خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری استان فارس:

بازداشت افراد معسر در پرداخت مهریه هیچ توجیهی ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۳۸۰

رئیس کل دادگستری استان فارس بر اجرای دقیق و سریع بخشنامه ریاست قوه قضائیه در راستای آزادی زندانیان مهریه در استان فارس تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، علی القاصی در شورای برنامه ریزی دادگستری استان با تأکید بر نظارت معاونین دادگستری استان بر اجرای سریع بخشنامه در کلیه حوزه های قضایی گفت: در بخشنامه مذکور بر رسیدگی سریع و خارج از نوبت تأکید شده است و قضات محاکم خانواده در مجموعه قضایی استان  باید اجرای دقیق آن را با جدیت دنبال و در دستور کار قرار دهند.

وی با اشاره به تشکیل جلسه مشترک با قضات و کارکنان مجتمع دادگاه های خانواده شیراز در راستای تشریح بخشنامه اخیر بیان داشت:  همواره به قضات شاغل در محاکم  تأکید داشته ایم تصمیمات باید به نحوی باشد که پیشگیری از  متلاشی شدن بنیان و کانون خانواده ها در اولویت قرار گیرد.

رئیس شورای قضایی استان فارس همچنین در نظر گرفتن قانون در جهت جلوگیری از تضییع حق افراد را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: تا سر حد امکان در چارچوب قوانین باید سمت و سوی تصمیم گیری و رأی قضات خانواده بر پایه حفظ  بنیان خانواده باشد.

علی القاصی در ادامه با اشاره به فعالیت  برخی از موسسات داوری و مشاوره خانواده آن را راهکاری مناسب در زمینه جلوگیری از تشدید اختلاف میان زوجین عنوان کرد و افزود: در مجموعه دادگاه های خانواده موضوع دعاوی مراجعین اصحاب پرونده کاملاً  با سایر حوزه ها و بخش ها در دستگاه قضایی متفاوت است  چرا که در دادگاه خانواده در خصوص منازعات و مسائل خصوصی و شخصی افراد تصمیم گیری می شود.

وی با اشاره به بررسی منابع اسلامی و آیات قرآن گفت: در منابع اسلامی بر این موضوع و مسئله بسیار مهم تأکید و به مسئله طلاق اشاره شده است اما  سفارش شده است که همواره در جهت جلوگیری از متارکه زوجین از یکدیگر و منتهی نشدن به طلاق تلاش شود و صدور حکم طلاق باید در مرحله آخر باشد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با بیان این که همه ما در قبال زندگی مردم مسئول هستیم تصریح کرد: قضات باید در تصمیم گیری نهایت دقت لازم را داشته باشند چرا که برخی از تصمیمات در متلاشی شدن خانواده ها و از هم گسیختگی روابط افراد در جامعه اثر مستقیم دارد .

القاصی با اشاره به این که قانون حمایت خانواده، قانون خاص و ویژه ای است گفت: کار کردن و  قضاوت در دادگاه خانواده دارای تشریفات ویژه است که نسبت به دیگر دادگاه ها متفاوت است  چرا  که قضات با روح و روان و شخصیت خانواده سروکار دارند بنابر این باید درک درستی از موقعیت و جایگاهی قضاوت در محاکم خانواده داشته باشد.

وی در ادامه افزود: قاضی دادگاه خانواده فقط نقش قاضی را ندارد بلکه نقش های متعددی را ایفا می کند که یکی از آن امر قضاوت است و روزانه مسائل خانوادگی متعددی  به دادگاه خانواده مراجعه می شود که قاضی باید به سرنوشت فرزند و طفلی که در نتیجه درگیری میان زوجین دچار آسیب می شوند نیز توجه نماید.

رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه بیان داشت:  از حیث مبانی شرعی بازداشت کردن افراد به لحاظ مهریه هیچ گونه توجیهی ندارد و بسیاری از مراجع تقلید فتوا داده و بازداشت کسانی را که در پرداخت مهریه معسر هستند و توانایی پرداخت مهریه را ندارند نهی کرده‌اند.

القاصی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است قضات با در نظر گرفتن بخشنامه اخیر ریاست معظم قوه قضائیه  به تفسیر ، جمع بندی و وحدت عمل  مشترکی از قانون دست یابند تا زمینه سوء استفاده  برخی از افراد برای دستیابی به  مطامع خود در نتعیجه شرایط اقتصادی و معیشتی کنونی با زندانی کردن افراد معسر جلوگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز