خبرگزاری کار ایران

دیدار کانون سردفتران و دفتریاران با نمایندگان کانون سردفتران اتریش

asdasd
کد خبر : ۵۲۶۱۰۸

هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران میزبان، فرانتس لئوپولد رئیس کمیسیون همکاری بین‌المللی اتحادیه جهانی سردفتران و عضو کانون سردفتران اتریش، ایزابلا ابرل و الکساندر وینکلر از اعضای کانون سردفتران اتریش بود.

به گزارش ایلنا، محمدرضا دشتی اردکانی رییس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اینکه در زمان نزول قرآن در ۱۴۰۰ سال پیش در یکی از آیات به نحوه ثبت معاملات اشاره شده است،‌ گفت: در قرآن تاکید شد برای هر معامله‌ای حتما باید قراردادی بین طرفین نوشته شود و دو شاهاد عادل بر این قرارداد ناظر باشند و امضا کنند، اما سردفتری به صورت مدرن در ایران از حدود ۹۰ سال پیش آغاز شده و اولین قانون سردفتری کشور ما، هم‌زمان با قانون کانون وکلا بوده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر ۷ هزار و ۳۵۰ دفتر اسناد رسمی در ایران مشغول به فعالیت هستند، اظهار داشت: حتی در جزایر کوچک خلیج فارس که شاید بیش از ۳ هزار جمعیت نداشته باشد، ‌دفتر اسناد رسمی وجود دارد و این دفاتر در ۳۱ استان کشور ما در جغرافیای خیلی خوبی پراکنده هستند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: در کشور ما سه قوه قضاییه، مجریه و مقننه وجود دارد که این قوا به صورت مجزا از یکدیگر فعالیت می‌کنند و کانون سردفتران و دفتریاران زیر نظر قوه قضاییه است. این کانون از نظر سیستمی به صورت مستقل اداره می‌شود و فقط امتحانات سردفتری و جذب سردفتر با قوه قضاییه است وگرنه نهاد سردفتری در کشور ما هم استقلال مالی دارد و هم استقلال حقوقی.

دشتی اردکانی افزود: می‌توانم با افتخار بگویم تمام سیستم‌هایی که در دفاتر اسناد رسمی وجود دارد و همچنین تنظیم اسناد به صورت الکترونیکی است و اسنادی که در سراسر کشور ثبت می‌شود به طور هم زمان برای ما قابل مشاهده است.

او ادامه داد: می‌توانم این ادعا را داشته باشم که ایران یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در الکترونیکی کردن اسناد است. از سال ۲۰۰۷ وقتی اولین سفر رییس اتحادیه جهانی سردفتران ژان پل دکور به ایران آمدند، سیستم سردفتری ما به طور کلی متحول شده است. الان تقریبا کاغذ در دفاتر اسناد رسمی ما کم شده و همه اسناد به صورت الکترونیکی تنظیم می شود و همه سردفتران ما دارای امضای الکترونیکی هستند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: برای امضای یک سند اثر انگشت از متعاملین گرفته می‌شود و جعل به طور کلی از این دفاتر رخت بربسته است. سرعت بسیار بالا رفته و هزینه ها را برای مردم کاهش داده‌ایم. از دولت هم به ما اطلاع داده‌اند که سازمانی بوده‌ایم که سرعت را بالا برده‌ایم و بهترین سازمانی بوده‌ایم که فرآیندها را الکترونیکی کرده‌ایم.

دشتی اردکانی با بیان اینکه ظاهرا در سایر کشورها در حال محدود کردن فعالیت دفاتر اسناد رسمی هستند، تصریح کرد: در ایران اسناد ملک و خودرو حتما باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسند و رهبر کشورمان در برنامه ششم توسعه در کشور به سه قوه ابلاغ‌های داشته‌اند که دو بند از آن در خصوص توسعه ثبت رسمی بوده است.

او در پایان به حادثه تروریستی در بارسلونا اسپانیا اشاره و آن را محکوم کرد و یادآور شد: کشور ما هم قربانی تروریسم است و اخیرا شهید حججی، یکی از شهدایی بود که داعش او را سر برید. این شهید تنها ۲۵ سال سن داشت و جرم او دفاع از مظلوم بود.

در ادامه این نشست الکساندر وینکلر، عضو کانون سردفتران اتریش توضیحاتی را درخصوص نظام سردفتری اتریش بیان کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز