خبرگزاری کار ایران

حبیبی:

استعفای حریری به اجبار دولت عربستان بوده است/کشورهای منطقه جلوی زیاده طلبی سعودی را بگیرند

asdasd
کد خبر : ۵۵۷۳۹۰

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: دولت عربستان برخلاف موازین بین‌المللی، سعد حریری را در کشور خود نگه داشته و اخبار غیر رسمی حاکی از آن است که او را در بازداشت خانگی قرار داده و گفته می‌شود که استعفای حریری به اجبار دولت عربستان بوده است

به گزارش ایلنا، محمدنبی حبیبی در پایان نشست دبیران حزب گفت: توطئه‌های استکبار جهانی و قارون‌های منطقه یکی پس از دیگری به دلیل گسترش بیداری اسلامی خنثی شده و می‌شود.

وی با بیان اینکه عربستان پس از شکست داعش در عراق و سوریه، طرح جدایی کردستان و تجزیه کشورهای ترکیه، سوریه، ایران و عراق را کلید زد اما این توطئه در نطفه با تصرف کرکوک خفه شد، اظهار داشت: امروز عربستان به دنبال بی‌ثبات‌سازی لبنان و تشویق رژیم صهیونیستی به حمله به این کشور است. موضوع استعفای سعد حریری یک رسوایی سیاسی برای او و عربستان است.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: نخست‌وزیر یک کشور به کشور دیگر رفته و در آنجا استعفای خود را اعلام می‌کند و سپس در همان کشور می‌ماند و خبری از او در دست نیست. این اهانتی آشکار به لبنان و همه آنهایی که به وی رای داده‌اند و به رئیس‌جمهور لبنان است که او را برای نخست وزیری معرفی کرده بود.

حبیبی اضافه کرد: این کار سعد حریری لگدمال کردن استقلال سیاسی کشور و ملت لبنان است. کسی که مرتکب این رسوایی است باید عذرخواهی کند و از ملت و دولت لبنان و حزب الله بخواهد که او را ببخشند.

وی با بیان اینکه دولت عربستان برخلاف موازین بین‌المللی، سعد حریری را در کشور خود نگه داشته و اخبار غیر رسمی حاکی از آن است که او را در بازداشت خانگی قرار داده و گفته می‌شود که استعفای حریری به اجبار دولت عربستان بوده است، تصریح کرد: این دخالت غیرقانونی و غیرحقوقی عربستان سعودی در کشورهای منطقه است که استقلال کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی افزود: کشورهای منطقه باید جلوی این زیاده طلبی و دخالت‌های سعودی را بگیرند و اجازه ندهند که عواقب وخیم این سیاست‌های قلدرانه دامنگیر آنها شود.

حبیبی یادآور شد: عربستان سعودی جمهوری اسلامی را متهم به دخالت در امور کشورهای منطقه می‌کند در حالی که ریاض با فرستادن تروریست‌ها به عراق و سوریه و حمایت مالی و تسلیحاتی از آنها و نیز برکناری سعد حریری و نیز محاصره مردم یمن در همه امور کشورهای منطقه دخالت می‌کند.

وی با اشاره به وخامت اوضاع در یمن خاطرنشان کرد: منابع سازمان ملل اعلام کرده‌اند صدها هزار یمنی به ویژه کودکان در معرض قحطی و گرسنگی و بیماری وبا هستند. امروز بزرگترین جنایت حقوق بشری در یمن  در حال اتفاق است و قارون‌های ریاض دست از گلوی ملت مظلوم یمن برنمی‌دارند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: هر روز رسانه‌های جهان کودکان یمنی را در حالی نشان می‌دهند که از گرسنگی فقط پوستی بر استخوانشان مانده است. ثروتمند‌ترین دولت عربی اکنون با فقیرترین ملت عربی در یمن می‌جنگد و هر روز خانه و کاشانه و بازار و خیابانهای آنها را در معرض بمبارانهای بی وقفه قرار می‌دهد. متأسفانه سازمان ملل ساکت است و دهان و زبان اکثریت دولتهای عرب با دلارهای سعودی دوخته شده است.

حبیبی با اشاره به دفاع ارتش یمن از ملت این کشور ابراز داشت: هر از چندی موشکی را ارتش یمن به سوی حجاز شلیک می‌کند. سعودی‌ها از مقابله با ارتش یمن عاجزند و به ملت این کشور فشار می‌آورند.

وی با اظهار تأسف از توقیف دو روزه روزنامه کیهان در پاسخ به سؤالی بیان کرد: تیتر کیهان در حمایت از مردم یمن بوده است. اگر این تیتر با سیاست دولت انطباق نداشته است، دولت می‌توانست تذکر دهد اما توقیف یک روزنامه زنگ خطری برای آزادی اظهارنظر آن هم برای یک روزنامه معتبری همچون کیهان است.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی اضافه کرد: دولت نباید کاری کند که در افکارعمومی این داوری شکل گیرد که چون نمی‌توانند نقد مشفقانه کیهان در برجام را پاسخ دهند از طریق دیگری می‌خواهند با این روزنامه ارزشی برخورد کنند.

حبیبی با اشاره به جنگ داخلی قدرت در عربستان سعودی عنوان کرد: در حالی که دولت عراق و سوریه آخرین ضربات را به داعش فرود می‌آورند و تروریست‌ها نفس‌های آخر را در این دو کشور می‌کشند، جنگ قدرت در حجاز بالا گرفته و قارون‌های از خدا بی‌خبر به جان هم افتاده‌اند.

وی تاکید کرد: دستگیری‌ شاهزاده‌های سعودی و برکناری برخی از وزرا ربطی به فساد در دستگاه حاکمه عربستان ندارد چراکه کل این دستگاه فاسد است. آنچه از بیرون استشمام می‌شود یک تسویه حساب سیاسی تمام عیار است.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: اگر قرار است با فساد در عربستان برخورد شود، شخص شاه و ولیعد او در راس فهرست مفسدین قرار دارند. حال چگونه رطب خورده‌ها منع رطب می‌کنند. این سوال را سردمداران حکومت قرون وسطایی عربستان باید پاسخ دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز