پیام‌رسان وارد بشو. جوان می‌گوید این چیست؟ خود ما این جوان را تحریک می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما در برخی از اقدامات خود ناموفق بودیم. اشکال این بود که فکر می‌کردیم این دستگاه تحت فرمان ماست که بگویم فیلتر، فیلتر می‌شود. فیلتر هم بشود، فیلترشکن را چه می‌کنیم. این فیلترشکن را هم نابود کردیم، فیلترشکن بعدی را چه می‌کنیم. فیلترشکن‌ها روزانه شدند، چه می‌کنیم؟

با فیلترینگ همه چارچوب‌ها شکست

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه فن‌‌‌آوری‌های ارتباطی و فضای مجازی بهترین ابزار برای شفافیت و مقابله با رانت و فساد است، خاطرنشان کرد: جوانان و نوجوانان بیش از همه از اثرات منفی فیلترینگ آسیب می‌بینند. نه مسدود کردن و نه رها کردن ما را به مقصد نمی‌رساند؛ سواد رسانه‌ای جامعه را باید افزایش دهیم.

روحانی با بیان اینکه بعد از یک سال از فیلترینگ، همه ما ضرر کردیم چراکه قبل از این موضوع، جوان‌های ما به فضاهای آنچنانی نمی‌رفتند و پیام‌رسان‌ها چارچوب مشخصی داشتند ولی متاسفانه با فیلترینگ همه چارچوب‌ها شکست، ابراز داشت: ما فکر می‌کردیم هر کسی می‌تواند روی نامه چیزی را ممنوع کند و بعد آن چیز ممنوع شود. امروز برای ما مشخص شده که فیلترینگ راه‌حل نیست. ما باید سواد رسانه‌ای و دیجیتالی جوانان و نوجوانان‌مان را بالا ببریم. یعنی یکی از درس‌ها در آموزش و پرورش باید این باشد که دانش‌آموزان بدانند باید از فضای مجازی چطور استفاده کنند. 

حصار در هیچ چیز نمی‌تواند مفید باشد

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات به وجود آمده در فضای مجازی به دلیل آن است که ما رسانه آزاد نداریم، عنوان کرد: یک رسانه دولتی داریم که اگر به این صورت نبود، چنین تورمی در فضای مجازی به وجود نمی‌آمد. اگر هر دسته، هر حزب و هر گروه برای خود رسانه داشت، هر کدام حرف خود را به صورت رسمی در رسانه‌هایشان می‌زدند و چنین مشکلاتی به وجود نمی‌‌آمد. اینها قوانینی است که باید اصلاح شود.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه باید همه به این نتیجه برسیم که حصار در هیچ چیز نمی‌تواند مفید باشد، یادآور شد: اگر در موبایل و تلفن همراه انحصار درست شود، حتماً در آنها نیز موارد نادرستی ایجاد می‌شود. کجای دنیا ما چنین چیزی داریم که این تعداد تبلیغ به تلفن‌های همراه افراد فرستاده شود. وزارت ارتباطات باید این موضوع را حل کند تا هر کسی که خودش خواست، برای او تبلیغ فرستاده شود و هر کسی که خودش راغب نبود، به هیچ وجه برای او تبلیغی فرستاده نشود.

به خاطر پول وقت مردم را تلف می‌کنیم

روحانی افزود: ما نباید بگذاریم وقت مردم به این صورت تلف شود. نباید با اعصاب مردم بازی کنیم. اتلاف وقت مردم و آزار و اذیت آنها حرام است ولی متاسفانه در حال حاضر به خاطر پول وقت مردم را تلف می‌کنیم. خیلی مهم است که از این افراد درست و به جا استفاده کنیم. 

وی با اشاره به فن‌‌‌آوری‌های جدید بیان کرد:‌ آی‌تی و آی‌سی‌تی در جامعه امروز برای ما خیلی مهم است. در واقع این فناوری‌ها پایه اصلی برای تمام اقتصاد ما است. فضای مجازی توانمندساز است چراکه زیربنای آن فضای اقتصادی است و همچنین ابزاری برای عدالت است چراکه وقتی اینترنت را به روستاها می‌رسانیم، مردم روستا از همان مزایایی استفاده می‌کنند که مردم شهر استفاده می‌کنند.

اگر همه اطلاعات را در اختیار مردم بگذاریم، رانت و فساد کم می‌شود

رئیس شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه تا به حال به ۶۶ درصد از روستاها اینترنت رسیده است، گفت: البته باز هم باید این آمار بالاتر رود و همانند برق شود. امروز هیچ روستایی که ۱۰ خانوار داشته باشد، نیست که برق به آن نرسیده باشد. همچنین در سیستم گازرسانی هیچ جای دنیا به ایران نمی‌رسد. در سیستم گازرسانی یا مقام اول را داریم یا جزو کشورهای اول به شمار می‌آییم و طول لوله‌های گاز ما ۱۰ برابر قطر زمین است. فضای مجازی نیز باید به همین صورت باشد و باید همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند. 

روحانی با تاکید بر اینکه فضای مجازی علاوه بر اینکه زیربنای فضای اقتصادی بوده و ایجاد عدالت می‌کند سومین اثر آن شفافیت و مبارزه با فساد است، اظهار داشت: امروزه شاهد این هستیم که بسیاری از افراد از گرفتن ارزهای دولتی سوءاستفاده کردند ولی چطور می‌توان با این فساد و رانت مبارزه کرد؟ یکی از راه‌های آن ایجاد شفافیت است یعنی اگر من سفارشی دارم، همان لحظه همه متوجه سفارش من بشوند. اگر ما بتوانیم همه اطلاعات را در اختیار مردم بگذاریم، هم رانت و هم فساد کم می‌شود. 

دولت الکترونیک سبب می‌شود تا هر فرد مجبور به گرفتن ۲۰ کپی از هر مدرکی نباشد

وی با بیان اینکه لایحه شفافیت در حال حاضر در دولت است که می‌خواهیم آن را به مجلس بفرستیم، تصریح کرد: شفافیت در کنار دولت الکترونیک برای ما خیلی مهم است. دولت الکترونیک سبب جمع‌آوری اطلاعات می‌شود تا هر فرد برای هر کاری مجبور به گرفتن ۲۰ کپی از هر مدرکی نباشد. طرف هر جا می‌رود، می‌گوید یک کپی بده و او آنقدر از مدارکش کپی گرفته که سریعا آن کپی را می‌دهد. حتی شاهدیم که افراد برای اینکه در کارهای اداری به مشکل نخورند حتی از کارت هوشمند خود کپی می‌گیرند. 

رئیس‌جمهور افزود: قرار ما این شد که طرف یک کارت داشته باشد تا هم شناسایی شود، هم اثرانگشتش باشد، هم کارت سوختش باشد، هم کارت بانکی‌اش باشد و... طرف دست در جییش می‌کند و ۲۰ کارت بیرون می‌آورد. کجای دنیا این گونه است؟ باید کاری کنیم تا هر فرد یک کارت داشته باشد. 

گزارشی از سفر ۳۰ سال قبل به مالزی

روحانی با اشاره به سفر خود به مالزی در چند دهه گذشته خاطرنشان کرد: من ۳۰ سال قبل مالزی رفته بودم. در آن زمان می‌گفتند افراد تنها با یک کارت استفاده می‌کنند یعنی برای آموزش، درمان و شناسایی و... از یک کارت استفاده می‌کنیم. در آن زمان گفتند تا سال ۲۰۲۰ درآمدشان از فن‌آوری ارتباطی به ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. می‌گفتند اولین درآمد ما فن‌آوری اطلاعات است. این برای یک کشور خیلی پیشرفته هم نبود، بلکه کشور در حال توسعه بود. این مسئله برای من خیلی قابل تعجب بود. 

وی با بیان اینکه با همین فن‌‌‌آوری اطلاعات ۴۸ ساعته مجوز می‌گرفتند، با شرکتی قرارداد می‌بستند و قرارداد اجرا می‌کردند و...، ابراز داشت: ۳۰ سال گذشته و با آن گزارش فکر می‌کنم ۱۰ سال از آن زمان عقب هستیم. البته در آنجا فیلترینگ و دردسرهایی که شما دارید، وجود نداشت. البته صحبتم به معنای آن نیست که این فضا را بی‌حساب و کتاب نظارت نکنیم. باید نظارت هم باشد ولی باید به طرف بگویم سواد به خواندن و نوشتن نیست. 

خواست مردم نیز دولت الکترونیک است

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ‌هم‌اکنون بچه‌های ما گاهی از ما باسوادتر هستند، عنوان کرد: تا ما چیزی می‌گویم بچه‌ها می‌گوید این درست نیست. بچه‌ها اکنون ما را نظر اطلاعاتی کنترل می‌کنند. با یک موبایل با همه دنیا به راحتی در ارتباط است. جوان و نوجوان شما گاهی از شما جلو می‌افتد چون معنی سواد با دیروز متفاوت است.

روحانی خطاب به مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: کار بزرگی بر دوش شماست. خواست مردم نیز دولت الکترونیک است. من چند بار به آقای جهرمی گفتم سلامت اولویت اول من است و شما این سلامت را درست کرده و داده‌ها به یکدیگر وصل کنید. چند بار برای یک نفر عکس و ام‌آرآی؟ وقتی این اتصال ایجاد شود با جان و سلامت مردم بازی نمی‌کنند. چون با فلان آزمایشگاه و سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی و... ارتباط دارم، با مردم و سلامتشان بازی می‌کنیم. تا چه اندازه فرد در یکسال آنتی‌بیوتیک بخورد؟ گاهی پزشکان هرچه می‌توانند و صفحه جا دارد، استفاده کرده و دارو می‌نویسند. راه‌حل مقابله با این مسائل، دولت الکترونیک است. 

از آسمان و زمین بر دولت درباره فضای مجازی فشار وارد شده است

وی با تاکید بر اینکه برای شناخت و مقابله با فساد و ایجاد سلامت، نیازمند به دولت الکترونیک هستیم، بیان کرد: ناچاریم تحول بزرگی در دولت ایجاد کرده و دولت نیز حامی شما است. برای افزایش پهنای باند می‌دانید چه فشارهایی دیدیم. گاهی از آسمان و زمین بر ما فشار وارد شده است. در دولت یازدهم و دوازدهم ایستادگی کردیم. هر تصمیمی از هر ارگانی گرفتند، گفتیم غلط است و اجرا نمی‌کنیم.

رئیس دولت تدیبر و امید با بیان اینکه اگر مردم به راحتی از این فضا استفاده می‌کند، دولت نه پول و دلار بلکه از آبرویش مایه گذاشته و باید این آبرو حفظ شود، گفت: باید از همه توان استفاده کرده و نگذاریم نسل جوان ما را فساد کنند. باید خودمان تولید محتوا بیشتری کنیم. به غیر از کار زیرساختی که کار مردم نیست و باید دولت انجام دهد، بقیه کارها را به مردم واگذار کنیم. والله مردم بهتر از شما فیلم می‌سازنند، شعر می‌سرایند و موسیقی تولید می‌کنند. کتاب و موسیقی و فیلم هر کدام‌شان جایگاه خود را دارند. جایی تئاتر جایگاه دارد، جایی کتاب جایگاه دارد، جایی سینما جایگاه دارد و... 

به گونه‌ای رفتار کردیم که حجاب چماق بر زن شده است

روحانی اضافه کرد: یکی از بحث‌های مهم اشتغال جوانان است. اکنون که آمار می‌دهیم، می‌گویم ۱۱.۷ بیکاری وجود دارد. البته اگر بر جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله متمرکز شویم، این آمار دو برابر می‌شود. برای افراد تحصیلکرده، آمار بیکاری زیاد می‌شود. برای زنان بیشتر می‌‌شود. 

وی با یادآوری ضرورت بکارگیری از همه افراد در جامعه اظهار داشت: گذشت زمانی که می‌گفتیم زنان در خانه باشند و بیرون هم نیاینند. ما اصولی داریم که همه باید حفظ کنند. خانم‌ها باید حفظ کنند و آقایان هم باید حفظ کنند. در مسئله حجاب از خانم‌ها شروع می‌کنیم و در حالی که قرآن از مردها شروع کرده است. ولی ما زنان و دخترها را دستگیر می‌کنند. آغاز از چشم است و بعد به زینت می‌رسد. اساس حجاب برای امنیت است. تمام حجاب حمایت از زن است ولی ما به گونه‌ای رفتار کردیم که حجاب چماق بر زن شده است. 

زنان در برخی از جهات سلامت بهتری نسبت به مردها دارند

رئیس‌‌‌جمهور با بیان اینکه زنان در برخی از جهات سلامت بهتری نسبت به مردها دارند، تصریح کرد: من با برخی وزرای قدیمی صحبت کردم. آنها گفتند ما زنی که فساد مالی داشته باشد، نداشتیم. در مردان بوده و اصلا زن فساد نداشته‌ایم. چرا باید کار را به آقایی بسپاریم که گرفتاری برای ما ایجاد کند؟ برخی از جاها ممکن است زن کاری را بهتر انجام دهد و در برخی از جاها هم آقایان. 

وی با بیان اینکه باید از همه نیروهای خلاق استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: هر کجا از زن و جوانی استفاده کردیم، ضرر نکردیم. نمونه آن وزازتخانه شماست. کم بوده وزیری در این سن مسئولیت بگیرد و خوب هم عمل کند و شما نیز با او کار کنید. معنی آن نیست اگر ما مسئولیت بالایی داریم در همه زمینه‌ها سواد بیشتری هم داشته باشیم. 

شرط اولم با جهرمی این بود که وزارت ارتباطات اشتغال ایجاد کند

رئیس دولت تدبیر و امید با یادآوری سخنان خود با وزیر ارتباطات در هنگامی معرفی وی برای تصدی مسئولیت به مجلس ابراز داشت: شرط اول ما با آقای جهرمی این بود که از این وزارتخانه اشتغال ایجاد کند. ایشان گفتند سالانه ۱۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنند و تا امروز باید ۱۵۰ هزار شغل ایجاد شده باشد. گاهی جایی که سرمایه برای ایجاد شغل نمی‌خواهد، همینجا است. صنعت و کارخانه‌سازی، دلار، زمین و سرمایه می‌خواهد ولی برای استارت‌‌آپ گاهی نیاز به پول چندانی نیست. راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه همین مسئله است و از این طریق اشتغال ایجاد کنیم. 

روحانی به صنعت گردشگری نیز اشاره و بیان کرد: بخش گردشگری هم یکی از موضوعات مهم ماست که باید با آن بتوانیم نشاط اجتماعی ایجاد کنیم. در این بحث، فناوری اطلاعات می‌تواند کمک بزرگی حتی در معرفی جاذبه‌ها کند. اینکه اپلیکیشنی داشته باشیم که همه جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و... به صورت کاملا دقیق نشان دهد و حتی هتل‌ها و وسایل حمل و نقلی نزدیک هر کدام از آنها را مشخص کند. این موضوع می‌تواند در توسعه این بخش کمک کند. گردشگری در بحث اشتغال می‌تواند کار بزرگ و مهمی را انجام دهد.

در آی‌‌تی و آی‌‌سی‌‌تی، در حال کم کردن فاصله‌ها با جهان هستیم

وی ادامه داد: در برخی از بخش‌های علمی همچون ساخت اتومبیل و هواپیما ما با جهان فاصله زیادی داریم اما به نظرم می‌آید که در آی‌‌تی و آی‌‌سی‌‌تی، این فاصله‌ها را کم می‌کنیم. خدماتی که در حال حاضر در این زمینه‌ها به مردم داده می‌شود در بسیاری از بخش‌ها کاملا مشابه با جهان است. 

رئیس شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه اکنون پنج میلیون نفر برای کارهای اداری خرد به ادارات مراجعه حضوری می‌کنند که اگر ما بتوانیم دو تا سه میلیون این افراد را به دولت الکترونیک منتقل کنیم و یا حتی آن را به صفر برسانیم خیلی اتفاق خوبی افتاده است، یادآور شد: البته این رقم پنج میلیون حتما در گذشته بالاتر بود و حال به این رقم رسیدند. ما در این زمینه دانشگاه‌ها و دانشجوهای بسیار با انگیزه و خوبی داریم که باید برای آنها زمینه و امکانات را فراهم کنیم. 

عراقچی افزود: امروزه ما در برخی از فن‌‌‌آوری‌ها در سطح جهان رتبه‌های تک‌رقمی داریم و قطعا در این فن‌‌‌آوری‌ها نیز می‌توانیم رتبه خوبی پیدا کنیم که در شان ملت باشد. ملت ما در بسیاری از زمینه‌ها از جمله دموکراسی، دانشگاه، صندوق رای و... پیشتاز بوده و در زمینه‌های دیگر نیز می‌توانیم پیشتاز باشیم. ان‌شاالله در بقیه زمینه‌ها نیز پیشرفت عالی داشته باشیم و شاهد ایرانی آباد باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز