خبرگزاری کار ایران

خشم رسانه‌های غربی از انتشار مدارک جدید کمیسیون مشترک برجام

برخی رسانه‌های غربی مدعی شدند؛ ایران و شش قدرت جهانی در حرکتی غیرمعمول مدارکی را که پیش‌تر انتشار آن ممنوع بود، درباره توافق هسته‌ای منتشر کردند. در یکی از بندهای این مدارک گفته شده که همه ضایعات جامد کنونی که به اورانیوم‌های با غنای پایین آلوده شده و غیرقابل بازیافت به نظر می‌رسند، به عنوان بخشی از انبار اورانیوم غنی شده که در برجام از آن یاد شده به شمار نمی‌روند.

 به گزارش ایلنا، اسوشیتدپرس در گزارشی در مورد ادعای انتشار برخی مدارک و اسناد مربوط به توافق هسته‌ای نوشت: برخی از این مدارک به تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۱۶ یعنی کمی قبل از اجرایی شدن برجام بازمی‌گردد . اما این مدارک تا روز گذشته (جمعه) در وبسایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار نگرفته بود. 

در ادامه این گزارش آمده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئول نظارت بر توافق هسته‌ای است. این توافق تصریح می‌کند که ایران تنها می‌تواند به اورانیوم غنی شده با درصد پایین دسترسی داشته باشد که این نوع اورانیوم هم برای ساخت بمب مناسب نیست. بر اساس این مدارک همین اورانیوم نیز نباید از ۳۰۰ کیلوگرم تجاوز کند. این میزان خیلی کمتر از چیزی است که ایران برای ساخت بمب به آن نیاز دارد. حتی اگر اورانیوم با درصد غنی‌سازی شده مورد نیاز برای بمب هم در دسترس ایران بود باز هم این میزان برای آن کافی نبود. 

اسوشیتدپرس مدعی شد:‌ در زمان امضای توافق هسته‌ای ایران بیش از ۱۰۰ کیلوگرم ضایعات جامد از جمله اورانیوم، غنی شده داشت که بخشی از فعالیت‌های غنی‌سازی این کشور به شمار می‌رفت. در مدارکی که روز جمعه منتشر شده تصریح می‌کند که اورانیوم کمتر غنی شده‌ای که در لوله‌های غنی‌سازی وجود دارد غیرقابل بازیافت بوده و در نتیجه بخشی از این محدودیت ۳۰۰ کیلوگرمی نیستند. 

اسوشیتدپرس با بیان اینکه این نامه از قول فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته شده است، گفت: لازم به ذکر است که زمان انتشار نامه با روی کار آمدن رییس‌جمهور جدید آمریکا که قول پاره کردن توافق هسته‌ای را داده است، مقارن شده است. 

دو تن از مقامات ۵ کشور عضو شورای امنیت گفته‌اند که این به معنی وحدت‌نظر در مورد توافق هسته‌ای است. منتقدان توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا از این نامه به عنوان شاهدی برای مجوز‌های داده شده به ایران ذیل توافق هسته‌ای یاد کرده‌اند و مدعی شده‌اند، این مدارک جدید نشان‌دهنده توانایی ایران برای دور زدن مفاد توافق است. 

به ادعای اسوشیتدپرس انتشار این مدارک کمی بعد از هشدار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران برای محدود کردن فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم صورت گرفت. آژانس در این هشدار به ایران گفته بود میزان اورنیوم غنی‌شده ایران از حد خارج شده است. در مقابل دو تن از مقام‌های شورای امنیت گفته‌اند که این دو موضوع به هم ارتباطی ندارد و ایران به تعهداتش پایبند است. 

موگرینی در نامه‌ای که به مدارک مربوط به توافق هسته‌ای ضمیمه شده بود، ضمن اشاره به نام کامل «برنامه جامع اقدام مشترک»(برجام) گفته بود: این مدارک توضیحات قطعی‌ را ارائه کرده که این برنامه توسط کمیسیون مشترک برجام در ارتباط با حدود برنامه هسته‌ای ایران تحت تهیه شده است. 

از سوی دیگر طبق ادعای رویترز، در مدارک ۴۵ صفحه منتشر شده در روز گذشته برخی از آیتم‌هایی که جزو اقلام موجود در انبارهای اورانیوم ایران به شمار نمی‌روند را برشمرده و از جمله این اقلام به مواد غیرقابل بازیافت باقی‌مانده در لوله‌ها اشاره کرده است. 

در یکی از بندهای این مدارک گفته شده که همه ضایعات جامد کنونی به اورانیوم‌های با غنای پایین آلوده شده و غیرقابل بازیافت به نظر می‌رسد و به عنوان بخشی از انبار اورانیوم غنی شده که در برجام از آن یاد شده به شمار نمی‌روند. 

اینکه این استثنای قائل شده برای ایران چقدر در میزان انبارهای اورانیوم تاثیر می‌گذارد، معلوم نیست. آژانس انرژی اتمی ارزیابی‌اش را در مورد این گزارش اعلام نکرده است.

کد خبر : ۴۴۱۱۲۷