خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور:

بحث بیمه کوله‌بری منتقی است/ آیین‌نامه جدید توجیهی برای قاچاقچیان باقی نگذاشته است

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۸۵۰

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور از ابلاغ آئین‌نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی و همچنین آئین‌نامه ساماندهی ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن به استانداران و دستگاه‌های ذیربط خبر داد.

به گزارش ایلنا، شهریار حیدری در نشست خبری بعد از ظهر امروز یکشنبه در تشریح تصویب و ابلاغ آئین‌نامه ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی و آئین‌نامه ساماندهی ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن گفت: فعالیت در مرزهای کشور از گذشته‌های دور به شکل‌های مختلف وجود داشته؛ اما در چند سال گذشته این فعالیت‌ها به صورت غیررسمی و از هم گسیخته بود که لزوم ساماندهی آنها احساس می‌شد.

وی افزود: موضوعاتی همچون اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب به عنوان یک راهبرد بود و بحث حمایت از تولیدات داخلی و همچنین توجه به معیشت مرز نشینان از جمله مباحثی بود که در آئین‌نامه‌های جدید برای فعالیت مرزنشینان مد نظر قرار گرفته است.

حیدری با اشاره به ابلاغ این دو آئین‌نامه به استانداران و دستگاه‌های ذیربط گفت: دولت سال گذشته این دو آئین‌نامه را تصویب کرد اما بنا به دلایلی اجرای آنها با مشکلاتی مواجه بود. مشکلاتی همچون جانمایی بازارچه‌ها و توجه به مردم مناطق مرزی که خوشبختانه در اصلاح آئین‌نامه‌ها این موضوعات به خوبی مد نظر قرار گرفت که با حضور وزیر کشور و دستگاه‌هایی چون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و وزارت صنعت، معدن و تجارت این آئین‌نامه‌ها اصلاح شد و ظرفیت‌های خوبی در مناطق مرزی برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شد.

وی ادامه داد: در گذشته کالاها به پشت مرزهای کشور آورده می‌شد و توسط کوله برها به داخل کشور منتقل می‌شد. این انتقال کالا به داخل کشور بدون نظارت انجام می‌شد که در آئین‌نامه‌های جدید ظرفیتی برای نظارت ایجاد شده و ضمنا شأن و شئون مردم مرز نشین در آن به خوبی مد نظر قرار گرفته است.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور سود بازرگانی که در آئین‌نامه‌های جدید برای مرزنشینان در نظر گرفته شده است را از مزیت‌های این آئین‌نامه خواند و افزود: در آئین‌نامه قبلی سود بازرگانی در نظر گرفته شده کفایت نمی‌کرد؛ اما در آئین‌نامه جدید در قالب سامانه‌ای تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت این سود مشخص شده و همچنین تعیین شده که چه افرادی شامل این فعالیت هستند. در حقیقت برای این تجارت راستی آزمایی انجام شد و جمعیت تعریف شده احصا شد و در سامانه‌ای که برای این کار تعریف شده است این افراد معرفی شده‌اند و کارت فعالیت مرزنشینان در سامانه منظور شده است.

وی تاکید کرد: در مناطق دریایی نیز مشکلاتی وجود داشت، از جمله اینکه کسی که می‌خواهد کالا وارد کند باید انگیزه‌ای داشته باشد و همچنین ملوان نیز از ورود کالا بهره‌مند می‌شد. لذا در قالب آئین‌نامه جدید شناورهایی که در داخل آب‌های کشور تردد می‌کنند از گازوئیل با نرخ داخلی می‌توانند استفاده کنند، در حالی که این شناورها که حدود ۷۰ درصد شناورها را تشکیل می‌دهند در گذشته از گازوئیل با قیمت آزاد استفاده می‌کردند. همچنین در ورود کالا از طریق آبها ۲۰ درصد تخفیف سود بازرگانی برای تجار لحاظ شده است.

حیدری با اشاره به اینکه این آئین‌نامه‌ها در تاریخ نهم خرداد ماه سال جاری به تصویب هیات دولت رسیده است، افزود: این آئین‌نامه‌ها امروز توسط وزیر کشور به استانداران و دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده است. لذا انتظار می‌رود دستگاه‌های ذیربط در اجرای این آئین‌نامه‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در آئین‌نامه‌های جدید صرفا بحث امتیازات در نظر گرفته نشده است، افزود: اقدامات اقتصادی در مرزها توسط دستگاه‌های ذیربط نظارت خواهند شد و مقرر شده هر چه زودتر مناطق ویژه اقتصادی در مناطق مرزی عملیاتی شود که می‌توان تحقق این موارد را از مزیت‌های آئین‌نامه جدید خواند.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در پاسخ به سوالی در خصوص بیمه کوله بران و تعیین تکلیف این موضوع در آئین‌نامه‌های جدید گفت: کوله بری فعالیتی موقت است و یک فعالیت پایدار محسوب نمی‌شود و در حقیقت یک شغل ناپایدار است و امتیازات در نظر گرفته شده نیز برای مردم مرز نشین موقت است لذا بحث بیمه برای آنها منتفی است؛ اما اگر با ظرفیت‌های ایجاد شده در آئین‌نامه جدید بحث ایجاد اشتغال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق شود امکان در نظر گرفتن بیمه نیز برای مرزنشینان محقق می‌شود. امیدواریم ظرف سال‌های آینده با طی شدن مسیر پیش بینی شده چیزی به عنوان کوله بری وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: در گذشته آماری از مناطق مرزنشین احصا شده بود که با تخفیف سود بازرگانی در نظر گرفته شده همخوانی نداشت؛ اما در آئین نامه جدید ۴۵۰ درصد تخفیف سود بازرگانی در خشکی و دریا در نظر گرفته شده که با جمعیت نیز همخوانی دارد.

حیدری ادامه داد: برای مرزنشینانی که شرایط بهره‌مندی از این امتیازات را دارند و مشمول آئین‌نامه هستند این موارد در نظر گرفته می‌شود. البته مرزنشینانی شامل این آئین‌نامه هستند که اولا شغل خاصی نداشته باشند و ثانیا مرزنشین باشند و درآمد پایینی داشته باشند که همه این افراد در قالب یک سامانه احصا شده و همچنین برای فهرست کالاهایی که قابل ورود به کشور هستند نیز در کارگروه مشترکی میان دستگاه‌های ذیربط تصمیم گیری انجام شده است.

وی تاکید کرد: در آئین‌نامه تاکید شده که تمامی کالاها از مرز وارد می‌شود و در شهر نزدیک مرز در مغازه‌ها و اصناف مختلف توزیع می‌شود و به هیچ عنوان به صورت تجمیعی از شهرهای مرزی خارج نخواهند شد تا به این ترتیب شهرهای مرزی رونق بگیرند. لذا کالاها صرفا در حوزه‌های مرزی وارد می‌شوند و سایر شهروندان از سایر استان‌ها به بازارچه‌های شهرهای مرزی می‌آیند و به صورت موردی و نه تجمیعی نسبت به تهیه اقلام خود با تخفیف اقدام خواهند کرد.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با تاکید بر اینکه بهترین مرزبانان خود مردمان مرزنشین هستند افزود: ما در این آئین‌نامه‌ها تلاش خواهیم کرد امتیازات این فعالیت اقتصادی به مردم مرزنشین منطقه برگردد و سود ناشی از این کار در چرخه اقتصادی مردمان مرزنشین توزیع شود. در کنار تصویب این آئین‌نامه مرزها و معابر غیررسمی که قبلا قاچاق در آنها صورت می‌گرفته توسط نیروهای نظامی و انتظامی و مرزبانان مسدود خواهد شد و هر نوع ورودی غیر از بازارچه‌های تعیین شده غیرقانونی است و با آن مقابله خواهد شد.

وی تاکید کرد: این آئین‌نامه‌ها اصلاح روندهای نادرست گذشته است، آئین‌نامه‌های جدید از نقاط قوت خوبی برخوردار است و راه توجیهی برای افرادی که قاچاق می‌کنند باقی نگذاشته است. در این آئین‌نامه‌ها معابر تعریف شده و ۱۵ بازارچه در مناطق مرزی ایجاد و به صورت رسمی اعلام شده است. لذا هر گونه فعالیت خارج از این بازارچه‌ها فعالیتی غیررسمی و غیرقانونی است.

وی ادامه داد: مرزبانان این کشور مسئول امنیت کشور هستند و هنگامی که در ساعات شب فردی از معابر غیررسمی در حال عبور است برای مرزبانان قابل تشخیص نیست که این فرد کوله بر است یا قاچاقچی و معاند. مردم نیز از مرزبانان انتظار دارند که برای حفظ امنیت این کشور با چنین اقداماتی و ورودهای غیرقانونی به کشور مقابله کند. بی تردید کشته‌ها و زخمی‌ها در معابر غیر رسمی کشور اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز