خبرگزاری کار ایران

رضایی در نشست خبری:

هیچ بن‌بستی درباره بحث‌های اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس وجود ندارد/ کشورهای اسلامی سفرای خود را از آمریکا فرا بخوانند

asdasd
کد خبر : ۵۶۷۹۸۶

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در مورد بحث‌های اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس هیچ بن‌بستی وجود ندارد. اگر موضوع سپنتا نیکنام هم به مجمع تشخیص بیاید، حل خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری خود در خصوص سفر وزیر امور خارجه انگلستان به کشورمان و مذاکرات وی با مسئولان گفت: تقریبا بعد از روی کار آمدن آقای ترامپ و موضع‌گیری‌های ایشان یک فاصله بین ایران، اروپا و برجام پیش آمد که امیدواریم اروپا موضع‌گیری قاطعانه‌تری در مقابل آمریکا به عمل بیاورد.

وی تاکید کرد: بعد از سفر وزیر امور خارجه انگلستان به ایران، مقامات فرانسه و آلمان نیز به ایران خواهند آمد و محور گفت‌وگوها روی تندروی‌های اخیر رئیس‌جمهور جدید آمریکا و دیگر مسائل منطقه خواهد بود.

رضایی با بیان اینکه در مساله اقدام ترامپ به جز جمهوری اسلامی ایران کشورهای دیگر هم آن را محکوم کردند، گفت: مقامات دیگر خواستار قیام مسلمانان علیه این تصمیم شدند و جهان اسلام تحرک جدیدی پیدا کرده است و دوباره مساله فلسطین، مساله جهان اسلام شده است و ان‌شاءالله با این اقدام‌ها آقای ترامپ سر جای خودش بازگردد.

وی در خصوص هیات عالی نظارت که از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام در نظر گرفته شده، عنوان کرد: در دبیرخانه تصمیمات لازم درخصوص هیات عالی نظارت گرفته شد و در رابطه با مجلس ما اختلافیه و مغایرت‌ها را به شورای نگهبان می‌دهیم و آنان نیز مغایرت‌ها را اعلام می‌کنند. این هیات عالی نظارت در رابطه با دولت و قوه قضائیه نیز وجود خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: ما هیات عالی نظارت را خدمت مقام معظم رهبری می‌فرستیم و اگر ایشان تایید فرمودند یک سازمان جداگانه برای این امر در نظر خواهیم گرفت و هیات عالی نظارت اقدام گسترده‌ای انجام خواهد داد.

رضایی درباره سکوت حکام کشورهای منفعل منطقه در خصوص اقدام ترامپ و مساله فلسطین گفت: موج اعتراض مردمی در جهان اسلام آنقدر وسیع بوده که همه دولت‌ها موضع‌گیری کرده‌اند. وقتی کشورهای اروپایی موضع خودشان را در این رابطه اعلام می‌کنند، یک پشتوانه خوبی وجود دارد.

وی افزود: کشورهای اسلامی غالبا مخالفت خودشان را اعلام کرده‌اند. چند کشور عربی هستند که انتظار بیشتری از آنها نداریم اما سایر کشورها باید سفرای خود را از آمریکا فراخوانند و در این رابطه اقدام جدی‌ به عمل بیاورند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره جابجایی این مجمع به ساختمان دیگر گفت: جابه‌جایی در حال انجام است و ما در آینده به مجلس سابق سنا که اوایل مجلس شورای اسلامی در آن تشکیل می‌شد، نقل مکان خواهیم کرد.

وی در خصوص اختلافات بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی مانند موضوع سپنتا نیکنام گفت: در  مورد بحث‌های اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس هیچ بن‌بستی وجود ندارد. اگر موضوع سپنتا هم به مجمع تشخیص بیاید، حل خواهیم کرد.

رضایی ادامه داد: مغیارت‌هایی که تاکنون به وجود آمده در مجمع می‌توان مورد بررسی قرار داد. بعضی از آقایان در شورای نگهبان وقتی پای مصلحت نظام باشد، موافقت می‌کنند.

وی تاکید کرد: آنچه را که شورای نگهبان مغایرت اعلام می‌کند در واقع مغایرت با شرع و قانون اساسی است. ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصلحت نظام را در نظر می‌گیریم.

رضایی درخصوص اعمال نظر مجلس شورای اسلامی در بحث رجل سیاسی گفت: تشخیص معیارهای رجل سیاسی در انتخابات به شورای نگهبان داده شده و مجلس می‌تواند در این خصوص نظر دهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقدام ترامپ چه اثری بر روی جبهه مقاومت خواهد گذاشت، گفت: اقدام رئیس‌جمهور آمریکا باعث یک وحدت گسترده در جبهه مقاومت خواهد شد. اگر گذشته را به خاطر بیاورید یک اختلاف بین حماس و جمهوری اسلامی، حزب‌الله و نیروهای فلسطینی و همچنین یک نوع سکوت بین خودِ فلسطینی‌ها به وجود آمده بود که این حادثه باعث شد همه به یک وحدت برسند.

دبیر تشخیص مصلحت نظام درباره مصوبات اخیر این مجمع گفت: جلسه‌ای را در رابطه با تقویت استانداردها در کشور داشتیم و قرار شد برای بالا بردن کیفیت کالاهای تولیدی و وارداتی، امر استاندارد تقویت شود. مساله رقابت‌پذیری کاملا با استاندارد ارتباط دارد.

رضایی با بیان اینکه اختلافی در خصوص استانداردسازی در مواردی وجود داشت، عنوان کرد: در مورد کالاهای پزشکی یک اختلاف وجود داشت و قرار شد استاندارد کالاهای پزشکی با وزارت بهداشت و درمان باشد و استاندارد محصولات غذایی نیز برعهده این وزارتخانه باشد.

وی ادامه داد: یک هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام به صورت یک ضابطه تعیین کردیم که بناست خدمت مقام معظم رهبری بفرستیم و اگر ایشان تایید کنند، بحث‌های نظارتی را آغاز خواهیم کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بانک‌ها، محیط‌زیست، بودجه و دولت مساله‌ای است که بعد از تصویب این ضابطه هیات عالی نظارت، نظارت خود را روی آنها شروع خواهند کرد.

رضایی درخصوص این هیات نظارت اظهار داشت: یک هیات ۲۰ نفره از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، سران قوا، رئیس و دبیر مجمع، معاونین قوای سه‌گانه که بدون حق رای هستند تشکیل می‌شود و اعضا از آغاز دور جدید مجمع به صورت دو و نیم سال انتخاب می‌شوند و کار خود را آغاز می‌کنند.

رضایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درخصوص اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه پایتخت اسرائیل را به قدس انتقال دهند و اظهارات وی در این مورد گفت: اقدامی که ترامپ انجام داد جنگ‌طلبانه است و این عمل یک نوع اعلام جنگ علیه مسلمانان و ملت فلسطین است.

وی خاطرنشان کرد: اقدام ترامپ باعث یک نوع ناامنیت‌سازی و برهم‌زدن امنیت منطقه و شروع یک ماجراجویی کاملا آشکار خواهد بود.

رضایی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته یک قیام گسترده صورت گرفته است، گفت: بعد از اظهارات ترامپ قیام بزرگی صورت گرفت و اسرائیل نیز برخورد مسلحانه انجام داد و از سلاح گرم روی فلسطینیان استفاده کرد. این اعمال جز یک ماجراجویی جنگ‌طلبانه چه چیزی می‌تواند باشد؟

وی افزود: بیت‌المقدس برای مسلمانان یک سرزمین برتر است. این کار بزرگ‌تر از اقدام فلسطین است و یک ظلم بزرگ صورت گرفته است. مشاهده کردید که اروپایی‌ها مخالفت‌های خود را اعلام کردند و آن‌قدر ظلم ترامپ بزرگ بوده است که اروپایی‌ها واکنش منفی نشان دهند.

رضایی با اشاره به موضع‌گیری‌های اخیر کشورهای اروپایی اظهار داشت: مقامات اروپا، فرانسه و آلمان واکنش نشان دادند و این حادثه را بزرگ خواندند.

وی ادامه داد: این اقدام ترامپ از دو جهت برای ما حائز اهمیت است. نخست آنکه انتقال پایتخت رژیم اشغالگر به بیت‌المقدس خلاف منافع مردم فلسطین و گسترش اشغالگری را نشان می‌دهد. این کار باعث تحت فشار قرار دادن هر چه بیشتر مسلمانان فلسطینی می‌شود.

رضایی ادامه داد: نکته دوم فراتر از سرزمین فلسطین است و آن مساله مسجد الاقصی و سرزمین مقدس قدس است، مسجد الاقصی و سرزمین‌های اطراف آن که به تعبیر قرآن مجید سرزمین مقدس نامیده می‌شوند بعد از خانه خدا برای مسلمانان بسیار باارزش است. بنابراین نکته دوم بسیار مهم است.

دبیر تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر مسلمانان به خیابان‌ ریختند تنها مساله فلسطین نیست همان‌طور که مسجد برای مسلمین ارزش دارد، مسجدالاقصی نیز برای آنان باارزش است.

وی در ادامه بیان کرد: بعضی‌ها می‌گویند چرا ایران از فلسطین دفاع می‌کند. مساله ما فقط مساله فلسطین نیست بلکه مساله امنیت مسجدالاقصی و تجاوز به این سرزمین مقدس است.

رضایی ادامه داد: مجمع تشخیص از مسلمین می‌خواهد به این قیام ادامه دهد تا آمریکا از موضع خود عقب‌نشینی کند. امروز وادار کردن آمریکا به عقب‌نشینی یک مساله مهم است. اصل تصمیم آمریکا باید ملغی شود و قیام انتفاضه قدس درست است.

وی خاطرنشان کرد: انتفاضه جدیدی برای آزادی قدس انجام شده که در ماه‌های اخیر حوادثی را در برخواهد داشت و بسیار طوفانی‌تر از انتفاضه‌های گذشته خواهد بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در حالی که اقدام ظالمانه آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه کاملا مشخص است، گفت: ترامپ رئیس‌جمهوری است که حمایت مطلق را از اسرائیل انجام داده است. اگر رئیس‌جمهورهای پیشین آمریکا پشت پرده از اسرائیل حمایت می‌کردند، امروز ترامپ این کار را آشکارا انجام می‌دهد و اسرائیل نیز از این فرصت‌ها استفاده می‌کند.

وی با اشاره به موضع کشور عربستان درباره اقدام اخیر ترامپ گفت: جای بسیار تاسف دارد که عربستان با اسرائیل و آمریکا همدست است. پادشاه عربستان در صحبتی تلفنی گفته است که حالا یک جایی را به عنوان پایتخت در قدس به فلسطینی‌ها بدهند. این جای بسیار تاسف دارد اینکه عربستان با آمریکا و اسرائیل همدست می‌شود.

رضایی تاکید کرد: نگرانی ما از این همدستی درخصوص انتخابات عراق است. بعد از آنکه نتوانستند مساله آقای بارزانی را به اجرا درآورند و از آن طرف هم مساله آقای حریری حل شد، حال به فکر اقدام دیگری هستند.

وی ادامه داد: زمانی که حریری وارد لبنان شد، دید فضا بسیار متفاوت است. این دخالت اسرائیل، عربستان و آمریکا به سود منطقه نیست و انتظار نمی‌رفت که عربستان به صورت رودررو موضع خود را اعلام کند. در گذشته این کشور در پشت صحنه هماهنگ‌هایی را انجام می‌داد اما امروز به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کند.

رضایی تاکید کرد: جهان اسلام در آزمون وسیعی قرار گرفته است. کشورهای اسلامی باید سفرای خود را از آمریکا فرا بخوانند. صادرات نفت خود را مانند ۱۹۷۳ قطع و یا کاهش دهند و امروز مشاهده می‌کنیم حقانیت جمهوری اسلامی ایران در موضع‌گیری‌هایش نشان داده شد و همگان فهمیدند ما راه درستی را انتخاب کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز