خبرگزاری کار ایران

بیژن عباسی:

اجرای قانون اساسی نیازمند آگاهی مردم است

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۷۹۲

یک حقوقدان تاکید کرد: اجرای قانون اساسی نیازمند آگاهی مردم است که باید به مردم آموزش داده شود و توانمندسازی احزاب سیاسی، نظام‌‌‌های حرفه‌‌‌ای و... می توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بیژن عباسی صبح امروز در مراسم بزرگداشت روز قانون اساسی در دانشگاه تهران گفت: معاونت پژوهش و ترویج قانون اساسی یکی از معاونت‌‌‌های حقوقی رییس جمهور است که در این راستا فعالیت‌‌‌های زیادی انجام داده است. حقوق ملت، روابط میان قوا، حقوق خصوصی، حق دسترسی به اطلاعات، آزادی مطبوعات و حفاظت از محیط زیست از جمله موضوعاتی بودند که در مسابقه مقاله‌‌‌‌‌‌نویسی روز قانون اساسی به دست ما رسید.

وی با بیان اینکه روز ۱۲ آذر روز تصویب قانون اساسی از طریق همه‌‌‌‌پرسی در سال ۵۸ بود، اظهار داشت: قانون اساسی مصوب قوه موسس است در حالی که دیگر مقررات از طریق نمایندگان تصویب می‌‌شود. جایگاه ملت منشا حاکمیت دولت را مشخص می‌‌‌‌‌کند، تکالیف و شکل حقوقی دولت، اساس حکومت، تفکیک قوا، روابط و اختیارات حکومت‌‌‌‌کنندگان نظام حقوقی را برای ما ایجاد می‌‌‌‌کند. در نتیجه قانون اساسی از نظر شکلی و ماهوی والاتر از دیگر قوانین است.

این استاد دانشگاه با اشاره به لزوم حفظ اقتدار قانون اساسی تصریح کرد: ضمانت‌‌‌های حکومتی برای حفظ قانون اساسی وجود دارد. ضمانت اجرایی مردمی هم وجود دارد و می‌‌‌توان از آن استفاده کرد که جایگاه قانون اساسی حفظ شود که از طریق آزادی‌‌‌های مختلفی که در قانون اساسی آمده مردم در حوزه عمومی می‌‌توانند مشارکت کرده و دولت را  نقد کنند.

عباسی با طرح این پرسش که ضمانت اجرایی مردم برای پاسداری از قانون اساسی را چطور می‌‌‌توانیم تقویت کنیم؟ خاطرنشان کرد: اجرای قانون اساسی نیازمند آگاهی مردم است که باید به مردم آموزش داده شود و توانمندسازی احزاب سیاسی، نظام‌‌‌های حرفه‌‌‌ای و... می توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

وی به ضرورت تمرین تحمل و مدارای بیشتر توسط حکومت و دولت اشاره کرد و ابراز داشت: قانون اساسی برای آزادی‌‌ها محدودیت‌‌‌های زیادی ایجاد نکرده است اما در قوانین دیگر، محدودیت‌‌‌‌های بیشتر را جا داده شده است. مسئولیت و پاسخگویی مسولان، وضع قانونی جامعه می‌‌‌‌تواند به این توانمندسازی‌‌‌‌‌ها کمک کند. 

معاون جنیدی افزود: توانمندسازی اقتصادی مردم هم می‌‌‌تواند به اجرای قانون اساسی کمک کند که به داشتن حداقل امکانات رفاه است. پاسخ به مطالبات مردم هم در این راستا نباید بی‌‌پاسخ باقی بماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز