خبرگزاری کار ایران

رییس کانون سردفتران:

با مازاد دفاتر اسناد رسمی در تهران مواجهیم/ حدود ۱۳ میلیون سند در سال ۹۵ صادر شده است

asdasd
کد خبر : ۵۷۸۲۸۸

رییس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه در پایتخت با مازاد دفاتر اسناد رسمی مواجه هستیم، گفت: در شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد درآمد دفاتر کفاف هزینه‌های دفاتر را نمی‌دهد و سردفتران با مشکل مواجه هستند.

دشتی اردکانی در جمع خبرنگاران:

متوسط صدور اسناد در ۱۳ کشور بیش از مقدار میانگین کل کشوری است / بالاترین میزان صدور اسناد به استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان اختصاص دارد

رئیس کانون سردفتران گفت: اسناد وکالت صادره دارای بیشترین فراوانی در بین انواع اسناد صادر شده در یک ساله ۹۵ می‌باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمدرضا دشتی اردکانی در جمع خبرنگاران گفت به بیان آماری در مورد اسناد صادره در سال ۹۵ پرداخت و گفت:‌ متوسط صدور اسناد در ۱۳ استان کشور بیش از مقدار میانگین کل کشوری است و ۱۹ استان کشور نیز دارای متوسط صدور اسناد کمتر از مقدار میانگین کل کشوری هستند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه بالاترین میزان صدور اسناد به استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان اختصاص دارد، اظهارکرد: در این استان‌ها به ترتیب هر دفتر اسناد رسمی به طور میانگین در یک ماه، ۲۲۴ و ۱۸۹ و در ۱۲ ماهه نیز به ترتیب ۲۶۹۲ و ۲۲۶۲ سند از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد صادر کرده است. استان‌های مرکزی، خوزستان و البرز دارای رتبه‌های بعدی هستند.

وی افزود: کمترین مقدار میانگین مربوط به استان‌های ایلام، لرستان به ترتیب با مقدار میانگین صدور ۱۲۰ و ۱۲۴ سند توسط هر دفتر اسناد رسمی در یک ماه و نیز به ترتیب ۱۴۴۳ و ۱۴۹۳ سند در ۱۲ ماهه از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد است. میانگین صدور سند الکترونیک ماهانه توسط هر دفتر اسناد رسمی در استان تهران نیز ۱۵۱ سند و در ۱۲ ماهه ۱۸۰۶ سند است.

رییس کانون سردفتران در مورد تعداد اسناد صادره وکالت در سال ۱۳۹۵ به تفکیک نوع سند، بیان کرد:‌ اسناد وکالت ۵ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۲۷۱ ، اسناد بیع سه میلیون و ۷۵۶ هزار و ۶۲۰ ، اسناد تعهدنامه یک میلیون و ۳۱۸ هزار و ۷۸۸ ، اسناد رهنی ۵۸۲ هزار و ۴۵۶ ، اسناد اقرارنامه ۵۶۶ هزار و ۷۲۲ ، اسناد رضایتنامه ۵۰۶ هزار و ۶۶۱ ، اسناد صلح ۱۶۵ هزار و ۷۴۶ ، اسناد اجاره ۱۵۹ هزار و ۵۳۳، سایر اسناد تنظیمی ۹۹ هزار و ۵۵۷، اسناد تقسیم نامه ۲۱ هزار و ۹۲ ، اسناد اقاله ۴ هزار و ۶۶۹ است.

وی با بیان اینکه آمار اسناد وکالت صادره دارای بیشترین فراوانی در بین انواع اسناد صادر شده از طریق سامانه در سال ۱۳۹۵ است، ادامه داد:‌  تعداد اسناد وکالت صادره در بازه زمانی به تفکیک نوع سند شامل اسناد وکالتنامه ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۲۵۲، وکالت کاری وسایل نقلیه یک میلیون و ۲۷۱ هزار و ۹۰ ، وکالت فروش وسایل نقلیه یک میلیون و ۵۹ هزار و ۵۴۳، سند تفویض وکالت ۵۷۲ هزار و ۱۳۹ ، سند وکالت فروش اموال غیرمنقول ۴۸۴ هزار و ۱۱ ، تفویض وکالت فروش وسایل نقلیه ۱۴۵ هزار و ۴۸۳ ، وکالت کاری اموال غیرمنقول ۸۸ هزار و ۱۴۹ ، وکالت فروش سایر انواع منقول ۱۵ هزار و ۶۰۴  است که بر اساس این آمار بیشترین تعداد اسناد وکالت صادره از نوع وکالتنامه با تعداد ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۲۵۲ سند و کمترین آنها از نوع سند «وکالت فروش سایر اموال منقول» با تعداد ۱۵ هزار و ۶۰۴ سند است.

دشتی اردکانی گفت: حدود ۴۳ درصد از اسناد وکالت مربوط به وسایل نقلیه است. همچنین حدود ۵۷ درصد از اسناد وکالت مرتبط با اموال غیرمنقول می‌باشد.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به این سوال که آیا دفاتر اسناد رسمی در شهرستان‌ها به صورت مازاد وجود دارد یا خیر، گفت: علاو بر پایتخت که با مازاد دفاتر اسناد رسمی مواجه هستیم، در حال حاضر در برخی‌ شهرستان‌ها به خصوص جیرفت و عنبرآباد نیز با توجه  با این مساله روبرو هستیم. در این مناطق درآمد دفاتر کفاف هزینه‌های دفاتر را نمی‌دهد و سردفتران با مشکل مواجه هستند.

وی تاکید کرد: باید از نظر آماری، تعداد این دفاتر را بسنجیم تا راهکار عملی برای مدیریت دفاتر اسناد رسمی پیدا کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز