خبرگزاری کار ایران

خادمی در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد؛

شاهد چند دستگی در کابینه هستیم/ خواستند امضای استیضاح شریعتمداری را پس بگیریم/ با وجود از دست دادن بازار گاز منطقه، در تامین گاز داخلی مشکلی نداریم

asdasd
کد خبر : ۶۷۸۴۰۰

یک عضو کمیسیون انرژی گفت: من جزو امضاکننده‌های استیضاح آقای شریعتمداری هستم، از طرفی مطرح شد که او می‌خواهد استعفا بدهد ولی همزمان به بنده مراجعه کردند که امضا را پس بگیرید که حتما به دوستان دیگر هم مراجعه کرده‌اند، ما هم گفتیم اگر آین آقا استعفا می‌دهد درنتیجه پس گرفتن امضا برای چیست؟

هدایت‌الله خادمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره تاثیر نوسانات ارز بر قیمت‌ کالاها گفت: متاسفانه این یک فرهنگ شده است که اگر قیمت هر کالایی به دلیل رشد نرخ ارز و مواد اولیه افزایش پیدا کرد دیگر حتی با کاهش نرخ ارز هم قیمت کالاها را کاهش نمی‌دهند. از جمله دلایل این امر سودجویی، عدم نظارت و عدم رقابت بین کالاها است.

وی افزود: خیلی از محصولات در انحصار یک یا دو شرکت است که تولیدات آن را انجام می‌دهند بنابراین این تولیدکنندگان رقیبی برای خود نمی‌بینند که خریدار به سمت محصولات دیگری برود درنتیجه قیمت کالاها را به این بهانه که قیمت ارز تغییر کرده بالا می‌برند و دیگر یا قیمت را کاهش نمی‌دهند یا در سطحی که باید پایین بیاید این کار را انجام نمی‌دهند. دولت در این امر باید نظارت‌های خودش را داشته باشد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره وضعیت کشور در تامین کالاهای اساسی، اظهار کرد: واقعیت این است که اگر ما تحریم شویم و نتوانیم نفت‌مان را بفروشیم، در تنگنا قرار می‌گیریم و اینطور نیست که همین روال ادامه پیدا کند. ما باید بدانیم مشکلاتی برایمان به وجود می‌آید، درنتیجه باید سیاست‌های انقباضی را ایجاد کنیم تا اگر بحرانی پیش رو داریم، بتوانیم آن را از پیش رو بگذرانیم.

وی تاکید کرد: اگر فکر کنیم هیچ اتفاقی نمی‌افتد با مشکل مواجه می‌شویم و هرآنچه داریم مصرف و آنگاه مشکلاتی ایجاد خواهد شد.، هرچند که در حال حاضر به این دلیل که تحریم نشده‌ایم و انبارهایمان پر هستند، مشکل خاصی نداریم اما باید جلو رفت. وقتی نفت نخرند یا اگر خریدند و نتوانستیم ارز آن را وارد و به کالا تبدیل کنیم معلوم است که سختی‌هایی ایجاد خواهد شد.

نماینده مردم ایذه در پاسخ به این سوال که « آیا تحریم‌های امریکا به قدری قدرتمند هست که بتواند فروش نفت ما را در حد قابل توجهی کاهش دهد؟» تصریح کرد: صادرات نفت ما نسبت به امروز حتما کاهش پیدا می‌کند اما اینکه به چه میزان کاهش یابد به کشورهایی بستگی دارد که می‌خواهند با آمریکا همکاری کنند. این موضوع همچنین به کشورهای تولیدکننده نفت که با ما دشمنی می‌کنند هم بر می‌گردد، اینکه آن‌ها به این خاطر که صادرات نفت ما را جایگزین کنند وارد شوند و تولیداتشان را بالا برده و عرضه کنند در میزان کاهش صادرات نفت ما موثر است.

وی ابراز داشت: اگر کشورهای صادرکننده نفت تولیدشان را بالا ببرند و بتوانند جایگزین نفت ایران شوند و همچنین اگر کشورهایی که خریدار سنتی نفت ما بودند از ما نفت نخرند ممکن است هرچیزی اتفاق بیافتد اما ما باید تلاش کنیم که این اتفاق رخ ندهد. همانطور که در سالیان قبل در زمان تحریم هم این تلاش را کردیم و از راه‌های مختلف توانستیم نفتمان را بفروشیم، باز هم باید چنین مردانی را داشته باشیم که حاضر باشند مردان زمان تحریم باشند و بتوانند کالاها را بفروشند.

خادمی در پاسخ به این سوال که «آیا زمستان امسال برای تامین گاز کشور مشکلی خواهیم داشت و آیا با قطعی گاز روبرو خواهیم شد؟»، گفت: نه، ما در بحث گاز مشکلی نداریم بالاخره بزرگترین دارنده نفت و گاز جهان هستیم اما متاسفانه بازار گاز منطقه را از دست داده‌ایم، بنابراین همین میزان گاز که داریم بجز مصرف در داخل راهی برای آن نداریم.

وی یادآور شد: قرارداد گازی و خط لوله سرب که با پاکستان و هند داشتیم را از دست داده‌ایم و قرارداد گازی با عمان را انجام ندادیم و کرسنت هم که مشکلات خودش را پیدا کرد، با ترکمنستان هم که در این موضوع به مشکل برخوردیم و فقط مقداری گاز به ترکیه می‌دهیم بنابراین در داخل مشکلی نداریم.

خادمی درباره اخبار ضد و نقیضی که از استعفا و استیضاح محمد شریعتمداری به گوش می‌رسد، گفت: من جزو امضاکننده‌های استیضاح آقای شریعتمداری هستم، از طرفی مطرح شد که او می‌خواهد استعفا بدهد ولی همزمان به بنده مراجعه کردند که امضا را پس بگیرید که حتما به دوستان دیگر هم مراجعه کرده‌اند، ما هم گفتیم اگر استعفا می‌دهد درنتیجه پس گرفتن امضا برای چیست؟

این عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: از طرفی هم شایعه شد که آقای شریعتمداری شاید به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برود که اگر این‌طور باشد واقعا جای تاسف دارد که وقتی یک وزیر در حال استیضاح است و عملکردش خوب نبوده و اگر به مجلس هم بیاید آن استیضاح حتما رای می‌آورد، اکنون او را برای وزارت‌خانه مهم دیگری معرفی کنیم، این مساله نشان می‌دهد که بالاخره دوستان آقای روحانی خیلی کم هستند که بجز همین تعدادی هم که دارد نمی‌تواند فراتر رود.

خادمی درباره نقش معاونان رئیس‌جمهور در تصمیمات دولتی هم گفت: می‌دانیم که در داخل دولت طیف‌های مختلفی شده‌اند، یعنی دولت تشکیل شده و هر سه‌ چهار وزیر تقریبا با هم رفیق و یک گروه هستند و ارتباط خوبی با بقیه وزرا هم ندارند، دولت را با کل معاونان و وزرا که حساب کنیم کلا سه یا چهار گروه هستند و گاها هم با هم خوب نیستند و در کار هم‌دیگر هم مشکلاتی ایجاد می‌کنند و این یکی از مسائلی است که وجود دارد. یک دولت دیگر می‌خواهد که کل این وزرا را با هم هماهنگ کند و یکی دیگر می‌خواهد تا این وزرایی که احیانا هماهنگ شده باشند را با رئیس‌جمهور هماهنگ کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز