خبرگزاری کار ایران

خبرگزاری کیودو اعلام کرد؛

شرکت نفت «اینپکس» ژاپن به دنبال انعقاد قرارداد نفتی در ایران

به گفته خبرگزاری ژاپنی کیودو شرکت نفتی اینپکس به دنبال توسعه میادین نفتی در ایران است. بر مبنای این گزارش نام این شرکت در زمره شرکت‌هایی که مجوز حضور در مناقصه های نفتی ایران را دارند هست.

به گزارش ایلنا، خبرگزاری «کیودو» ژاپن امروز (چهارشنبه) خبر داد که با افزایش تولید نفت تهران در پی لغو تحریم‌ها شرکت «اینپکس» ژاپن به دنبال توسعه میادین نفتی ایران است.

شرکت عمده توسعه انرژی ژاپن یکی از قوی‌ترین نامزدهای پروژه توسعه میادین نفتی ایران است و تفاهم نامه‌ای نیز برای توسعه میدان «آزادگان» امضا شده است.

 «کیودو» این اخبار را با استناد به گفته‌های نورالدین شهنازی‌زاده رییس کمپانی توسعه و مهندسی نفتی ایران مطرح کرده است.

به گفته این خبرگزاری ژاپنی این تفاهم‌نامه قرار است در یک چهارم آغازین امسال اجرایی شود.

سخنگوی شرکت «اینپکس» از بیان هر نوع اظهارنظری در این خصوص سرباز زده و گفته شرکت «توتال» فرانسه، «شل» و «پتروناس» مالزی و شرکت نفت چین نیز تفاهم نامه مشابهی را با ایران امضا کرده‌اند.

 «اینپکس» در سال ۲۰۱۰ مجبور شد از سهم خود در میادین نفتی «آزادگان» به دلیل فشار تحریم‌های غرب بر ایران بر برنامه‌های هسته‌ای این کشور دست بکشد.

به گزارش «رویترز» ایران نام ۲۹ کمپانی بین‌المللی را برای حضور در مناقصه پروژه‌های نفتی آورده است که پنج شرکت ژاپنی از جمله اینپکس، اتوچو، استخراج نفت ژاپن، می‌تسوبیشی و می‌توسو در میان این ۲۹ کمپانی دیده می‌شود.

خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» روز گذشته از حضور این شرکت های خارجی در مناقصه های نفتی ایران خبرداده و نسبت به عدم توانایی شرکت کمپانی های آمریکایی در این رقابت‌ها به دلیل تحریم های باقیمانده آمریکا علیه ایران شکایت کرده بود.

به گزارش ایلنا نظرآهاری سفیر کشورمان در توکیو چندی پیش در گفت‌و‌گو با ایلنا از اعطای یک خط اعتباری ده میلیارد دلاری به شرکت‌های ژاپنی برای سرمایه گذاری در پروژه‌ها در ایران در خبر داده بود.

نظرآهاری درباره خط اعتباری ایران و ژاپن تاکید داشت که قرار است از این به بعد با این خط اعتباری کار کنیم.

او همچنین به حضور مسبوق به سابقه ژاپن در حوزه پتروشیمی نیز اشاره کرده و گفته بود: حوزه پتروشیمی به دلیل سودآور بودن یکی از حوزه‌های مورد علاقه‌ طرف ژاپنی است و هم اکنون نیز دو شرکت ژاپنی هر کدام بالا‌تر از سیصد میلیون یورو در این حوزه سرمایه گذاری کرده و کارشان را آغاز کرده‌اند.

سفیر کشورمان درباره روابط نفتی تهران توکیو نیز گفته بود قرار است سهم ما در بازار نفت ژاپن از ۸٪ در حال حاضر به ده درصد یعنی به دوران قبل از تحریم‌ها برگردد.

کد خبر : ۴۴۴۷۴۱