خبرگزاری کار ایران

سفارت پاکستان در تهران برگزار کرد؛

مراسم روز بزرگداشت و همبستگی با کشمیر

asdasd
کد خبر : ۴۵۶۲۵۷

پاکستان همه ساله و در روز پنجم فوریه مصادف با ۱۷ بهمن ماه به مناسبت بزرگداشت و اعلام همبستگی با کشمیر مراسمی را در مناطق مختلف پاکستان و همچنین سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های این کشور در سراسر جهان برگزار می‌کند. سفارت پاکستان در تهران به همین مناسبت مراسم بزرگداشتی را در محل سفارت این کشور برگزار کرد.

به گزارش ایلنا، مراسم روز همبستگی و بزرگداشت کشمیر با قرائت بیانیه‌های «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان و «ممنون حسین» رئیس‌جمهوری این کشور آغاز شد.

نواز شریف در پیام خود به مناسبت روز همبستگی با کشمیر، با انتقاد از پایمال شدن حقوق بشر در منطقه کشمیر رویکرد نهادهای بین‌المللی در قبال خشونت‌های موجود علیه مردم این منطقه را منفعلانه توصیف کرد.

وی در ادامه پیام خود از سازمان‌های بین‌المللی و نهاد‌های حقوق بشری خواست تا به تعهدات خود در قبال دفاع از حقوق مردم کشمیر پایبند باشند.

نخست‌وزیر پاکستان در این پیام تاکید کرد که هند بیش از هفت دهه است که حق مردم مظلوم جامو و کشمیر را در تعیین سرنوشتشان به دست خود پایمال کرده است و جامعه بین‌الملل باید به وظایف خود در قبال مردم این منطقه عمل کند.

رئیس‌جمهوری پاکستان نیز در پیامی که به همین مناسبت منتشر کرد، این روز را روز تجدید عهد ملت و دولت پاکستان با آرمان‌‌های مردم کشمیر و تاکید بر حقوق انسانی، سیاسی و تعیین سرنوشت این منطقه به دست مردم کشمیر دانست.

وی از حمایت کامل پاکستان از مردم کشمیر خبر داد و افزود پاکستان از حق تعیین سرنوشت مردم کشمیر به دست خود آن‌ها حمایت می‌کند و از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد تا به وظایف خود در قبال خشونت‌های جاری علیه مردم کشمیر و سلب آزادی ‌آن‌ها عمل کنند.

پیش از سخنرانی سفیر پاکستان به مناسبت همبستگی با کشمیر، یک دانشجوی کشمیری محصل در ایران مساله کشمیر را همچون قضیه فلسطین یک مساله بزرگ برای جهان اسلام خواند و افزود مردم کشمیر در راه رسیدن به حقوق خود متحمل درد و رنج و شکنجه‌های فراوان توسط نیروهای هندی شده‌اند که رسانه‌ها و جوامع بین‌المللی باید با پررنگ کردن این امور سکوت خود در قبال کشمیر و فلسطین را شکسته و به مردم کشمیر در راه تحقق تنها خواسته خود یعنی تعیین سرنوشت خود به دستان مردم این منطقه کمک کنند.

«آصف خان درانی» سفیر پاکستان در تهران نیز با خوش‌آمدگویی به حضار و میهمانان حاضر در محل سفارت پاکستان با مشابه خواندن مساله کشمیر و فلسطین از خشونت‌ها و سلب آزادی مردم در کشمیر و فلسطین انتقاد کرد و افزود مساله کشمیر و فلسطین دو مساله مهم جهان اسلام است که تاکنون بدون دستیابی به حل جامع و اساسی روی میز جامعه جهانی قرار دارد.

درانی ادامه داد: «هند و اسرائیل با غصب حق آزادی و تعیین سرنوشت مردم کشمیر و فلسطین دموکراسی را زیر پا گذاشته و سرزمین‌های آنها را اشغال کرده‌اند.»

وی در ابتدای سخنان خود برگزاری این مراسم را اقدامی جهت بیدار سازی وجدان جهانی در قبال مردمی دانست که بیش از هفت دهه حقوق آن‌ها تضییع شده است.

سفیر پاکستان در ادامه روز همبستگی کشمیر و بزرگداشت آن را ادای احترام به ایثار و فداکاری مردم کشمیر در راه رسیدن به آزادی است قلمداد کرد.

آصف خان درانی اضافه کرد این مراسم‌ها که به صورت سالانه در تمامی نقاط جهان برگزار می‌شود، تلاشی است که به وسیله آن بتوان سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی را مجبور به عقب راندن هند از کشمیر و اعطای آزادی به مردم این کشور کرد.

وی عنوان کرد بیش از هفت دهه است که حق تعیین سرنوشت مردم کشمیر از آن‌ها سلب شده و بیش از سه دهه است که مردم این سرزمین به دلیل بلند کردن صدای خود در راه رسیدن به اهداف و حقوقشان مورد بدترین آزارها و شکنجه‌ها قرار گرفته و کشته می‌شوند.

این دیپلمات پاکستانی در ادامه سخنانش عدم اجازه برای حضور گروه‌های صلح بین‌الملل و حقوق بشر و همچنین محدودیت شدید فعالیت رسانه‌های عمومی در این منطقه را دلیلی بر این مدعا دانست که دهلی‌نو سعی در پنهان کردن خشونت‌های اتخاذ شده توسط نیروهای امنیتی این کشور و عدم انعکاس آن در قبال مردم مظلوم کشمیر دارد.

وی در ادامه با اشاره به مفقود شدن تعداد زیادی از مردم کشمیر که هیچ اطلاعی از سرنوشت آن‌ها در دست نیست، افزود هند مسئول درد و رنج زنان بیوه و خانواده‌های بی‌سرپرستی است که مردان‌ آن‌ها توسط نیروهای امنیتی هند دستگیر شده و هیچ اطلاعی از سرنوشت آن‌ها در دسترس قرار نگرفته است.

سفیر پاکستان در تهران استفاده از سلاح و ابزارآلات جنگی توسط نیروهای امنیتی هند در مواجهه با مردم کشمیر را برای کشوری که ادعای یکی از بزرگ‌ترین دمکراسی‌های جهان را داراست، امری غیرقابل توجیه و خجالت‌آور دانست.

درانی در پایان سخنانش با اشاره به بیانات «لعل جواهر نهرو» اولین نخست‌وزیر هند در خصوص اعطای حق انتخاب و تعیین سرنوشت به مردم کشمیر و عدم استفاده از زور در قبال مردم این منطقه و همچنین با تاکید بر قطعنامه‌های بین‌المللی مصوب درباره مساله کشمیر از جامعه جهانی خواست تا به تعهدات خود در قبال مردم این منطقه عمل کنند.

درانی در مصاحبه با خبرنگار ایلنا نیز حمایت‌های همیشگی ایران از مردم منطقه کشمیر و تاکید تهران بر حق آزادی و تعیین سرنوشت مردم این منطقه به دست خود تشکر و قدردانی کرد.

مناقشه بر سر جامو و کشمیر از دیرباز و جدایی پاکستان از هند مورد اختلاف بین دو کشور همسایه بوده است که تاکنون منجر به بروز چهار جنگ بین این دو کشور شده است. مساله کشمیر از پرونده‌های باز و حل نشده روی میز شورای امنیت سازمان ملل به شمار می‌رود.

پاکستان از جامعه بین الملل می‌خواهد تا علیه نقض حقوق بشر و خشونت‌های اعمال شده توسط نیروهای هندی علیه مردم کشمیر که منجر به کشته، مفقود و مجروح شدن هزاران نفر از مردم این منطقه شده است، سکوت خود را شکسته و به وعده‌های خود برای حل معضل کشمیر عمل کند.

مراسم روز بزرگداشت و همبستگی با کشمیر

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز