خبرگزاری کار ایران

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا:

در لوزان خطاب‌مان قدرت‌های فرامنطقه‌ای باشد، نه سعودی‌ها

سفیر پیشین ایران در اردن با بیان اینکه ایران در نشست لوزان نباید سطح درگیری‌های خود را همانند نشست‌های قبل به سطح عربستان تقلیل دهد، تاکید کرد: خطاب ما باید بازیگران فرامنطقه‌ای و سیاست‌های غیرشفاف آنها به ویژه آمریکا باشد.

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا با اشاره به برگزاری نشست لوزان در رابطه با سوریه گفت: ما نباید امید چندانی از نشست لوزان داشته باشیم. به سخن دیگر، در این نشست نتیجه‌گیری نخواهد شد ولی یک گام مثبت برای فراهم کردن زمینه‌ها و مذاکرات آتی در جهت دستیابی به راه‌حل سوریه است.

ایران باید در نشست لوزان از دستاوردهای خود دفاع کند

وی ادامه داد: سوریه راه‌حل نظامی ندارد و چشم‌اندازی برای موفقیت در این راستا نیست و به همین خاطر همه بازیگران ذینفع در سوریه باید به دنبال دستیابی به راهکار سیاسی در جهت حل و فصل بحران سوریه باشند.

این دیپلمات سابق کشورمان با حضور ایران در نشست لوزان در سطح وزیر امور خارجه را بسیار خوب دانست و اظهار داشت: تا پیش از اعلام حضور آقای ظریف در این اجلاس ابهامات بسیاری در خصوص عدم حضور ایران وجود داشت. ایران باید با حضور در این اجلاس بتواند از دستاوردهای خود دفاع کرده و آن را در عرصه سیاسی نقد کند.

از اطلاعات میدانی‌مان استفاده کنیم

تاجیک با بیان اینکه ایران در نشست لوزان نباید سطح درگیری‌های خود را همانند نشست‌های قبل به سطح عربستان تقلیل دهد، تصریح کرد: خطاب ما باید بازیگران فرامنطقه‌ای و سیاست‌های غیرشفاف آنها به ویژه آمریکا باشد زیرا سیاست‌های آنها چهره ژئوپولتیکی ایران را برهم زده است.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان یک بازیگر تعیین‌کننده سیاسی و میدانی ضروری بود تا در اجلاس لوزان شرکت کند، خاطرنشان کرد: ما در نشست لوزان یا نشست‌های آتی باید از طرح و برنامه برخوردار باشیم و در سطح عملیاتی خطاب و درگیری‌مان ریاض نباشد. این طرح و برنامه باید حاوی اطلاعات دقیق میدانی باشد چراکه ما در صحنه میدانی سوریه حاضر هستیم و باید به موقع از آن استفاده کرده تا این گونه فضای کنفرانس را جهت بدهیم.

مصر از تبعات سیاست‌های سعودی آگاه شده است

سفیر پیشین ایران در اردن با اشاره به حضور مصر در این اجلاس ابراز داشت: با جلو رفتن مسائل شاهد هستیم که فضا روشن‌تر از قبل شده است. از سویی سیاست‌های سعودی در عراق و سوریه با بن‌بست روبرو شده و از طرفی تبعات آن برای اطرافیان قضیه از جمله مصر مشخص شده است.

تاجیک افزود: مصر هم‌اکنون متوجه شده است که سیاست‌های عربستان در عراق و سوریه چه تبعاتی را می‌تواند برای منطقه یا کشورش در پی داشته باشد و به همین خاطر است که سیاست‌های قاهره درباره سوریه با سیاست‌های ریاض متفاوت است. 

کد خبر : ۴۱۹۲۵۰